Gå til innhold

Hvilken folkehøgskole skal jeg ta?

Maxiraze

Anbefalte innlegg

Har tenkt en god del på folkehøgskole men vil gjøre ferdig læretiden min som elektriker først.

Er snakk om noen få måneder til jeg er ferdig om jeg består fagprøve vell og merke.

Men før jeg begynner og jobbe resten av livet så kunne jeg godt ha tenkt meg et år på folkehøskole siden alle jeg har møtt som har gått på FHS kan anbefale det på det sterkeste.

Føler også litt på det at jeg kanskje er litt for gammel til og gå folkehøgskole, nå som jeg er 21år, eller hva synest dere om det?

Det største problemet er vell heller det at jeg ikke aner hvilken skole eller linje jeg skal ta.

Det jeg liker og gjøre til vanlig er snowboard, downhill sykling, paintball, generelt artige aktiviteter :) men blir jo også en del data spill.

Men føler liksom at jeg ikke kommer til å passe inn på noen av de linjene som er å velge mellom. For jeg er ikke serlig flink på snowboard i forhold til hvor lenge jeg har drevet på med det, men jeg synest jo det er veldig artig og det er jo ikke noe som en dag med solskinn og pudderkjøring! Så på grunn av at jeg ikke føler meg no særlig flink på det så vil jeg tru at jeg vil hele tiden henge etter de andre på evt en sånn linje. for jeg har dessverre den lille klikken i hode som gjør at jeg ikke tørr å dra på slik som de andre gjør.

Og til downhill syklinga så er det vell samme problemt der også, men har drevet på mye mindre med downhill enn jeg har gjort med snowboard og føler vell heller jeg er flinkere på slik sykling enn på snowboard med tanke på hvor lenge jeg har drevet med de forskjellige tingene.

Så er det valg av skole, skulle jo gjerne ha hvert en skole med en del folk fra Trondheim siden det hadde jo hvert greit og stifte vennskap til noen man kan fremdeles henge med etter skolen er ferdig (siden jeg bor i Trondheim)

Men har jo hvert arti med en skole som er litt unna også så jeg kommer meg bort fra Trondheim en stund også :)

Og hvordan er det vist jeg søker på skole og kommer inn men at jeg ombestemmer meg fordi jeg evt ikke blir ferdig med læretiden innen den tid eller noe annet, er det ikke noe problem og takke nei til skole plass?

Så nå vil jeg gjerne høre deres anbefalinger og tips av skole/linje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reising har sikkert vhert artig det, men føler at det er noe jeg kan gjøre siden. Er ikke det at jeg vil ha et friår fordi jeg vil slappe av men vil gå FHS før det blir forsent.

Vil gå FHS fordi jeg vil bli kjent med folk og få nye opplevelser.

Lenke til kommentar

anbefaler fhs på det sterkeste! nå gikk jeg på en skole uten noesom helst med snowboard og sykling å gjøre :p

Men de fleste folkehøgskoler er bra. Google de, er du heldig finner du en blogg eller et forum der noen snakker om den folkehøgskolen du vurderer.

Du kan jo også sende de en mail og høre hvor 'flink' du bør være for å gå den linjen.

Det er jo en skole, så det er jo meningen at du skal lære noe.

Du er ikke for gammel. Jeg begynte på folkehøgskolen da jeg var 20. Og vi hadde mange som var eldre enn meg, han eldste var 24. Bare pass på at du begynner på en skole som har 18 års grense, så slipper du masse 16 åringer :p

Men det viktigste på en folkehøgskole er jo folkene du møter. Skolen jeg gikk på var.... stygg, og de hadde dårlig råd, og den lå langt uti gokk... men det gjorde absolutt ingenting, fordi miljøet var så bra!

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://rodde.fhs.no/

Kjenner flere som har gått der , og har hørt lite negativt

Angående at du er flink eller ikke flink på f.eks. snowboard

har ingenting å si , du går ikke på en linje for å vise deg

frem eller konkurrere med alle andre , du går der for du

liker å drive med aktiviteten , eller du har lyst å drive med

aktiviteten.

Det er somregel jenter i klassen din uansett , så du vil aldri

være den dårligste så lenge det er sport :tease:

Søk på Fhs. om det er det du har lyst til , nekter å tro at det

er noe problem å trekke seg , evt må du betale et depositum

Lenke til kommentar

Jeg er selv halvveis ute i mitt år på folkehøgskole, og kan ikke annet enn anbefale dette. Jeg har fått mange nye venner og møtt alle typer mennesker, det er et stort mangfold av forskjellige personligheter på skolen. Og ikke minst lærere som er nærmere venner enn typen lærere fra ungdomsskolen og videregående som bare maser om lekser.

Når det gjelder alder er det ikke gammelt å begynne på FHS når du er 21 år, er flere her som er både 20, 21 og 22 år. Og så er det 3-4 stykker som er 23-24 også. De går lett sammen med oss som begynte rett etter videregående og er 19 år nå. Alder er ikke noe du bør bekymre deg over.

Når det gjelder valg av skole og linje så har jeg ikke noe jeg kan anbefale av sportsligheter, da jeg selv går fotolinje. Men jeg vet at surfelinjen her på skolen både surfer, står på longboard og skateboard og så har de hatt en tur på fjellet for å stå på ski/snowboard. Men det er for det meste surfing det går i. Vil anbefale deg å titte litt på http://www.folkehogskole.no/ og finne noen linjer du kunne tenke deg å gå på, for så å se hvilke skoler som tilbyr de linjene. Når det gjelder trøndere på skolen er vel dette variert fra skole til skole, men slik de har gjort det her er hvert eneste fylke representert med minst 1 elev. Her på skolen er det en 10-12 trøndere, men du kan også være uheldig å komme på en skole med ingen andre fra Trondheim. Men det er en sjanse som absolutt er verdt å ta, du kommer til å møte mange hyggelige mennesker og garantert få nye, gode venner, uansett hvor i landet de er fra.

Når du får plass på en FHS må du betale et innmeldingsgebyr på 1500 kr når du takker ja til plassen. Dette får du ikke tilbake dersom du skulle velge å takke nei til plassen senere.

Edit: En stygg skrivefeil.

Endret av Kjeee
Lenke til kommentar

Du kan jo alltids vurdere Skogn Folkehøgskole :) Det er et anlegg ikke så altfor langt fra skolen der du kan stå på snowboard om du vil det, ikke langt unna Åre heller. Og det ligger i Trøndelag, men likevel en liten time unna Trondheim. Går der selv nå, og trives stort :)

Lenke til kommentar

Men det viktigste på en folkehøgskole er jo folkene du møter. Skolen jeg gikk på var.... stygg, og de hadde dårlig råd, og den lå langt uti gokk... men det gjorde absolutt ingenting, fordi miljøet var så bra!

Ja det er det jeg tenker også.

Angående at du er flink eller ikke flink på f.eks. snowboard

har ingenting å si , du går ikke på en linje for å vise deg

frem eller konkurrere med alle andre , du går der for du

liker å drive med aktiviteten , eller du har lyst å drive med

aktiviteten.

Det er somregel jenter i klassen din uansett , så du vil aldri

være den dårligste så lenge det er sport :tease:

Men hvor mye fokus er det egentlig på snowboard under et slikt år. Er det alt mulig av andre aktiviterer også eller er det mye snowbord.

Jeg liker det nemelig litt variert :)

Hvilke folk er det der da (sikkert ikke er spørsmål du kan svare på men) med tanke på slike hardcore jibbe "gangstere" eller mere fri kjørere?

Når det gjelder valg av skole og linje så har jeg ikke noe jeg kan anbefale av sportsligheter, da jeg selv går fotolinje. Men jeg vet at surfelinjen her på skolen både surfer, står på longboard og skateboard og så har de hatt en tur på fjellet for å stå på ski/snowboard. Men det er for det meste surfing det går i. Vil anbefale deg å titte litt på http://www.folkehogskole.no/ og finne noen linjer du kunne tenke deg å gå på, for så å se hvilke skoler som tilbyr de linjene. Når det gjelder trøndere på skolen er vel dette variert fra skole til skole, men slik de har gjort det her er hvert eneste fylke representert med minst 1 elev. Her på skolen er det en 10-12 trøndere, men du kan også være uheldig å komme på en skole med ingen andre fra Trondheim. Men det er en sjanse som absolutt er verdt å ta, du kommer til å møte mange hyggelige mennesker og garantert få nye, gode venner, uansett hvor i landet de er fra.

Når du får plass på en FHS må du betale et innmeldingsgebyr på 1500 kr når du takker ja til plassen. Dette får du ikke tilbake dersom du skulle velge å takke nei til plassen senere.

Edit: En stygg skrivefeil.

Ja har jo hvert på den http://www.folkehogskole.no/ sia og sett hva som er, men vet liksom ikke helt hva som kan passe meg best, og det er jo heller ikke noe du kan svare meg på. men vil jo gjerne høre hva folket ar gjort på de forskjellige linjene og om de har hatt det bra.

Forstå meg rett :) har ikke noe mot andre her i norge, men er jo litt "kjedelig" og få nye venner som du kanskje aldri treffer igjenn vist de bort langt unna.

Men ikke at dette er et viktig kriterie for meg, kun et pluss :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har søkt på en del skoler nå og fått en del svar. men er fremdeles meget usikker på hva jeg skal ta :(

Har søkt på en del slike topptur linjer, men det jeg ikke tenkte på før i ettertid, for det er vell slik at der er mest personer som kjører ski der og de kommer seg mye fortere opp på fjellet en jeg som må kave meg oppover med et brett. Noen som har erfaring med dette?

Og en ting til. JEg har fått en del svar på mailg og sms, men også i posten. Alle mailene og smsene jeg har fått svaret "ja det er plass til deg" så står det ikke noe om tidspunkt jeg må svare tilbake, men kun i brevene jeg har fått. er det slik at alle skal sende brev til slutt eller er det en fast svar frist for alle skolene? vet iaf at en av skolene keg søkte var det kunn 10 dager, mens andre 14.

Endret av Maxiraze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...