Gå til innhold

Tips for å få igjen på skatten

k1mzor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

11 km dagen er ikkje nok til å få frådrag. Det blir rekna 1,50 kroner per kilometer, 260 (dager)*11km*1,5 = 4290. Du må ha reiseutgifter på minst 13700 for å få fradrag på det.

Renter kan du få frådrag for, men 60.000 i lån er ikkje akkurat noko stor sum og du betaler neppe store mengder rente. Du får 28% av betalte renter i frådrag.

Fyll ut inntekt og gjeldsrenter på denne kalkulatoren: http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/Enkel2010_26032010.htm

Lenke til kommentar

11 km dagen er ikkje nok til å få frådrag. Det blir rekna 1,50 kroner per kilometer, 260 (dager)*11km*1,5 = 4290. Du må ha reiseutgifter på minst 13700 for å få fradrag på det.

Renter kan du få frådrag for, men 60.000 i lån er ikkje akkurat noko stor sum og du betaler neppe store mengder rente. Du får 28% av betalte renter i frådrag.

Fyll ut inntekt og gjeldsrenter på denne kalkulatoren: http://www.skatteetaten.no/Applikasjoner/Enkel2010_26032010.htm

Lån på 60.000 betaler man vanligvis skyhøy rente på, ihvertfall hvis det er forbrukslån. 20%+ effektiv rente er ikke uvanlig.

Jeg hadde prøvd å betale ned på lånet så fort som overhodet mulig.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at det beste tipes for å få igjen på skatten er å betale for mye skatt. Et bedre tips er å utforme skattekortet slik at eventuelle kostnader som fører til rentefradrag allerede er tatt hensyn til. Dette vil føre til en redusert skatteprosent og mer utbetalt hver måned. Kan forsåvidt være greit å legge inn en liten buffer slik at du ikke får baksmell om du skulle få noen uventede inntekter i løpet av året.

Skatt du betaler for mye får du ikke renter på før etter nyttår. Det vil si at du taper alle renteinntektene du kunne hatt det året du betalte skatt.

Differansen mellom det du skulle betalt uten rentefradrag og det du faktisk betalte med rentefradrag på skattekortet kan du sette inn på en konto og få renteinntektene selv. Alternativt kan du bruke det på noe du måtte ønske, eller finansiere generelt høyere forbruk året igjennom.

Når det gjelder lånet på 60k vil jeg si meg enig med blackbrrd om at det bør betales raskt ned, spesielt om du har høy rente. Når det er sagt er den ikke så mye skattefradrag å hente på dette lånet da det er relativt lite. Dersom vi forutsetter 20% årlig rente utgjør dette totale rentekostnader på 12000 kr, dvs. 1000 kr. pr. måned.

Skattefradraget på 28% er ikke mer enn 3360 pr. år, dvs 280 kr. i måneden, noe som ikke er mye i den store sammenhengen.

Gitt at du har en bruttoinntekt på 30k og betaler rundt 10k i skatt hver måned er 280 kr i reduserte skattekostnader bare en dråpe i havet.

Edit: kan for øvrig legge til at kredittinstitusjoner vanligvis oppgir både rentekostnder og inntekter til skatteetaten slik at det er ferdigutfylt når du får ligningen. Du trenger derfor ikke gjøre noe aktive grep for å få dette med i beregningen, forutsatt at din kreditor melder inne dette da.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Lånet bør betales ned raskest mulig ja. Har det på 3 år, og høy rente. Har lærlingelønn, så har ikke den store inntekten pr. mnd. Jeg bor forsåvidt gratis og har ingen utgifter sånn sett, derfor har jeg råd til dette lånet.

Lenke til kommentar

Lån på 60.000 betaler man vanligvis skyhøy rente på, ihvertfall hvis det er forbrukslån. 20%+ effektiv rente er ikke uvanlig.

Jeg hadde prøvd å betale ned på lånet så fort som overhodet mulig.

Høgt i forhold til lånebeløpet ja, men ikkje i forhold til kor mykje ein får igjen på skatten.

Høyrest ut som dårlig økonomisk planlegging om du bur gratis, har fast inntekt og forbrukslån på 60 000.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...