Gå til innhold

Tips til gode strenger til Akustisk gitar + +


Reggy

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Morgan W510 stålstrengsgitar.

 

Etter å ha prøvd meg litt på den fikk jeg prøve en annen gitar (er helt nybegynner).

 

Oppdaget at den gitaren var letter å spille på. Bl.a. fordi det var mindre høyde på strengene slik at man ikke måtte presse så hardt, samt at det da var lettere å unngå at fingre kom borti strenger dempet lyd.

 

Han som jeg prøvde gitaren av mente jeg burde få filet ned det hvite stykket som sitter øverst på gitaren - for å få litt mindre høyde.

 

Er dette noe som er vanlig å gjøre?

 

Og er det bare å gå på instrument butikk å få gjort noe slik?

 

Jeg ønsker også tips til stålstrenger som er lette å spille (om det da skal være tynnere kanskje)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å file ned nøtta(den hvite som strengene ligger på) er vel ikke så vanlig å gjøre, men det lønner seg på mange, og særlig billige gitarer. jeg gjorde det selv på en gitar, og det gikk fint, tok å banket den av, filte ned litt, og satt den på for å teste før jeg filte mer. når du har funnet en høyde som passer, tar du et par dråper superlim på den, og limer den fast på gitaren igjen :)

 

angående strengene, så liker jeg disse: http://stikker.no/vare.aspx?vareid=358&katid=74&katsubid=128&katsubsubid=19 de er litt tynnere og lettere å spille på :)

 

en gitarbutikk skal kunne gjøre dette for deg, ihvertfall hvis du bor i en større by

Endret av Gridset
Lenke til kommentar

å file ned nøtta(den hvite som strengene ligger på) er vel ikke så vanlig å gjøre, men det lønner seg på mange, og særlig billige gitarer. jeg gjorde det selv på en gitar, og det gikk fint, tok å banket den av, filte ned litt, og satt den på for å teste før jeg filte mer. når du har funnet en høyde som passer, tar du et par dråper superlim på den, og limer den fast på gitaren igjen :)

 

angående strengene, så liker jeg disse: http://stikker.no/vare.aspx?vareid=358&katid=74&katsubid=128&katsubsubid=19 de er litt tynnere og lettere å spille på :)

 

en gitarbutikk skal kunne gjøre dette for deg, ihvertfall hvis du bor i en større by

 

Tusen takk svar!

 

Ja jeg tror litt mindre høyde hadde gjort seg. Hadde bl.a blitt lettere å hatt litt mer vinkel på fingrene uten at de gikk borti andre strenger.

 

Bor i stor by så det bør være mulig å gjøre her da.

 

Eneste er at da får jeg ikke prøvd meg fram, men tror bare at jeg sier at de får ta så mye som mulig uten at det kan ødelegge for tjukkere strenger ved senere anledning...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er ikke helt uvanlig å file litt, og siden du kan kjøpe ny sadel (ved hodet) og bro (ved strengefestet på kroppen) så kan det faktisk ikke gå helt galt.

 

En ting du kan tenke på før du begynner å file er om det er broen eller sadelen som hever strengene for høyt. Kanskje du må slipe begge. Tenk også på at ved å slipe broen senker du strengene jevnere over hele gripebrettet, mens med sadelsliping kan du ende opp med enkle grep nede ved hodet, men like høye og vanskelige grep lenger opp på gitaren nærmere resonanshullet. I verste fall sliper du strengene ned så de slår i båndene ved sadelen, men er helt fine lenger opp.

 

Du kan vurdere å ha to forskjellige bro- og sadelsett til gitaren din. Strenger som ligger høyere over gripebrettet gjør at du kan ha et hardere anslag, spesielt når du spiller melodier på én streng. Dette gjør at du får "mer" ut av gitaren din, spesielt når du spiler med andre.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt uvanlig å file litt, og siden du kan kjøpe ny sadel (ved hodet) og bro (ved strengefestet på kroppen) så kan det faktisk ikke gå helt galt.

 

En ting du kan tenke på før du begynner å file er om det er broen eller sadelen som hever strengene for høyt. Kanskje du må slipe begge. Tenk også på at ved å slipe broen senker du strengene jevnere over hele gripebrettet, mens med sadelsliping kan du ende opp med enkle grep nede ved hodet, men like høye og vanskelige grep lenger opp på gitaren nærmere resonanshullet. I verste fall sliper du strengene ned så de slår i båndene ved sadelen, men er helt fine lenger opp.

 

Du kan vurdere å ha to forskjellige bro- og sadelsett til gitaren din. Strenger som ligger høyere over gripebrettet gjør at du kan ha et hardere anslag, spesielt når du spiller melodier på én streng. Dette gjør at du får "mer" ut av gitaren din, spesielt når du spiler med andre.

 

Takk for tips og svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...