Gå til innhold

OCZ lanserer 1 GB minnesett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen si meg hva det er sm er så spesielt med dette minnesettet?

Såvidt meg bekjent er det ikke mange andre minnemoduler som klarer CAS2 @ 233 MHz! F.eks. opererer de nye PC3700-modulene fra Corsair på innstillingene 3-4-4-8 på denne frekvensen.

Ah, der sa du noe ja :)

Hva er det som bestemmer latencyen til en minnebrikke da? Jeg trodde at hvis en produsent først klarte 2-3-3-7 så beholdt de dem. Er latencyen avhenging av frekvensen eller noe slikt kanskje?

Lenke til kommentar
Hva er det som bestemmer latencyen til en minnebrikke da? Jeg trodde at hvis en produsent først klarte 2-3-3-7 så beholdt de dem. Er latencyen avhenging av frekvensen eller noe slikt kanskje?

Jo høyere frekvens det opereres på, jo vanskeligere er det å benytte agressive innstillinger for minnet. F.eks. kan en minnemodul klare CAS 2 fint ved DDR400-hastighet (200 MHz), mens man må benytte CAS 2,5 på den samme minnemodulen ved 215 MHz. Latencyen innprogrammeres i minnemodulen av produsenten.

En produsent som Corsair "håndplukker" minnebrikkene/chip-ene til sine minnemoduler. De velger da (typisk) blant noen av de bedre minnebrikkene på markedet, nemlig Winbond 5 ns-brikkene. Hvor "gode" minnebrikkene er kan derimot variere noe fra brikke til brikke, derfor må minnemodulprodusenten teste hver enkelt brikke for å se om de holder den ønskede standarden. Skal man ha minnemoduler som klarer f.eks. CAS2 ved 233 MHz vil jeg tro mange brikker må "forkastes". De benyttes da istedenfor i rimeligere modeller. Det er med andre ord snakk om en utvelgelsesprosess her.

Lenke til kommentar

Høres bra ut... Men håper de kommer ut med lignende i 512mb * 2 også.

Men, ett kjapt spørsmål: ville 512mb * 2 yte helt likt med 256mb * 4? Eller vil en av dem bli "raskere" enn den andre? Og, hvordan fungerer dual-channel med 4 minnemoduler?

Takk i forveien.. :)

Mvh,

Joachim

Edit: vet ikke om det er riktig av meg å poste det her... Burde kanskje lage ny topic?

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvor man får tak i slike brikker i gode gamle Norge? Har faktisk ikke sett en norsk webshop som fører OCZ minne.

Etter som jeg leser en del utenlandske tester så virker det som OCZ generelt er et av de bedre merkene, om ikke det beste.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på er hvor man får tak i slike brikker i gode gamle Norge? Har faktisk ikke sett en norsk webshop som fører OCZ minne.

Etter et kjapt fritekstsøk i prisguiden, fant jeg ut at databutikken.com fører ocz minne. Det er vel det nærmeste du kommer en norsk webshop som fører OCZ minne. :)

- gordito

Lenke til kommentar
hmm er det noe vits fleste hk idag har jo ikke mer en 3 slots og¨å har jeg lest at maskina kan bli ustabil hvis man fyller alle.

Dette kan jeg ikke huske har vært et problem på annet enn KT400, da man kunne benytte alle 3 slotter med PC2700 ram men bare én slott dersom man skulle kjøre PC3200 RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...