Gå til innhold

BK Sort/hvitt portrett


And79

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første så synes jeg du har litt tett utsnitt på bildene,spesielt øverste og nederste,jeg har omtrent samme problem går alt for tett på motivene :)

Synes også du har midtstilt motivene for mye,det i mitten som personen ser litt til siden blir dette veldig uthevet, da man normalt følger øynene og flytte blikket i den retningen.

Det blir ofte litt bedre kontakt med motivene hvis man tar bilder i samme øyehøyde,men du har fått til et fint uttrykk/kontakt i første bilde.

Også er det blitsbruk/lyskilde på det første bildet,du får nesten utbrente områder,kanskje skaffe deg en ekstern blits eller en softboks/paraply.

 

Får vel også nevne litt angående posting/retningslinjer her,du skal ha maks 1280 MP i største lengeretning samt skrive BK i tittelen.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første så synes jeg du har litt tett utsnitt på bildene,spesielt øverste og nederste,jeg har omtrent samme problem går alt for tett på motivene :)

Synes også du har midtstilt motivene for mye,det i mitten som personen ser litt til siden blir dette veldig uthevet, da man normalt følger øynene og flytte blikket i den retningen.

Det blir ofte litt bedre kontakt med motivene hvis man tar bilder i samme øyehøyde,men du har fått til et fint uttrykk/kontakt i første bilde.

Også er det blitsbruk/lyskilde på det første bildet,du får nesten utbrente områder,kanskje skaffe deg en ekstern blits eller en softboks/paraply.

 

Får vel også nevne litt angående posting/retningslinjer her,du skal ha maks 1280 MP i største lengeretning samt skrive BK i tittelen.

 

Det stemmer det du nevner med at jeg kanskje går litt tett på motivene. De 2 nederste bildene er "croppa" for rotete omgivelser, og gir da effekten av at det er lite "luft" rundt motivet. Jeg skal være litt flinkere på å holde litt bedre avstand når jeg bruker fast-objektiv.

 

Jeg brukte blitz m/softboks for å dimme lyset. Ingen av bildene var arrangerte, så jeg fikk ikke lange tiden til å tenke. I det øverste bildet kom gutten rett bort til meg, litt overraskende, og blitzen ble for nære motivet. Jeg skal prøve å anskaffe en softboks som demper enda litt mere på nærbilder.

 

Takk for at du tok deg tid til å gi kritikk til mine bilder. Jeg har lagt til BK i tittelen.

 

Er denne versjonen av det første bildet bedre?

 

post-223214-0-10324700-1296415855_thumb.jpg

Endret av And79
Lenke til kommentar

Hei.

 

Nei jeg syns ikke den siste versjonen av portrettet med den gutten var bedre enn det første.

Men jeg syns ikke noe særlig om utgangspunktet; gutten ser mildt sagt litt Damien-aktig ond ut og det er ikke noe som kan minne om samspill mellom fotograf/modell syns jeg.

 

Jeg ser på de to andre bildene dine at det ser ut som du har gjort noe ps-greier med øynene?

Det er sorte, store pupiller som ser relativt unaturlig ut.

Spesielt på babyen. Det er IKKE bra photoshopping/fjerning av rødøyne... Og babyen er forresten softet nesten til det ugjenkjennelige.

Evt er det litt for lang lukkertid/ustø labber som har skylda.

Gutten med dress har "blits-fotograf uten softbox" skrevet over hele skyggen sin bak på veggen.

 

Jeg mener det at s&h-konverteringen kunne vært gjort mye finere. Det ser støyete ut som nå og ikke særlig innbydende dynamikk i kontrastene.

Ser nesten ut som at fargene bare er skrudd av, at du har satt saturation til 0 ?

Jeg tror du kanskje bør jobbe litt mer med den delen...

 

På det siste bildet ble det en slags sorthvit HDR-halo rundt hodet på gutten. Kontrast/Clarity-overkill?

 

Ikke meningen å høres gretten ut, jeg gidder bare ikke være mild ikveld :hrm:

Lenke til kommentar

 

Ikke meningen å høres gretten ut, jeg gidder bare ikke være mild ikveld :hrm:

 

Vel,det er jo konstruktiv kritikk du kommer med så det burde TS være veldig fornøyd med.

 

Jeg vet ikke hvilken programmer du bruker til redigering,men er det et adobe-program kan du laste ned plugin eller presets,disse får du i utrolig mange varianter på S/H samt mye annet morsomst.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Nei jeg syns ikke den siste versjonen av portrettet med den gutten var bedre enn det første.

Men jeg syns ikke noe særlig om utgangspunktet; gutten ser mildt sagt litt Damien-aktig ond ut og det er ikke noe som kan minne om samspill mellom fotograf/modell syns jeg.

 

Jeg ser på de to andre bildene dine at det ser ut som du har gjort noe ps-greier med øynene?

Det er sorte, store pupiller som ser relativt unaturlig ut.

Spesielt på babyen. Det er IKKE bra photoshopping/fjerning av rødøyne... Og babyen er forresten softet nesten til det ugjenkjennelige.

Evt er det litt for lang lukkertid/ustø labber som har skylda.

Gutten med dress har "blits-fotograf uten softbox" skrevet over hele skyggen sin bak på veggen.

 

Jeg mener det at s&h-konverteringen kunne vært gjort mye finere. Det ser støyete ut som nå og ikke særlig innbydende dynamikk i kontrastene.

Ser nesten ut som at fargene bare er skrudd av, at du har satt saturation til 0 ?

Jeg tror du kanskje bør jobbe litt mer med den delen...

 

På det siste bildet ble det en slags sorthvit HDR-halo rundt hodet på gutten. Kontrast/Clarity-overkill?

 

Ikke meningen å høres gretten ut, jeg gidder bare ikke være mild ikveld :hrm:

 

Jeg synes det er helt greit at du ikke er mild. Det får jeg nok av ellers. Lærer ingenting på det. Jeg er helt i start-gropa når det gjelder s&h konvertering, blitsbruk og Photoshop. Jeg har kún fotografert i 1 år, og er helt autodidakt på området. Finnes det noen lære-videoer ang s&h konvertering etc. Er villig til å lære.

 

 

Ikke meningen å høres gretten ut, jeg gidder bare ikke være mild ikveld :hrm:

 

Vel,det er jo konstruktiv kritikk du kommer med så det burde TS være veldig fornøyd med.

 

Jeg vet ikke hvilken programmer du bruker til redigering,men er det et adobe-program kan du laste ned plugin eller presets,disse får du i utrolig mange varianter på S/H samt mye annet morsomst.

 

Jeg bruker Lightroom til raw-konvertering og Photoshop fra CS5 pakken til redigering.

Lenke til kommentar

Vel da finnes det tonnevis av guider ute på weben :)

 

Moderskeppet er et svensk nettside som har mange fine videoer,adobe lightroom killertips er en annen utrolig mange og finne ved og søke litt.

 

Jeg har laget meg noen presets som bla. automatisk skarper opp bildene ved opplasting til LR3,du finner presets til de fleste bildestilene.

 

Får vel også nevne at jeg bruker raw-formatet på kameraet når jeg tar bilder,det for og få de optimale mulighetene når jeg redigerer bildene.

Det er flere som synes det er feigt/flaut og bruke plugin,presets og actions da man ikke selvstendig redigerer bildene,vel de gir meg bra bilder samt jeg lærer mye ved og se på innstillingene som er brukt samt ved litt ekstra justeringer så lærer man fortere hva som gjør hva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...