Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lavt og ustabilt turtall ved kaldstart


Anbefalte innlegg

Hei. Har en Mercedes C180 esprit 93" som sliter med ustabilt turtallet ved kaldstart. Jeg må bestandig gi litt gass på bilen, for at den ikke skal kveles i ca 1-2 minutter etter oppstart. Dette er veldig irritabelt om jeg har det travlet om morgene f.eks, for da kan bilen kveles om jeg holder inn clutchen inn mot et kryss, hvis den nettopp er startet. Når jeg akkurat starter bilen må jeg også gi gass, ellers starter den ikke. Det virker som det blir verre jo sjeldenere jeg kjører bilen, eller hvis det er veldig kaldt i været.

 

Hvis jeg har kjørt varm motoren fungerer turtallet bedre, men fortsatt ustabilt:

Video av turtallet ved varm motor

 

Jeg har merket om motoren er varm, så skruver jeg eksempel på varmetrådene, lys og musikk anlegg, ser jeg turtallet synke.

 

Jeg tror dette kan ha noe å gjøre med kaldstart -dysa, -ventil/releet eller -sensoren å gjøre. Falskluft? Feil bensin blanding? Noe feil i elektronikken?

 

Hva tror dere en løsning på problemet kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har ikke vært borti denne motoren, men det er ikke uvanlig at motoren oppfører seg slik dersom tomgangsluftmengderegulatoren har feil. Dette er et spjeld som justeres av motorstyringen for å holde tomgangen stabil. På noen biler kan denne demonteres og renses, på andre må den byttes.

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for deres svar :)

 

Dette er motoren:

Motorkode: M111920

1799/90KW

122 HK

 

Skjønner ikke sammenhengen med at turtallet på bilen synker kraftig når jeg skruer på elektriske ting i bilen :hmm:

 

Eksempel: Motoren er varm, turtallet er ganske stabilt når jeg skruer av alt av elektronikk i bilen. Skruer på lysene, cd-spiller, varmetrådene, aircondition og forsterker + sub, så synker turtallet til under 500 på måleren og begynner å hoppe opp og ned.

 

Kan legge til at den ikke går helt rent på turtall ca 1000 omregninger når jeg kjører og skal gi på litt, kan også ettertenne da, må dermed bruke mye clutch til ca 2000 omregninger for å gå 100 % rent, når jeg skal gire.

 

Tomgangsluftmengderegulatoren ja, dyrt å skifte den på verksted da?

 

Har også powerfilter på bilen, har dårlige erfaringer med det fra mopedtiden. Kan det også være en faktor for denne ustabile tomgangen og ettertenningen?

Endret av torrytor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når du skrur på ting som trekker støm, blir dynamoen mer belastet og tyngre å dra rundt. Dersom tomgangsreguleringen ikke fungerer, vil turtallet synke.

 

Skifte på verksted? Sjekk pris for din motor. Jeg har byttet på Opel Astra og Golf III, kostet hhv ca 1200 og 4500 for bare delen.

Lenke til kommentar

Når du skrur på ting som trekker støm, blir dynamoen mer belastet og tyngre å dra rundt. Dersom tomgangsreguleringen ikke fungerer, vil turtallet synke.

 

Skifte på verksted? Sjekk pris for din motor. Jeg har byttet på Opel Astra og Golf III, kostet hhv ca 1200 og 4500 for bare delen.

 

Såpass pris ja :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...