Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dempe vanntrykk i dusjkran?

Anbefalte innlegg

Har ein dusjkran eg skulle fått dempa trykket litt på. Eg ville tru det var ein manuell ventil i kranen der ein kan regulere trykket inn på hovudkranen, men ikkje funnet noko så langt. Er dette ein funksjon eg kan finne, eller er det lite håp? Røyranlegget er skjult, ikkje noko ventil å skru på før kranen.

Kranen fyller opp ei 10-liters bøtte (11+ liter til toppen) på 35 sekund. Stor trafikk og forbrukarar som ikkje tar hensyn til forbruk gjer at struping av trykket er det mest hensiktsmessige. Sparedusj er montert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skru hovedkrana halvt igjen?

På et hotell jeg bodde hadde de en egen reduksjonsventil montert mellom krana og dusjslangen. Irriterende dritt!!!

Vannet kom ut med så lav effekt at det knapt var merkbart trykk.

Og jeg liker faktisk at det er et visst trykk i dusjen. Føler at jeg blir reinere da, pluss at det er en behagelig massasjeeffekt på ryggen etter en hard arbeidsdag.

Er du en gjerrig husvert? Greitt nok å redusere trykket til det som rørleggerforbundet anbefaler.

Men en slik reduksjonsventil som hotellet hadde, gjør meg irritert.

Jeg sverger at om jeg hadde hatt verktøykassa mi, hadde jeg fjernet den og kastet den. Desverre var den med hensikt festet med LocTite.

Den dusjinga var skikelig antiklimaks. Med så lavt trykk kan man like godt stå ute i regnet.

Skal du redusere trykket, ber jeg deg om å ikke overdrive, slik hotellet gjorde.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Skal du redusere trykket, ber jeg deg om å ikke overdrive, slik hotellet gjorde.

Det har eg heller ikkje noko ynskje om. Brukar dusjen sjølv og, så det vil bli justert så det framleis er mogeleg å dusje.

Ein anna dusj eg jevnlig brukar leverer same mengde vatn på 1 minutt og 35 sekund, men det er ikkje noko irritasjonsmoment eller fører til lengre tid i dusjen. Om eg får regulert trykket så den leverer rundt 8-10 liter i minuttet er det greit.

Fleire svar på sånt eg ikkje har spurt om kan dykk gjerne droppe, eg har kontroll på alt det der.

Kanskje det finnes reduksjonsventilar ein kan montere på sjølve slangen. Tar ein telefon til ein VVS-forhandlar til veka.

Skru hovedkrana halvt igjen?

Gjer eg det strupes og vatn til alle andre kraner og, noko som ikkje er ynskjeleg.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Kanskje det finnes reduksjonsventilar ein kan montere på sjølve slangen.

Ja det finnes. Det var jo en slik reduksjonsventil jeg beskrev i innlegget mitt.

Den var limt med Loctite fast i krana, og så var dusjslangen festet i ventilen.

Så liten og usynlig at jeg ikke hadde merket den om ike hotellet hadde overdrevet.

Noe slikt kan du også bruke. Det er tydelig at de finnes.

Et alternativ er å kjøpe et nytt dusjhode. Prøv en såkalt sparedusj.

Et siste alternativ er å få sjekket om trykket i huset ditt er altfor høyt.

Dette kan i såfall påvirke levetiden til rør og kraner drastisk.

I så fall må du ha reduksjonsventil ved inntaket.

Lenke til kommentar

Ja det finnes. Det var jo en slik reduksjonsventil jeg beskrev i innlegget mitt.

Den var limt med Loctite fast i krana, og så var dusjslangen festet i ventilen.

Takk, skal sjå kva eg får tak i.

Et alternativ er å kjøpe et nytt dusjhode. Prøv en såkalt sparedusj.

Det er allerede montert ein sparedusj som skal levere 8 liter i minuttet.

Et siste alternativ er å få sjekket om trykket i huset ditt er altfor høyt.

Dette kan i såfall påvirke levetiden til rør og kraner drastisk.

I så fall må du ha reduksjonsventil ved inntaket.

Trykket kjem frå ein dam høgare oppe, veit ikkje om det er målt trykk. Huset har stått sidan 70-talet, så det må vel halde.

Hvis du er litt fingerferdig bør det være mulig å montere en skive med et passende hull i overgangen mellom armatur og slange.

Enkelt og billig, I like it, takk for tipset.

Lenke til kommentar

Tvilar på at den vil halde, men det kan kanskje funke. Ei metallskive med riktig innvendig diameter pluss ein ekstra pakning bør gå greit.

Testa colaflaske med over ca 6 bars trykk før korken gav etter, så vil tru pakningen skal tåle det.(Vannrakett prosjekt ;))

Men om en lager svakhet i den, så kan det jo så absolutt hende at den rakner.

Lenke til kommentar

Testa colaflaske med over ca 6 bars trykk før korken gav etter, så vil tru pakningen skal tåle det.(Vannrakett prosjekt)

Ja, men da tålte vel pakninga det fordi den lå an imot korken, som tok selve trykket. Hadde det vært et hull i korken nesten like stort som åpninga i flaska ville det blitt noe helt annet.

TS: prøv med ett kronestykke, evt med forstørret hull.

Lenke til kommentar

Testa colaflaske med over ca 6 bars trykk før korken gav etter, så vil tru pakningen skal tåle det.(Vannrakett prosjekt)

Ja, men da tålte vel pakninga det fordi den lå an imot korken, som tok selve trykket. Hadde det vært et hull i korken nesten like stort som åpninga i flaska ville det blitt noe helt annet.

TS: prøv med ett kronestykke, evt med forstørret hull.

Glemte å nevne det, men jeg tok så en selvfølge at metallgitteret låg inni fortsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...