Zash Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Hei. Går med planer om å bygge filserver med RAID, men har derfor en del spørsmål! Trenger jeg et eget kontroller-kort? Har planer om RAID 6 og iallefall 5-6 disker til å begynne med, men har planer om å utvide videre. Hvordan er det hvis annen hardware krasjer, eller jeg har lyst til å oppgradere maskinvare. Kan jeg gjøre dette uten at det får innvirkninger på raidet? Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg med dette Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Skal du ha raid-6 så er det hardware raidkontroller som du må ha ja. Det som jeg synes er greitt med egen raidkontroller er at man kan flytte raidarrayet mellom forskjellige datamaskiner uavhengig av annen hardware. Så går en datamaskin i stykker eller man vil oppgradere hardwaren, så er det bare å flytte over hele arrayet. Ingen stress. Litt greitt om du har et budsjett, så det går ann å anbefale en raidkontroller til din prisklasse. Generelt så anbefaler jeg Areca. Pga jeg har veldig god erfaring med det og at det har fungert problemfritt for meg. Har også god erfaring med Adaptec som ren lagrings kontroller. SSD fungerer dårlig på adaptec. Areca en av de beste på ssd OG harddisker. LSI er også høyt oppe på lista her. Alternativt kan være å kjøre software raid med ZFS filsystem. Men da må du kjøre FreeBSD oprativsystem eller Open solaris? Dog har ikkje så mye peiling på software raid, men har softwareraid på linuxserveren min med EXT4 filsystem. Areca 1880 serien er absoulutt tingen å se på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå