Grombi Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Hei Jeg har fått en pent brukt Lenovo/IBM T60P (type 2008) med følgende spec: CPU: T2600 Ram: 2 Gb (2x1gb) Windows XP Professional 32 bit HD: 100Gb sata (har ikke greid å finne ut om det er 1,5gbit eller 3gbit) GPU: ATI Mobility FireGL V5200 256 Mb Hvis jeg har forstått det riktig er det ingen støtte for TRIM i XP så det beste hadde vært å installer windows 7. Problemet er at jeg da må kjøpe både windows 7 (antakeligvis full-lisens) og Office. Det koster vel ca 2000,- noe jeg helst vil slippe. Jeg har sett at en del SSD'er har innbygd TRIM støtte, men er det snakk om at man må ha win7 for å få det til å fungere? Det jeg håper vil la seg gjøre er å kjøpe feks en Crucial C300 og mer ram (feks. 2x2gb) og legge midlertidige filer på en ram disk for å forhindre at ssd'en blir tregere (hivs jeg har forstått det riktig). Fikk den idèen herfra: OCZ forum Hvilken SSD burde velge? Har en følelse av at HK/CPU blir flaskehals på de raskeste SSD'ene. Batteritid er ikke kjempeviktig men det er liten vits i å sett i en SSD som bruker mye strøm hvis resten av maskinen blir flaskehals. Hvis det er noe annet jeg burde tenke på er det fint med alle innspill da jeg har null erfaring med SSD'er. Håper noen kan hjelpe... Lenke til kommentar
johome Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg ville ha valgt C300 fordi den degraderes så lite ( har visst aggresiv GC). Ville også ha vurdert Seagate Momentus XT , Link Lenke til kommentar
Grombi Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Godt poeng med Seagate Momentus XT men hvor stor forskjell vil det være mellom C300 og Seagate Momentus XT? Lenke til kommentar
johome Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Den er nok temmelig stor. Likevel vil den føles betydelig raskere enn vanlige harddisker, da den har 4 GB SSD SLC. Ikke så mye bedre i begynnelsen, men etterhvert som den lærer ditt bruksmønster, blir den betydelig raskere, da vil SSD'en cache de programmene du bruker oftest. Lenke til kommentar
Grombi Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Hmmm, så hvis hovedpoenget er å få en raskere maskin vil fortsatt en SSD være betydelig raskere på T60P'en? Jeg trenger egentlig ikke spesielt mye lagringsplass da maskinen brukes mest som skolepc. 64Gb holder i så måte. Og vil det fungere greit med XP og SSD? Eller krever det mye vedlikehold? Forresten, takk for svar johome! Endret 30. januar 2011 av Grombi Lenke til kommentar
johome Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 XP og SSD går greit (du mister som nevnt TRIM) Kjører selv XP x64 og Intel SSD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå