Gå til innhold

Er "System Tool" et virusprogram?

Anbefalte innlegg

Hei.

På min andre PC har jeg nå klart og få masse virus. Antivirusprogrammet jeg hadde i bruk var canaldigital sin "FSecure" den funket veldig bra og jeg hadde null problemer med virus. Plutselig så dukket det et program opp ved navn "System Tool". Jeg klarte å installere det på PCen og FSecure ble borte og nå er det SYSTEM TOOL som er mitt antivirusprogram tror jeg? Nå har jeg masse virus i PCen og det går ikke ann å installere FSecure på nytt pga det står det inneholder virus. Hva er det jeg kan gjøre for å fikse dette problemet og helst slippe å miste alt jeg har i PCen min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

System Tool er et falsk sikkerhetsprog.

Start pc'n i sikker modus (tapp F8 under oppstart) og velg sikker modus m/nettverk

Fjern evt. proxy-innstillinger som har blitt aktivert av System Tool: Kontrollpanel->Alternativer for Internett->Tilkoblinger->LAN-innstillinger. Fjern avmerkingene som er satt under Proxy-server

Last ned MBAM, oppdater og kjør en rask skann. Fjern alt MBAM finner.

Restart i normal modus og fortell hvordan ting og tang fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ta backup og reinstallere hele pc'en. - Sannsynligvis er det mindre arbeid og bekymringer enn å prøve å fjerne djevelskapet. - Hvis du allikevel vil prøve å fjerne den får du sikkert hjeløp til det i mbam/hijack-tråden.

Antivirus beskytter selvsagt ikke mot at du laster ned og installerer et program ;)

Lenke til kommentar

kjetilkl: Prosessen med å fjerne malware pleier ikke være så fryktelig tidkrevende. Det er snakk om å få laget et par logger med et par program (tar tilsammen rundt 30-40 minutt). Deretter må loggene analyseres (tar normalt ikke lenger enn en time, gitt at noen er "klare" til å analysere). Deretter kjører brukeren et script som vi lager til dem (tar rundt 20 min). Hvis alt går som det skal da, kan PCen være helt ren etter et par timer dersom både veileder og bruker er effektive. Å ta backup av systemet, formatere PCen og få den tilbake i den stand den var (drivere, office etc.) så tar dette fort mye lenger tid.

Lenke til kommentar

kjetilkl: Prosessen med å fjerne malware pleier ikke være så fryktelig tidkrevende. Det er snakk om å få laget et par logger med et par program (tar tilsammen rundt 30-40 minutt). Deretter må loggene analyseres (tar normalt ikke lenger enn en time, gitt at noen er "klare" til å analysere). Deretter kjører brukeren et script som vi lager til dem (tar rundt 20 min). Hvis alt går som det skal da, kan PCen være helt ren etter et par timer dersom både veileder og bruker er effektive. Å ta backup av systemet, formatere PCen og få den tilbake i den stand den var (drivere, office etc.) så tar dette fort mye lenger tid.

Tja, jeg har erfaring med endel av denne malwaren selv, og selv om noen av de kan fjernes som du sier, kan andre være mer tidkrevende å bli kvitt - samt at man aldri er helt sikker på at man blir kvitt alt med mindre man er kyndig nok til å finlese logger og sjekke ;)

Nei, takke meg til å trykke F6/F12/etc eller putt inn W7 dvd'en, trykke ok 3-ganger og ta lunsj for så å laste inn evt 3de parts programvare når man er tilbake - dette tar som oftest mindre tid, og man får da også en helt frisk installasjon med de fordelene det er :)

Lenke til kommentar

med mindre man er kyndig nok til å finlese logger og sjekke ;)

Legg merke til at mannen som ba om logger er medlem i ASAP og er med det en av de mer kyndige personene på nettet til å gjøre nettopp dette =)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor får jeg ikke koblet til internett på sikkermodus med nettverk? Må jeg koble til lokalt? Eller skal det gå trådløst også?

Sliter forøvrig med det samme som trådstarter.

edith piaf: Never mind. Fant det ut!

Endret av haswonit
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke "alternativer for internett" under kontrollpanel? Har googlet, og regner med det er fordi jeg ikke har rettigheter til det.

Om jeg går inn på IE og finner Proxy server der får jeg opp "Usa a proxy server for your LAN (These settings..) Address: Port:

BYpass proxy server for local addresses.

Ingen av disse er krysset av. Er jeg good to go da eller?

Lenke til kommentar

PUP = Mulig uønsket program. MBAM fjerner ikke slike uten å spørre brukeren. Slike type oppføringer kommer gjerne som adware sammen med annen programvare. Hvis du ikke benytter noe fra FunWebProducts, setter du merke framfor oppføringen og lar MBAM fjerne det.

Kunne du ha postet loggen fra MBAM sammen med en logg fra HJT?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...