CellularDude Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg har bestilt reise til USA i april. Turen går fra Gardermoen til en destinasjon i Texas, via København og Washington DC. Skal fly med SAS, med unntak av innenlandsruter i USA, som er med United Airlines. Alt er booket gjennom SAS. Reiser på economy. Et problem er at det er rimelig korte connection-tider på noen av strekningene. Jeg vil jo anse 2 timers connection-tid som rimelig, men siden det er SAS som legger opp ruta, vil vel de presse det inn så jeg kommer meg fra A til B på en grei tid. Det er nok naturlig, blant annet fordi det ikke går SAS-fly mellom København og Washington dagen før eller etter de dagene jeg må reise/returnere. Tar fly fra Gardermoen til Kastrup. Så er det 50 minutter til neste avgang, som er Kastrup - Washington/Dulles Int'l Bagasjen blir sjekket inn for hele strekningen fram til Texas. Dermed skal jeg ifølge SAS ikke hente bagasjen før jeg er fremme i Texas. Men på Kastrup må jeg gjennom en sikkerhetskontroll før avgang, og så er det vel en grense for hvor seint man kan komme før gaten stenges for ombordstigning. På hjemreisen blir det akkurat samme problemstillingen. Der er det 1 times connection-tid i Washington fra jeg ankommer med United fra Texas, og til flyet til Kastrup går. Det samme er det på Kastrup før flyet til Gardermoen går. Jeg kommenterte dette overfor SAS noen timer etter bestilling, men de sa at selv om det var korte tider, skulle dette kunne gå greit. Dersom jeg ikke kommer med neste fly grunnet at fly er forsinket, vil selskapet som er skyld i forsinkelsen ordne med videre transport. Men hva dersom flyene er i rute, men det tar for lang tid å komme seg gjennom systemet før neste avgang? Da er det jo ikke flyselskapenes skyld. Noen som kan gi gode råd her? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Hvis du har bestilt billett og reiser "med samme selskap" hele veien, så er det operatørs ansvar og ordne billetter innefor "standard turnaround". SAS og UA er samarbeidspartnere eller "code share" som det heter, og således "samme" selskap. 50 min på Kastrup burde holde det, siden du ikke skal omsjekke bagasjen. Den sikkerhetskontrollen du skal igjennom er "ut av Schengen" og er relativt kjapp. I tillegg har de "fastlane" om det skulle skorte på tiden. Faktisk tror jeg standard turnaround på (europeiske internasjonale) flyplasser i transit er 40 minutter. Det er bare gokkoflyplassen i blærum som er problemet. Der regner jeg aldri under to timer som "god tid". De er forøvrig også verdens desidert treeeeeeeeeeeeeeeeeeeegeste å få bagasjen ut på båndet. Er man i transit fra utland og skal videre innenriks kan du bare glemme bagasjen om du ikke har *minst* 1 1/2 time til neste fly. Nå er jo også "verdens mest punktlige flyselskap" det som jeg har reist mest med og som nettopp *ikke* klarer å lande til fastsatt tid. MvH Sjømann i internasjonal fart med gullkort på 10. året (så jeg flyr litt ) Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Hvis du har bestilt billett og reiser "med samme selskap" hele veien, så er det operatørs ansvar og ordne billetter innefor "standard turnaround". SAS og UA er samarbeidspartnere eller "code share" som det heter, og således "samme" selskap. 50 min på Kastrup burde holde det, siden du ikke skal omsjekke bagasjen. Den sikkerhetskontrollen du skal igjennom er "ut av Schengen" og er relativt kjapp. I tillegg har de "fastlane" om det skulle skorte på tiden. Faktisk tror jeg standard turnaround på (europeiske internasjonale) flyplasser i transit er 40 minutter. Det er bare gokkoflyplassen i blærum som er problemet. Der regner jeg aldri under to timer som "god tid". De er forøvrig også verdens desidert treeeeeeeeeeeeeeeeeeeegeste å få bagasjen ut på båndet. Er man i transit fra utland og skal videre innenriks kan du bare glemme bagasjen om du ikke har *minst* 1 1/2 time til neste fly. Nå er jo også "verdens mest punktlige flyselskap" det som jeg har reist mest med og som nettopp *ikke* klarer å lande til fastsatt tid. MvH Sjømann i internasjonal fart med gullkort på 10. året (så jeg flyr litt ) Ja, både SAS og UA tilhører Star Alliance, så de samarbeider tett. Men SAS ville nok så langt mulig sende meg med egne fly, enn å sende meg med Continental/UA direkte fra Gardermoen, eller f.eks Lufthansa, KLM eller BA via Frankfurt, Amsterdam eller Heathrow. Ideelt sett skal jo connection-tidene gå, men mitt store tankekors er om jeg mister et fly, og det ikke skyldes punktlighet fra flyselskapene. Jeg vet ikke hvordan det gjør det, dersom man kommer i knipa og møter "Gate Closed"-skiltet. På forhånd har jeg skaffet meg opplysninger om terminaler og gater på Kastrup og Wash./Dulles, men om man bruker samme gatene i april, vet jeg jo ikke. Har vært på Kastrup noen få ganger før i transit, men da hadde jeg adskillig bedre tid. På Dulles har jeg ikke vært før, av den enkle grunn at det er min første reise utenom Europa Har forresten i tillegg en innenriks flyreise i tillegg, til og fra Gardermoen, men der er det rikelig med connection time. Endret 30. januar 2011 av CellularDude Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Bagasjen blir sjekket inn for hele strekningen fram til Texas. Dermed skal jeg ifølge SAS ikke hente bagasjen før jeg er fremme i Texas.Det ville jeg dobbeltsjekket. At bagasjen er sjekket inn til destinasjonen forhindrer ikke at du må ta bagasjen gjennom tollen ved den første flyplassen du kommer til i USA. Slik er det i alle fall i New York. Da jeg mellomlanmdet i Houston på vei fra Mexico på vei til Europa måtte jeg derimot ikke sjekke ut og inn igjen bagasjen. Jeg dobbeltsjekket med administrasjenen ved flyplassen og de ga meg feil info. Mellomlanding i USA er noe som bør unngås så langt det er mulig. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Bagasjen blir sjekket inn for hele strekningen fram til Texas. Dermed skal jeg ifølge SAS ikke hente bagasjen før jeg er fremme i Texas.Det ville jeg dobbeltsjekket. At bagasjen er sjekket inn til destinasjonen forhindrer ikke at du må ta bagasjen gjennom tollen ved den første flyplassen du kommer til i USA. Slik er det i alle fall i New York. Da jeg mellomlanmdet i Houston på vei fra Mexico på vei til Europa måtte jeg derimot ikke sjekke ut og inn igjen bagasjen. Jeg dobbeltsjekket med administrasjenen ved flyplassen og de ga meg feil info. Mellomlanding i USA er noe som bør unngås så langt det er mulig. Ok, det skal jeg gjøre! Foreløpig har jeg bare det jeg har fått oppgitt fra SAS å forholde meg til, men hvordan det faktisk blir, vet man jo ikke ennå. Det virker som når man kommer til Washington/Dulles, må man først gjennom toll, men ikke i alle tilfeller. Skal man gjennom toll, betyr jo det all bagasje, ikke bare håndbagasje. Siden SAS og United begge er i Star Alliance, er kanskje oddsene for at bagasjen ikke skal ut i Washington større. Søren at jeg ikke bestilte en reise som ga bedre connection-tider! Det skal jeg definitivt gjøre neste, gang. Og ennå mer definitivt dersom jeg mister ett - eller i verste fall flere - fly på denne første interkontinentale reisen for mitt vedkommende. Godt jeg reiser alene, for da trenger jeg ikke vente på noen gjennom pass- og sikkerhetskontroller, toll med mer. Jeg har stor tillit til SAS, og regner med at de vet hva de gjør Jeg har valgt å bestille denne reisen direkte gjennom SAS. SAS er helt i toppen på punktlighet, og de er et skandinavisk selskap. Prismessig er de ikke blant de billigste, men jeg legger vekt på mer enn bare pris. Endret 30. januar 2011 av CellularDude Lenke til kommentar
William_S Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) I samtlige tilfeller ma man igjennom immigrasjons og toll kontroll ved mellomlanding i USA. Det gjelder ogsa om man skal videre internasjonalt! Sa NEI dette slipper du nok ikke unna. Med tollkontroll menes all bagasje. Pa flyet over far du utdelt et tollskjema som du fyller ut. Etter at du har gatt igjennom immigrasjonskontrollen henter du ut bagasjen og stiller deg opp i ko for tollkontrollen. Inspektoren kan stille deg noen kontrollsporsmol og svarer du greit pa dem sa vil han bare onske deg en god dag videre og peke deg i retning utgangen. Rett etter tollkontrollen er det som oftest et bagasjeband for transfer som er bemannet av TSA, om det er det pa Dulles vet jeg ikke, men da er det ikke verre enn at man tar med seg bagasjen til innsjekkingsskranken om det ikke er det (man ma uansett igjennom ny sikkerhetskontroll i USA nar man kommer inn pa en internasjonal flight). Jeg vil si at 1 times connection tid pa Dulles er for kort tid i og med at du ma igjennom immigrasjon og toll hvor det kan bli en del ko. Men i og med at flyselskapet tillater sa korte transfertider nar de vet at man ma igjennom immigrasjon og toll sa er det deres ansvar a booke deg pa en senere avgang om du ikke skulle rekke det. I LAX trenger man minst 3 timer om man kommer inn pa en internasjonal flight. Jeg rakk det greit med 4 timer. Og husk ESTA om du ikke reiser pa et visum! https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ Hvilken destinasjon i Texas skal du til? Man kunne fint ha booket direkte til Dallas eller Houston, men skjont Texas er stort. Endret 2. februar 2011 av William_S Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg kan ikke helt se hvor lang tid du har i Dulles, men siden du sier du har en del knappe connection tider så kan jeg jo ta med min erfaring. Jeg fløy via Dulles noen år tilbake da jeg skulle til Las Vegas. Flyet ankom faktisk også samtidig som et fra Kastrup. Det første som møtte meg var en lang kø i immigration. Det var grei bevegelse i køen men det tok vel en drøy time før jeg var igjennom. Så var det å finne bagasjen sin i en haug ved siden av et bagasjebånd, trekke den igjennom customs for så å stille seg inn i en ny kø for transit. Her var det i slutten av køen overlevering av bagasje til TSA og en sikkerhetskontroll som ikke var spesielt effektiv. Da jeg var igjennom her var det vel ca 10 min til min neste flight skulle gå. Jeg rakk flyet, men det skyldtes at dette flyet var forsinket. I dette tilfellet hadde jeg 2t fra jeg gikk av det ene flyet til det andre skulle gå. Så hadde det ikke vært for køene så hadde det holdt, men det blir litt bingo. Problemet er når flere store fly ankommer samtidig og du er bakerst på det siste flyet. Er du så heldig at du er på flyet som kommer først inn til gate og kommer av først så kan det jo hende at køene ikke er så ille. Men, det ankommer en del flighter til Dulles så er ikke sikkert det har noe å si. På vei tilbake så trenger du nødvendigvis ikke så lang tid, men du er veldig sårbar for små forsinkelser. Jeg fløy ut via Chicago O'Hare og hadde 1 time før neste flight. Første segment var med American Airlines, neste var med SAS. AA klarte kun å sjekke inn bagasjen min til Oslo og ikke meg. Så da kom til Chicago måtte jeg først komme meg av flyet, skifte terminal, sjekke inn, gjennom ny sikkerhetskontroll og finne rett gate. Da jeg kom til gaten var det stort sett bare å gå rett på. Hadde jeg gått feil på flyplassen, ikke funnet hvordan jeg skulle bytte terminal eller innkommende fly vært 10 min forsinket så ville jeg nok hatt litt større problemer. Hadde også 1t connection i Kastrup, men her tok ny sikkerhetssjekk såpass lang tid at jeg ikke rakk neste flight. Heldigvis går det fly til oslo omtrent hver time så det var ikke noe problem å komme seg på neste fly. Så så lenge du har en gjennomgående bilett som du også sier at du har, så har du mulighet til å bli ombooket til neste flight. Det eneste jeg ville ansett som kritisk vil være å rekke de transatlantiske flightene. Dem går det stort sett bare én av pr dag. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) @ William_S og Gerber: Ut fra det dere skriver, virker mine connectiontider på Dulles knappere og knappere. Dermed er selvfølgelig sjansene for å miste neste fly desto mer overhengende. I tillegg har jeg jo null erfaring med den flyplassen. Har heller aldri vært i USA før. Ank. Kastrup til avg. Washington/Dulles: 50 min Ank. Dulles til avg. San Antonio, TX: 2 t 15 min Ank. Dulles til avg. Kastrup: 1 t. Ank. Kastrup til avg. Gardermoen: 1 t. Dette betyr at jeg har det skikkelig travelt foran begge de transatlantiske flightene, og SAS flyr ikke den ruta hver dag. Fra CPH til OSL går det jo fly ofte, så det er ikke noe problem. Etter å ha forhørt meg på dette forumet (takker så mye til dere som har svart!) skal jeg kontakte SAS igjen. Hvilke sjanser jeg har for å ombooke hele greia, når det er en economy-tur, er uvisst. Når SAS hevder at jeg ikke ser bagasjen før jeg er i San Antonio, stemmer ikke det ut fra det jeg har lest her, samt på Dulles sine hjemmesider. Bagasjen må ut for fortolling. Det blir jo det samme når jeg skal hjem. Da fortolles bagasjen på Gardermoen før jeg flyr videre hjem derfra. EDIT: Snakket med SAS, og de kunne bekrefte at så lenge jeg hadde bestilt gjennomgående billett, hadde de ansvar for å sørge for at jeg kom fram dit jeg skulle. Men uansett blir det en del heft dersom jeg mister ett eller flere fly. Endret 3. februar 2011 av CellularDude Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå