Hårek Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Har nettopp fått min første Linux tuner, og tenkte jeg ville fortelle om erfaringen. Da jeg kjøpte Canal Digital kort var det fritt å velge tuner. Har hatt mange forskjellige tunere, men aldri kjøpt noen av de CD selv tilbyr. 1. Nokia 9902 Min første PVR. Det var en del ting jeg likte, men den var veldig ustabil. Fikk levert den tilbake. 2. Topfield 4000 Meget fornøyd. Den sluttet å fungere etter 2.5 år. 3. Topfield 5500 Meget fornøyd igjen. 4. Topfield 7700 HD Misfornøyd. Solgte den med tap etter 1/2 år. 5. Vantage 8000 HD Godt fornøyd, men ikke helt. EPG er upålitelig. Når man har blitt vant med en tuner så kan det være et tiltak å bytte. Man er fornøyd med det man har, men vet ikke hva man kan få. Jeg ble som regel overrasket over nye finesser hver gang. Og ikke minst nå. Jeg tenkte først på DreamBox. Men toppmodellen er svindyr. Leste meg så fram til at det finnes flere alternativ, og svært mange var begeistret for Vu+ Duo. Den leveres av mange nettbutikker til rundt 4000 kr. Jeg har grunnkurs i Linux, men det er ikke så mye kunnskap man trenger for å komme i gang. Bruksanvisningen er det dog ikke så stor hjelp i, skjermbildene er ikke relevante for dagens programvare. Det første jeg gjorde var å installere ny software. Det var en enkel prosedyre med en USB minnepinne. Koblet til nettverkskabel (Nettverk er et must. Trådløst er mulig). Så koblet jeg til antennen og søkte kanalene. Den fant alt, over 600. Det er ganske uhåndterlig å navigere i dette, så man er nødt til å redigere. Da må man ha et PC program som heter Dreamset. Dreamset kobler seg til via nettverk. Man henter inn listen, fjerner alt unødig, legger de mest brukte kanalene i Favoritter, og skriver listen tilbake til tuner. Vu+ har kortleser, men CD kortet virker ikke i utgangspunktet. Det er enkelt å fikse, man installerer en plugin som heter Cccam. Så er den klar til bruk. Har såvidt begynt å leke med finessene. Kan styre tuner fra PC, og streame bildet til PC. Kjekt. Har forsøkt forskjellig software, PLI og Black Hole. Usikker på hvilken jeg liker best. EPG ser ut til å være meget avansert. Eneste som mangler så langt er full timeshift (den har pausefunksjon, men ikke kontinuerlig opptak). Håper det kommer etter hvert. Edit: har nå funnet plug-in for dette. Er mer avansert enn det var på Vantage! Det som virkelig fikk fram smilet første kvelden var da jeg begynnte å bruke opptak og avspilling. Vantage er relativt brukbar på dette, men har en del småproblemer. Vu+ viste seg å være helt suveren. Navigering fram og tilbake i avspilling går helt problemfritt. Alt er stabilt. Programvaren oppdateres daglig. Det skjer mye mer utvikling rundt dette enn på noen annen tuner jeg har vært borte i før. Det finnes en haug av plugins, skin, applikasjoner etc for den som ønsker flere finesser. Og svært mange forum. Er ikke i tvil om at dette er veien å gå for alle som vurderer å bytte tuner. Endret 26. mai 2012 av Hårek Skriftstørrelse Lenke til kommentar
toreae Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Grattis! Hvilket image bruker du? Jeg anbefaler å prøve flere, for å se hva som er forskjell og hva som er likt. Jeg ville uansett testet Blachole. Linker: http://www.vuplus-community.net/ http://avforum.no/forum/satellitt/98529-vu-duo-twin-tuner-hd-pvr-dvb-s2.html Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Begynnte med PLI. La inn BlackHole i dag, men har funnet ut at jeg vil tilbake til PLI. Det tar tid å samle erfaring. Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg ønsker meg en DM8000HD mer enn noe annet, men prisen er altfor stiv. Har derfor sett litt på Vu+ Duo, den har alt det HD-Dreamboxer har å tilby. Svaret er enkelt, det blir nok en Vu+ Duo om jeg ikke finner en brukt DM8000HD til en god pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå