Gå til innhold

Hvilket systemkamera velger man?

Anbefalte innlegg

Skal på tur til Budapest i april og både jeg og samboeren kunne tenkt oss et litt lettere kamera enn mitt D300s. Har derfor sett litt på systemkameraer.

Har sett en del på Olympus E-PL2, men er det verdt flere tusen kroner mer enn E-PL1? Eller er Panasonic Lumix GF1/GF2 også et bra alternativ?

E-PL1 har en ok pris, men er lite keen på å kjøpe et relativt gammelt kamera egentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke si at E-P2 er verdt mye mer enn E-PL1. Det har bedre korteste lukkertid (1/4000 i stedet for 1/2000), og litt fler eksterne kontroller. Men E-PL1 er jo ikke akkurat noe gammelt kamera, og siden E-PL2 er på vei så har E-PL1 en veldig hyggelig pris om dagen. E-PL2 ser jo veldig spennende ut, men igjen, neppe verdt veldig mye mer enn E-PL1, egentlig. Både GF1 og GF2 er flotte alternativer, og GF1 er og veldig hyggelig priset om dagen.

Dere bør kanskje gå og få dem demonstrert i butikken, kjenne på dem.

Lenke til kommentar

Skal på tur til Budapest i april og både jeg og samboeren kunne tenkt oss et litt lettere kamera enn mitt D300s. Har derfor sett litt på systemkameraer.

Har sett en del på Olympus E-PL2, men er det verdt flere tusen kroner mer enn E-PL1? Eller er Panasonic Lumix GF1/GF2 også et bra alternativ?

E-PL1 har en ok pris, men er lite keen på å kjøpe et relativt gammelt kamera egentlig.

Dette har vært diskutert i flere tråder i det siste, og det er vel ikke noe klart svar på hvor mye mer E-PL2 er verdt i forhold til E-Pl1. Personlig hadde jeg valgt E-PL2 for å få siste generasjon av Olympus 14-42mm som skal gi en del raskere fokus. E-Pl2 har også en rekke mindre oppgraderinger, bedre skjerm, siste generasjon av elektronikk osv. Kjøper du huset med et annet objektiv enn 14-42mm er forskjellene mindre, men jeg heller likevel mot E-PL2.

Jeg oppfatter både GF1 og GF2 som bra alternativ. GF2 er minst, har 1080p video, men færre knapper. 14-45mm som kommer med GF1 er litt bedre enn 14-42 som kommer med GF2. I prisguiden ser det ut som hverken GF1 eller GF2 er spesielt enkle å finne for tiden.

Problemet er at vi har begge falt pladdask for retrodesignet til E-PL2.. :)

Tenker du på E-P2?

Lenke til kommentar

Problemet er at vi har begge falt pladdask for retrodesignet til E-PL2.. :)

Eller E-P2?

Edit: E-PL2 svart ser også rimelig retro ut, uten å dra det så langt som E-P1 og E-P2. Det er lett å la seg sjarmere av E-P1/E-P2, jeg vet :roll: -men jeg advarer andre mot å legge så stor vekt på det. Alle disse gir et nedtonet, mindre truende/påtrengende inntrykk, enn de større speilreflekskameraene gjør i mange situasjoner, det og mindre volum/vekt uten bildekvalitetskompromisser er tross alt det viktigste.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...