Ehg3322 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Etter 6 år har min trofaste pacard bell pc tatt kvelden og jeg trenger akutt ny pc.så jeg tenkte på en MacBook pro 15", men får man det man betaler for eller er det ikke noe poeng, og skulle jeg vente til neste lansering får å se om det kommer en ny genrasjon før jeg kjøper. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Noen sier at macbook er overpriset og at man får en "like bra" pc til noen lapper mindre. Jeg syns det bare er tull. Jeg var en fast windows bruker helt til det slo meg at jeg ville ha ei Apple maskin. Jeg betalte 17 500kr for min, det er jækla mye penger, men fy svarte for en maskin! Jeg kommer aldri til å gå vekk fra Apple. Etter at jeg kjøpte min, har nesten halve klassa bytte over til apple og skolen vurderer å innvistere i apple maskiner når de gamle lånepc-ene skal byttes ut. Det er en grunn for at apple har blitt så stort de siste 5 åra Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Apple pcer har en helt annen bygekvalitet en f.eks Acer, det er en maskin som varer i mange år! I tillegg er det gjort veldig mye smart i konstruksjonen slik som f.eks batteriet. Jeg har sluttet å bruke mus etter at jeg fikk MBP, touch padden ligger milevis forran musa! kan ikke sammenlignes med de små touch paddene fra andre pcer. Lenke til kommentar
Ehg3322 Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Men det går jo rykter om at Apple kommer med en ny versjon ved neste lansering, det skulle blant annet komme med Ssd minne tror jeg, så er det lurt å vente til neste versjon av MBPen? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Det er en grunn for at apple har blitt så stort de siste 5 åra du kan gjerne utdype dette litt mer. Hva er grunnen for at apple har blitt så stort de siste 5 årene? Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Neste lansering pleier å være i april/mai elle noe lignede. Så om du vil vente er opp til deg selv, men om du hele tiden skal ha det nyeste får du aldri kjøpt noe. Lenke til kommentar
Ehg3322 Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Har ett poeng der men, blir the ny hardware på mbp det er mange som sier at det er litt utdatert, så vis de skal skifte ut hardwaren kan de kanskje være lurt å vente til neste lansering å se. Lenke til kommentar
QUiPS Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Vent til neste år for da kommer Mac os x Lion og den nye mbp kommer i april : http://www.tuaw.com/2010/11/29/new-macbook-pro-could-arrive-in-april-2011-with-ssd-light-peak/ Endret 30. januar 2011 av doffen761 Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Eldre macer kan oppgraderes til lion. Om du ikke må ha pc nå lønner det seg å vente. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Min Acer laptop dikk dunken her for noen mnd. siden. Så eg bestemte meg for å gå til verks og skaffe meg en MacBook Pro 15", eg er lei alle disse plastic fantastic laptoppene. Eg kunne fått en suverent bedre hardware for pengene om eg hadde gått for en eller annen Windows laptop, men ettersom eg spiller svært lite på PC-platformen valgte eg å se bort fra dette. Det lille eg spiller, funker Mac`en ganske godt til Uansett, suveren byggekvalitet,godt batteri og ett kjappt OS gir meg mye glede for pengene eg måtte ut med! Har i tillegg installert Windows 7 på den, som fungerer knirkrefritt. Tror du må vurdere hvilke bruksområder du ser for deg, og gå deretter. 2 Lenke til kommentar
Mats Aa Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Kjøpte Macen min for rundt ett år siden nå, har aldri angret! Beste kjøpet jeg har gjort. Er ingen ting å tenke på en gang, bare å bestille ! Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg ville begynt med selv å se hva du får for pengene. For Macbook Pro er dyr, svært dyr. Og spør du her på mac-delen av forumet, vil du ikke akkurat få de mest objektive synspunkter... Se blant annet på denne maskina fra Acer: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610148 Hvor mye må du betale for en noenlunde tilsvarende Macbook Pro? Du vil jo naturligvis høre argumentene som "byggekvalitet, batteri, følelse". Som du sier; du har hatt en Packard Bell i 6 år. Jeg tviler på at du mishandler laptop'en. Jeg har hatt en Acer i 8 år (fungerer ennå i beste velgående), og en billigutgave av en Fujitsu Siemens i 4,5 år. Null problem med begge, og jeg er av de som drar med meg laptop hit og dit, opp og ned av sekker. Bruker ikke sleeves eller noe for å beskytte de. Batteri er selvsagt bedre på Apple. Men så må du tenke over; hvor ofte har du bruk for lang batteritid? Gjør du tyngre oppgaver (spill, videoredigering etc) vil du uansett helst ha laptop'en tilkoblet strømforsyningen. Nå for tida er Macbook Pro langt uti livssyklusen. I kjent Apple-stil justerer de ikke prisen i takt med markedet, men holder prisen stabil gjennom hele livssyklusen. Dermed er maskinene nå langt, langt overpriset. Mac går på følelse, andre laptop'er går på fornuft. Så da er spørsmålet; hva er du EGENTLIG villig til å prioritere? 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Du vil jo naturligvis høre argumentene som "byggekvalitet, batteri, følelse". Som du sier; du har hatt en Packard Bell i 6 år. Jeg tviler på at du mishandler laptop'en. Jeg har hatt en Acer i 8 år (fungerer ennå i beste velgående), og en billigutgave av en Fujitsu Siemens i 4,5 år. Null problem med begge, og jeg er av de som drar med meg laptop hit og dit, opp og ned av sekker. Bruker ikke sleeves eller noe for å beskytte de. Jeg vil først bare påpeke at jeg ikke ønsker å starte noen ny mac vs. windows diskusjon her. Men jeg vil bare kommentere at det du kaller for "byggekvalitet, batteri, følelse" er minst like viktige argumenter ved et pc kjøp. Det er ikke kun hardware spesifikasjoner som er det avgjørende, det finnes mange andre kvaliteter personer som meg ihvertfall setter mer pris på. Jeg vil anbefale trådstarter å ta en tur innom nermeste eplebutikk og teste ut en Mac før du bestemmer deg, så vet du hva du går til, evt går glipp av. Men ja, forøvrig enig i at menigene er farget når man spør på mac delen av et forum. På den andre siden er det ikke noe bedre i PC delen, så what can you do ? :=) Endret 31. januar 2011 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg vil først bare påpeke at jeg ikke ønsker å starte noen ny mac vs. windows diskusjon her. Men jeg vil bare kommentere at det du kaller for "byggekvalitet, batteri, følelse" er minst like viktige argumenter ved et pc kjøp. Det er ikke kun hardware spesifikasjoner som er det avgjørende, det finnes mange andre kvaliteter personer som meg ihvertfall setter mer pris på. Det er ikke noen diskusjon mac vs windows. Det er heller snakk om hvor overpriset Mac er. Slik det tydeligvis fremgår her inne, er et batteri som varer noen minutter ekstra og et heldekkende aluminiumchassis verdt den doble prisen i forhold til tilsvarende ordinære maskiner. Det jeg dog ikke får svar på, er hvordan folk behandler sin Mac. Jeg har flere rundt meg som har byttet til Mac det siste året. De er stort sett fornøyd. Noen bruker byggekvalitet som argument for å rettferdiggjøre prisen. Så legger de Mac'en i en spesialtilpasset sleeve når den skal transporteres rundt. Spør de videre om de behandlet sin gamle laptop på samme måte. Da blir det stille... Behandler man sin laptop normalt, vil selv en billig-laptop holde i årevis. Jeg har inntrykk av at Mac-brukere behandler sine maskiner på en mye finere måte. Det henger vel gjerne sammen med at man betaler såpass mye for de. Og da er vel strengt tatt vitsen med bedre byggekvalitet litt borte.. At man får kjøpt to ordinære laptop'er for prisen av en tilsvarende Macbook Pro, og endatil gjerne ha penger til overs, hopper man glatt bukk over. Men selvsagt, alt koker ned til smak og behag. Er man villig til å bla opp en heftig sum penger for en laptop, er man selvsagt hjertelig velkommen. Steve Jobs tar gladelig imot den heftige avansen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Om du mener en mac koster det dobbelte, så får du ta deg en virkelighetssjekk. Det får uansett bli opptil trådstarter om han vil gi litt ekstra for de fordelene det innebærer. Det er trossalt mer enn bare byggekvalitet også, hva med skjerm, tastatur, og en fantastisk trackpad du ikke finner lignende til på en PC ? Eller hva med noe så simpelt som magsafe kontakt som har reddet meg mang en gang ? Det er kanskje alle de små detaljene som jeg mener utgjør den store forsjellen, en forskjell jeg har tilgode å finne på en "vanlig bærbar". At det går ann å installere Windows på den, gjør jo heller ikke noe om man absolutt skulle mislike OSX. Men jeg regner nok med som du sier at dyrere PCer blir behandlet bedre, ingen tvil om det. Selv så har jeg behandlet macbook'en min relativt "dårlig", altså stort sett som en vanlig bærbar, og den er like fin snart 4 år etter. Men igjen, det kunne nok sikkert en vanlig PC også alt etter som. Men jeg opprettholder allikevel rådet om å ta en titt på maskinene på en eplebutikk. Jeg ville ihvertfall ikke lagt et 5-sifret antall laken på bordet uten å vite hva jeg fikk Endret 31. januar 2011 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Ser at folk her har kommet med forskjellige argumenter for og mot mac, men mitt tips om du har funnet ut at du vil velge mac er å vente til sandy-bridge plattformen blir tilgjengelig for mac plattformen. Dato aner jeg ikke da apple pleier ikke å avsløre slikt men for pc plattformen vil du finne slike maskiner idag/imorgen. Lenke til kommentar
Ehg3322 Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg har fått ett tilbud fra min mor, ja da min mor hun mente at jeg ikke kom til å utnytte en macbook pro fult ut og at det ville vert litt bortkastet penger. Så hun sa at vis hun sendte sin Macbook Pro 15" 2008 tidlig 2008 modell på full "overhaling" med sletting av alle hennes ting og å oppdatere alle programmer og bytting av bateri. Kan det være en ide? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Jeg har fått ett tilbud fra min mor, ja da min mor hun mente at jeg ikke kom til å utnytte en macbook pro fult ut og at det ville vert litt bortkastet penger. Så hun sa at vis hun sendte sin Macbook Pro 15" 2008 tidlig 2008 modell på full "overhaling" med sletting av alle hennes ting og å oppdatere alle programmer og bytting av bateri. Kan det være en ide? Det er en aldeles glimrende idé! Jeg bruker fortsatt min MacBook Air (Den svakeste av de svakeste) 2008 modell som "brukspc" hver eneste dag. Den er fortsatt ikke tendenser til treg eller gammel. Men jeg har oppgradert til Snow Leopard også. Da regner jeg selvsagt med den ikke skal brukes til spilling, noe som sier seg selv ikke er optimalt på en modell fra 2008.. men for alle andre oppgaver burde den duge mer enn nok. Edit: "Overhaling" kunne du nok utført selv med å installere f.eks snow leopard fra bunnen av, så får du et topp friskt system også. Endret 31. januar 2011 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Ehg3322 Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 har snow leopard, men bateriet fusker og laderen er ganske funker dårligt den og. så er det noen andre småting, men jeg tror jeg venter med å sende den in til etter Lion har kommet ut. Tenker også på å kjøpe en apple skjerm, tastatur og mus så har jeg en stationer også (Y) Lenke til kommentar
Ehg3322 Skrevet 31. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2011 men jeg liker ikke tastene på 2008 modellen, kan jeg gjøre noe med det ?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå