Gå til innhold

Monitorhøyttalere til mixing (hjemmestudio/budsjett)

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nylig gått til innkjøp av et NI S4 mixebord, da jeg var under leting etter en mer portabel løsning enn det jeg tidligere er vant med.

Med dette innkjøpet har jeg også planer om å anskaffe et par rimelige monitorhøytallere. Tidligere har jeg brukt div. 2.1 systemer som høytallere i hjemmestudioet med varierende suksess. Ettersom jeg har liten erfaring med slike høytallere (størrelse og pris) søker jeg deres hjelp til å finne noe som er bra. Har sett litt på Dynaudio acoustics billigmodeller og Behringer MS40. Men er altså relativt rookie når det kommer til dette bruksområdet.

Først og fremst er dette høytallere til et hjemmestudio som er på ca. 25 kvadratmeter. I all hovedsak vil jeg bli stående rett foran høytallerene og er avhengig av et definert lydbilde også på lavt volum.

Budsjettet mitt er på mellom 2-5000 kroner, men om noen mener det virkelig er verdt det kan jeg nok presse ut en ekstra tusenlapp. På forhånd takk for hjelp/råd.

Endret av Jaghi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan egentlig ikke hjelpe deg med noe fordi jeg ikke eier høyttalere og ikke arbeider med mixing, men vil likevel nevne at Yamaha HS50M og HS80M faller inn under prisen.

4sound butikkene selger de store til litt under to tusen femhundre kroner. Ingen justeringsknotter foran, og bak på hver er det 4 knotter for filtre samt volumknapp og av/på knapp. Utgangene er XLR og TRS. Jeg har lest at hvis man ønsker å legge til en subwoofer så kan man slå om på en knapp bak og dempe bassen som kommer fra disse monitorene slik at disse fungerer bedre med subwooferen.

Jeg har lyst å kjøpe de store selv om jeg ønsker å bare ha de til å høre på musikk og kanskje for å se film like foran pc'en. Tenker å kjøpe et "Monitorstativ Supreme SM69" til ca 600,- kr, hvor de vil kunne stå 93-135cm opp i høyden, ellers er disse HS80M monitorene litt store til å ha på bordet.

Ellers mener jeg å ha skjønt at noen kan like å ha knottene foran på monitorene hvor de er lett tilgjengelige.

Lurer på om de ulike modellene (tja, alt av studio monitorer) kan ha litt sus i lyden, eller så kan det kanskje tenkes at dette med sus i høyttaleren er et kjent problem som skyldes andre faktorer (om jording?). Kanskje noen andre her på forumet kan si noe fornuftig om akkurat dette?

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Jeg er en stor fan av Dynaudio selv, og har hørt mye bra om BM-serien deres. Ellers har en jo KRK med Rokit-serien, som jeg stadig hører om og/eller ser hos bekjente. Jeg vet ikke om jeg kan gå god for dem, men de er i hvert fall populære, og det bør jo være for en grunn.

Men Dynaudio går jeg definitivt god for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...