Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brannforskrifter

Hanske

Anbefalte innlegg

Jeg antar at dette er feil forum, men jeg spør her alikevel.

På mitt trinn er det ikke dørhåndtak på vinduene. Disse er tatt av, fordi rektor mener det er et problem at elever åpner vinduene og kaster ting ut. Dette har aldri skjedd. Dørhåndtaket ligger på lærerværelset, og for å komme dit må man ut av klasserommet, gjennom en 30 meter lang koridor og gjennom en trappegang.

Det jeg tenker er at dette må stride mot brannforskriftene. Dersom gangen står i full fyr, er det ingen mulighet for å gå å hente dørhåndtaket. Det vil dessuten bare være et av de tre klasserommene som får det.

Man vil med det ikke kunne åpne vinduene for å komme seg raskt ut av klasserommet. Det må knuses, noe som kan ta lang tid, og kan føre til kutt og skader på elevene.

Så, er dette egentlig lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lettaste er nok å sende/ringe inn ei bekymringsmelding til ditt lokale brannvesen slik at dei kan foreta ei vurdering.

Problemet er at eg ikkje kan lese ut av posten din om dette er eit brudd på forskrifta eller ikkje.

Vanlig vis så er ikkje vindu verken berekna eller definert som rømningsvei på ein skule.

Det er berre bygninger i risikoklasse 1, 2 og 4 der vindu er tillatt som rømningsvei.

Eller med andre ord vindu kan berre brukast som rømningveg i svært enkle bygg som lager og garasjer, kontor og industrilokaler, samt i boliger.

Ein skule er i risikoklasse 3 og skal derfor ikkje ha vindu som rømningsveg. Det er heller ikkje alle vindu som kan brukast som rømningsveg som forklart i teknisk forskrift til plan- og bygningsloven. Unntaket er dersom vinduet er spesielt tilrettelagt og det er under 1,5 meter fra underkant av vinduet til planert terreng.

I første omgang oppfordrer eg trådstarter til å sjå ekstra godt på evakueringsplanen som skal henge oppslått på veggen. Legg då spesielt merke til om vinduet er merka som rømningsvegg eller ikkje. Dersom det er merka som rømningsveg ja då er dette eit brudd på forskrifta da ein rømningsveg skal lett kunne åpnast utan bruk av nøkkel (les: alle personer skal skal kunne komme seg ut uavhengig av om du har nøkkel til bygget eller ikkje).

Dersom vinduet er dimensjonert for å være rømningsveg så vil dette gå frem ved at vinduet er skilta som rømningsveg og at vinduet er tegna inn på evakueringsplanen.

Dersom din skule ikkje bruker ein av dei preaksepterte løysningane som er skissert i veiledning til teknisk forskrift til plan- og bygningsloven så skal dette stå dokumentert i brannvernpermen til brannvernlederen på din skule (vanligvis vaktmester eller rektor).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det lettaste er nok å sende/ringe inn ei bekymringsmelding til ditt lokale brannvesen slik at dei kan foreta ei vurdering.

Problemet er at eg ikkje kan lese ut av posten din om dette er eit brudd på forskrifta eller ikkje.

Vanlig vis så er ikkje vindu verken berekna eller definert som rømningsvei på ein skule.

Det er berre bygninger i risikoklasse 1, 2 og 4 der vindu er tillatt som rømningsvei.

Eller med andre ord vindu kan berre brukast som rømningveg i svært enkle bygg som lager og garasjer, kontor og industrilokaler, samt i boliger.

Ein skule er i risikoklasse 3 og skal derfor ikkje ha vindu som rømningsveg. Det er heller ikkje alle vindu som kan brukast som rømningsveg som forklart i teknisk forskrift til plan- og bygningsloven. Unntaket er dersom vinduet er spesielt tilrettelagt og det er under 1,5 meter fra underkant av vinduet til planert terreng.

I første omgang oppfordrer eg trådstarter til å sjå ekstra godt på evakueringsplanen som skal henge oppslått på veggen. Legg då spesielt merke til om vinduet er merka som rømningsvegg eller ikkje. Dersom det er merka som rømningsveg ja då er dette eit brudd på forskrifta da ein rømningsveg skal lett kunne åpnast utan bruk av nøkkel (les: alle personer skal skal kunne komme seg ut uavhengig av om du har nøkkel til bygget eller ikkje).

Dersom vinduet er dimensjonert for å være rømningsveg så vil dette gå frem ved at vinduet er skilta som rømningsveg og at vinduet er tegna inn på evakueringsplanen.

Dersom din skule ikkje bruker ein av dei preaksepterte løysningane som er skissert i veiledning til teknisk forskrift til plan- og bygningsloven så skal dette stå dokumentert i brannvernpermen til brannvernlederen på din skule (vanligvis vaktmester eller rektor).

Jeg har sjekket. Det er en rømningsvei i tillegg til vinduene. En korridor som leder ned en trapp.

Dersom denne skulle være blokkert, har vi bare vindyene. Dersom korridoren skulle være blokkert, kan vi heller ikke hente dørhåndtaket til vinduene. Det er også bare et dørhåndtak, og vi har tre klasserom uten dører mellom. Da må vi bruke korridoren. Vinduene rekker meg til låret, så de er under 1.5M fra gulvet

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket. Det er en rømningsvei i tillegg til vinduene. En korridor som leder ned en trapp.

Dersom denne skulle være blokkert, har vi bare vindyene. Dersom korridoren skulle være blokkert, kan vi heller ikke hente dørhåndtaket til vinduene. Det er også bare et dørhåndtak, og vi har tre klasserom uten dører mellom. Da må vi bruke korridoren. Vinduene rekker meg til låret, så de er under 1.5M fra gulvet

Dersom det berre er ein rømningsveg, altså berre ein utgang frå korridoren utanfor klasserommet så kan det nok stemme at vinduet er meint å være ein rømnigsveg.

Då er det eit krav at viduet skal være lett å åpne uten bruk av spesialverktøy og vindu(ene) skal være hensiktsmessig fordelt i lokalet. I dette tilfellet så vil "dørhandatket" være eit spesialverktøy sidan det ikkje er fastmontert.

I tillegg skal vinduet ikkje være mindre en min 0,5 m i bredden og min 0,6 m i høgden. Samla lengden av høgde + bredde kan likevell ikkje være under 1,5 meter.

Høgden og bredden skal være effektiv åpning. Dersom vinduet f.eks er hengsla på midten så er det den åpninga som er tilgjengelig for å krype gjennom.

I tillegg så bør vinduet være sidehengsla og det bør være eit vindu per 100 m² bruttoareal.

Dersom ledelsen ved skulen meiner at elever ikkje skal ha adgang til å åpne vinduet til vanlig så finnes det akseptable løsninger som f.eks elektronisk lås som låser seg opp ved brannalarm eller knusekopp over handtaket som gjer at du fysisk må øydelegge ei forsegling for å åpne vinduet.

Lenke til kommentar

Det virker da som dette må være i andre etasje? Enten det, eller så er utgangen fra korridoren i kjelleren, noe jeg har litt vanskelig for å tro... Alternativt at bygget ligger i sterkt hellende terreng?

Finnes det noen stiger utenfor vinduene? Er det mer enn 1,5 m ned på utsiden er de ikke ment som rømningsvei.

Er det virkelig slik at korridoren ender blindt i den motsatte enden av denne trappa?

Så lenge det er utgang fra hvert klasserom til korridoren, og om det er to separate utganger (i begge ender) fra denne korridoren til sikkert sted, så er dette godt nok etter forskriftene.

Reglene med forklaring finnes her.

Lenke til kommentar

Det virker da som dette må være i andre etasje? Enten det, eller så er utgangen fra korridoren i kjelleren, noe jeg har litt vanskelig for å tro... Alternativt at bygget ligger i sterkt hellende terreng?

Finnes det noen stiger utenfor vinduene? Er det mer enn 1,5 m ned på utsiden er de ikke ment som rømningsvei.

Er det virkelig slik at korridoren ender blindt i den motsatte enden av denne trappa?

Så lenge det er utgang fra hvert klasserom til korridoren, og om det er to separate utganger (i begge ender) fra denne korridoren til sikkert sted, så er dette godt nok etter forskriftene.

Reglene med forklaring finnes her.

Bygget ligger i en skråning. Det er maks 50cm fra vinduskarmen til en gressplen utenfor.

I den andre enden av korridoren er det tribuner til en stor sportshall. Selve sportshallen ligger på planet under, og det er ikke mulig å bevege seg mellom tribune og hall uten å måte gå gjennom hele bygget.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...