Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tenkte på å puste

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg av en eller annen grunn tenkt på å puste noe ofte. Det som skjer da, er at jeg må puste manuellt, helt til jeg glemmer det. Da skjer det automatisk igjen som oftest. Hos legen har jeg blitt bedt om å puste inn og ut, men har ikke skjedd da. Utrolig irriterende.

Noen flere som kjenner til dette?

(håper anonymtingen funker!)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ingenting om din medisinske helse, men tror at dette sitter kun i hodet ditt.

I utgangspunktet vil ikke man ikke slutte å puste av seg selv. Kroppen har en "pusterefleks" som gjør at den automatisk vil trekke til seg luft med lungene hvis hjernen får for lite oksygen.

Du kan prøve å holde pusten "mentalt". Holder du lenge nok (mest sansynligvis vil du ikke klare det), vil du til slutt besvime, men kroppens "pusterefleks" vil sørge for at lungene fremdeles vil fungere og du fortsetter å puste.

(Med forbehold om at kroppens fysiologiske egenskaper ikke har forandret seg siden naturfagstimene på videregående skole år 1999)

Lenke til kommentar

Mente selvfølgelig ikke at du skulle prøve å besvime. Var kun ment for å forklare at hvis du prøver å ikke tenke på at du MÅ puste manuelt, så vil kroppen automatisk puste "av seg selv".

Nå er jeg på ingen måte noe psykolog eller doktor, men kanskje du kan prøve å gjøre noe annet hvor du må bruke pusten din, når disse tankene kommer over deg. F.eks. begynne å snakke, synge, plystre. Noe som distraherer deg fra å puste "manuelt".

Endret av fAight
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...