Gå til innhold

Hva gir best ytelse? LGA 1155 eller LGA 1366

wotg

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal bygge ny spillpc og lurer på om jeg skal gå for:

Asus Sabertooth X58 (LGA1366) eller Asus Sabertooth P67 (LGA1155)

i7 950 koster 2100,- og er 3059Ghz, mens Core i7 2600 koster en hundrelapp mer og på papiret er 300Mhz raskere. Asus kortene koster mer eller mindre på krona det samme.

Hvilket av oppsettene vil gi meg best ytelse?

Skal bruke HD6970 GFX, Crucial C300 128Gb disk og denne? RAMen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha annen type hardware som bruker PCI-E spor (RAID kort, USB3.0 for eksempel.) og flere skjermkort?

Om du svarer nei på dette så er ikke 1366 noe for deg og 1155 vil være perfekt, men svarer du ja så skyr du 1155 som pesten for der får du kun x16 PCI-E lanes å leke deg med, og thats it uansett hvilket hovedkort du velger.

Noe som blir trangt om du skal ha en kontroller på 8x, 2x skjermkort og litt annet snacks.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal du ha annen type hardware som bruker PCI-E spor (RAID kort, USB3.0 for eksempel.) og flere skjermkort?

Om du svarer nei på dette så er ikke 1366 noe for deg og 1155 vil være perfekt, men svarer du ja så skyr du 1155 som pesten for der får du kun x16 PCI-E lanes å leke deg med, og thats it uansett hvilket hovedkort du velger.

Noe som blir trangt om du skal ha en kontroller på 8x, 2x skjermkort og litt annet snacks.

Gjelder dette for alle hovedkort som baserer seg på dette chipsetet?

Eller vil jeg kunne kjøre 2 skjermkort i SLi på 16x på "utvalgte" hovedkort?

Lenke til kommentar

Ålreit, takk for svar! Og ja jeg måtte ha det inn med teskje:)

En liten ting bare angående valg av ram. Ser jeg etter laveste CL verdier bare? Eller er det flere ting jeg skal tenkte på?

Har sett meg ut disse brikkene.

Lurer også på om det har noe og si om jeg benytter meg av alle ram-portene? Eller om jeg skal forholde meg til KUN 2 ram brikker i et dobbelkanals-system?

Lenke til kommentar

Ja, alle 1155 HK har maks x16 PCI-E lanes, CPUen er laget slik av Intel og ingen HK produsenter kan forandre på dette.

Det stemmer, men det er mulig å kjøpe et hovedkort med en NF200 chipset.

Gigabyte sin P67A-UD7 støtter:

1x PCIe = x16

2x PCIe = x16/x16

3x PCIe = x16/x8/x8

Som jeg forstår det Asus sin Maximus hovedkort støtter:

1x PCIe = x16

2x PCIe = x8/x8

3x PCIe = x8/x16/x16

Ulempen er at du får litt høyere latens med en NF200 brikke fordi den ikke legger til flere PCIe lanes, men utvider dem du allerede har og gir dem litt med båndbredde.

Endret av jackbrennan2008
Lenke til kommentar

Hjelper ikke med NF200 heller.

Det er som å sette ett T stykke på ett rør og prøve å få 2x flyten inn i røret og det går ikke når det er strupet til en viss diameter og flyt.

Eneste NF200 gjør er å gi deg sjansen til at flere enheter kan bruke x16 samtidig men du er fortsatt begrenset.

Lenke til kommentar

Hjelper ikke med NF200 heller.

Det er som å sette ett T stykke på ett rør og prøve å få 2x flyten inn i røret og det går ikke når det er strupet til en viss diameter og flyt.

Eneste NF200 gjør er å gi deg sjansen til at flere enheter kan bruke x16 samtidig men du er fortsatt begrenset.

Er kanskje en god idé å komme med kilde som viser til at det man sier er sant, eller ikke...

Stort sett har ikke RAM-hastighet noe å si for ytelsen i spill eller vanlige programmer.Intels nyere prosessorer drar også mer nytte av høyere hastighet enn lavere latency

4 GB 1600 MHz DDR3 CL9 burde holde fint

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...