NicolasDarvas Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Og så har jeg nevnt at i tillegg til behandlingen, kunne det være å beslaglegge kjøretøyet inntil de får seg sertifikat og de som måtte låne bort sitt kjøretøy til noen de vet ikke har sertifikat kunne kanskje blitt pålagt å ta et slikt kurs de også, i tillegg som jeg har nevnt å få en prikk på førerkortet, som eventuelt vil føre til at de mister det om det blir for mange, siden de da uansett ikke lærer. Hm, å beslagelegge kjøretøyet, få prikk på førerkortet og å bli pålagt å ta et slikt kurs høres nesten mistenkelig likt ut på straff. Om de, som du skriver, til alt overmål mister førerkortet "om de ikke lærer" går vel hele karusellen rundt på nytt da? Da er det til på nytt kurs om de fortsetter å kjøre uten førerkort, med det sedvanlige kurset. Når de så får seg et nytt førerkort (om de gidder dette) er det bare å fylle på med prikker og kurs på nytt om de ikke lærer. Eneste reelle konsekvensen jeg kan se her er at de kan beslagelegge bilen, men det er vel ikke verre enn å kjøpe seg en veteranbil til 2000kr neste gang, det er uansett mye billigere enn å skaffe seg nytt sertifikat. Beslaglegge kjøretøyet om det er føreren selv som ikke har førerkort og selv eier bilen. Reaksjonene må jo gradvis bli strengere ettersom noen viser at de ikke respekterer sin egen og andres sikkerhet etter gjentatte forsøk på å påpeke dette. Akkuratt nøyaktig hvilke reaksjoner som skal gjøres har jeg ikke satt meg inn i når det gjelder førerkortsaken her, men kan jo legge til at det kanskje kunne fungert med at man ikke fikk lov til å eie en bil i perioden fra man ble tatt til man fikk førerkort, eller om det skulle være et krav til førerkort for å i det heletatt kjøpe en bil, også. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Beslaglegge kjøretøyet om det er føreren selv som ikke har førerkort og selv eier bilen. Reaksjonene må jo gradvis bli strengere ettersom noen viser at de ikke respekterer sin egen og andres sikkerhet etter gjentatte forsøk på å påpeke dette. Akkuratt nøyaktig hvilke reaksjoner som skal gjøres har jeg ikke satt meg inn i når det gjelder førerkortsaken her, men kan jo legge til at det kanskje kunne fungert med at man ikke fikk lov til å eie en bil i perioden fra man ble tatt til man fikk førerkort, eller om det skulle være et krav til førerkort for å i det heletatt kjøpe en bil, også. Strengere reaksjoner etterhvert, ok. Men da kan jeg bruke din egen argumentasjon mot deg: Enkelte er avhengige av bil og har kanskje ikke øyeblikkelig råd til nye dekk, men da hjelper det ikke at man får en bot og får enda dårligere råd. Bare vent til du selv får problemer, så får du se hvilket land du lever i. Og akkuratt dette med førerkort er bare en fillesak, men jeg snakker om straffen. Hva med de stakkarene som har dårlig råd og er heeeelt avhengige av bilen. Kan vi ikke være så snill å gi unntak for dem da? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Om man beveger seg ut på veien uten nødvendig opplæring så mener eg at man allerede har bevist at man ikke respekterer sin egen og andre sikkerhet. 1 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 En kompis av meg Fikk bot på 8000 KR + 6 mnd utsettelse for å ha kjørt uten å ha gyldig førerkort. Flott, men alt for mild straff. 5 Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 En kompis av meg Fikk bot på 8000 KR + 6 mnd utsettelse for å ha kjørt uten å ha gyldig førerkort. Flott, men alt for mild straff. Første gang er ikke det noe mild straff, husk blir man tatt en gang til får man minst 1år og 15000 i bot. Du må sette straffen i kontekst med andre lov brudd. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Man er ikke noen bedre sjåfør dagen etter oppkjøring enn man er dagen før. Lappen er bare noe staten gir deg.. Jeg har sett 16 åringer som kontrollerer bil kjempegodt, og 30 åringer med lappen som er forferdelige til det samme. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Man er ikke noen bedre sjåfør dagen etter oppkjøring enn man er dagen før. Lappen er bare noe staten gir deg.. Jeg har sett 16 åringer som kontrollerer bil kjempegodt, og 30 åringer med lappen som er forferdelige til det samme. Da må man selvsagt spørre seg hvor opplæringen kommer fra. Ingen håndterer et kjøretøy perfekt første gangen de setter seg inn i det, og det er derfor vi har kjøreopplæring her i landet. Det inkluderer også trafikkregler, og øvelse med kvalifisert kjørelærer. At mang en 16-åring fint klarer noen landeveier med liten trafikk tviler jeg ikke et sekund på, men du skal lete lenge etter en 16-åring som behersker kompleks bykjøring uten problemer. Forøvrig har politiet all mulighet til å frata en 30-åring lappen om vedkommende kjører så dårlig at de bryter alvorlige trafikkregler, så dette er i grunnen ikke noe argument. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Man er ikke noen bedre sjåfør dagen etter oppkjøring enn man er dagen før. Lappen er bare noe staten gir deg.. Jeg har sett 16 åringer som kontrollerer bil kjempegodt, og 30 åringer med lappen som er forferdelige til det samme. Det er eg enig med deg i, men man er bedre rustet og langt tryggere i trafikken med kjøreopplæring enn uten. "Lappen" i seg selv er verdiløs, det er kjøretimene som teller. Og det handler ikke om hvor perfekt en kontrollert sladd er, men hvor sikker man faktisk er i trafikken(for eks å unngå ukontrollerte sladder). Og det er først når man har fått lappen den praktiske kjøreopplæringen begynner. Da er man alene i bilen uten en erfaren kjørelærer ved siden av seg som kan ta over når noe går galt. Nå må man begynne å bruke det man har lært frem til da og bruke det i praksis. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Den kjøreopplæringen lærte meg ikke stort. Reglene kunne jeg på forhånd, jeg kunne også kjøre igang og bruke rattet. Og "kompleks bykjøring"? Hehe, der har jeg fremdeles problemer, men jeg fortjener fremdeles retten til å kjøre bil.. I grunnen er jeg for obligatorisk kjøreopplæring, men nå har det jo blitt så urimelig høy pris på lappen at det er direkte latterlig. Neida, jeg har ikke lest alt som står her i tråden, men det virker som om noen tror at alle som kjører uten lappen er onde monstre. Dette er selvfølgelig bare tull. Altså, helst ta førerkortet, folkens, det er ikke det.. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Den kjøreopplæringen lærte meg ikke stort. Reglene kunne jeg på forhånd, jeg kunne også kjøre igang og bruke rattet. Og "kompleks bykjøring"? Hehe, der har jeg fremdeles problemer, men jeg fortjener fremdeles retten til å kjøre bil.. I grunnen er jeg for obligatorisk kjøreopplæring, men nå har det jo blitt så urimelig høy pris på lappen at det er direkte latterlig. Neida, jeg har ikke lest alt som står her i tråden, men det virker som om noen tror at alle som kjører uten lappen er onde monstre. Dette er selvfølgelig bare tull. Altså, helst ta førerkortet, folkens, det er ikke det.. Da var du nok en kvikk og oppvakt kar, veldig mange 16-åringer i dag forstår lyssignalene og hva et stoppskilt betyr, men si vikeplikt og (grøss) regler for kjøring i rundkjøringer, så vil veldig mange se på deg med et tomt blikk. Om du selv føler du har problemer med bykjøring kan ikke disse være så alvorlige, ellers hadde du nok blitt stoppet av politiet på et eller annet tidspunkt. Det er selvsagt ikke snakk om å være perfekt, det er ingen, men det å være sikker på at alle som slippes løs på veien har de nødvendige kunnskaper og ferdigheter, og alternativet til dagens ordning er at det er opp til hver enkelt å bestemme når de føler seg klare for å kjøre. Forøvrig er jeg helt enig i at prisen for å få seg sertifikat i dag er høy, kjøreskolene har satt timeprisene rimelig høyt. Hva er det i dag, 400-500kr per kjøretime? Da jeg tok lappen lå det vel på rundt 300-350kr per kjøretime, og jeg måtte spare lenge til lappen. Når det gjelder onskap tror jeg vi må være forsiktige med å bruke dette ordet, det er ikke alle som bryter loven som gjør dette med onde hensikter. Jeg vil ikke kalle det å kjøre uten lappen en ond handling (om man ikke har til hensikt å skade noen da), men heller en dum eller lite gjennomtenkt handling. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Den kjøreopplæringen lærte meg ikke stort. Reglene kunne jeg på forhånd, jeg kunne også kjøre igang og bruke rattet. Og "kompleks bykjøring"? Hehe, der har jeg fremdeles problemer, men jeg fortjener fremdeles retten til å kjøre bil.. I grunnen er jeg for obligatorisk kjøreopplæring, men nå har det jo blitt så urimelig høy pris på lappen at det er direkte latterlig. Neida, jeg har ikke lest alt som står her i tråden, men det virker som om noen tror at alle som kjører uten lappen er onde monstre. Dette er selvfølgelig bare tull. Altså, helst ta førerkortet, folkens, det er ikke det.. Da var du nok en kvikk og oppvakt kar, veldig mange 16-åringer i dag forstår lyssignalene og hva et stoppskilt betyr, men si vikeplikt og (grøss) regler for kjøring i rundkjøringer, så vil veldig mange se på deg med et tomt blikk. Om du selv føler du har problemer med bykjøring kan ikke disse være så alvorlige, ellers hadde du nok blitt stoppet av politiet på et eller annet tidspunkt. Det er selvsagt ikke snakk om å være perfekt, det er ingen, men det å være sikker på at alle som slippes løs på veien har de nødvendige kunnskaper og ferdigheter, og alternativet til dagens ordning er at det er opp til hver enkelt å bestemme når de føler seg klare for å kjøre. Forøvrig er jeg helt enig i at prisen for å få seg sertifikat i dag er høy, kjøreskolene har satt timeprisene rimelig høyt. Hva er det i dag, 400-500kr per kjøretime? Da jeg tok lappen lå det vel på rundt 300-350kr per kjøretime, og jeg måtte spare lenge til lappen. Når det gjelder onskap tror jeg vi må være forsiktige med å bruke dette ordet, det er ikke alle som bryter loven som gjør dette med onde hensikter. Jeg vil ikke kalle det å kjøre uten lappen en ond handling (om man ikke har til hensikt å skade noen da), men heller en dum eller lite gjennomtenkt handling. Må nok ut med ca 20-25k for bil lappen pr idag. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Må nok ut med ca 20-25k for bil lappen pr idag. Takk. Jeg måtte vel ut med rundt 16-18000,- for 12 år siden, så det virker som en naturlig økning. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Som bygdetulling er det nok mer erfaringen det er noe galt med.. Under opplæringen min for 10 år siden var vi en liten tur til Oslo. Tror ikke jeg ble noe særlig bedre til å kjøre i by'n på de to timene. Hvordan var det man skulle forholde seg til rundkjøringer igjen? Må som regel ta et par runder før jeg skjønner hva som skjer. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Synes ikke straffen var for hard, det er ingen menneskerett å få føre motorvogn selv om mange er av den oppfatning. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Som bygdetulling er det nok mer erfaringen det er noe galt med.. Under opplæringen min for 10 år siden var vi en liten tur til Oslo. Tror ikke jeg ble noe særlig bedre til å kjøre i by'n på de to timene. Hvordan var det man skulle forholde seg til rundkjøringer igjen? Må som regel ta et par runder før jeg skjønner hva som skjer. Hehe, vel, sensoren din mente jo åpenbart du var god nok da du fikk lappen hvertfall. Ellers er det vel slik at det lønner seg å trene på det du er usikker på. Ta deg gjerne en kjøretur gjennom byen på kveldstid når trafikken ikke er så tett. Da er det lettere å unngå å la seg stresse. For min del elsker jeg å kjøre, om jeg kjeder meg tar jeg meg likegodt en kjøretur istedet for å surfe på nettet (akkurat nå har jeg influensa, og har en unnskyldning, hehe). På denne måten har jeg skaffet meg veldig mye kjøreerfaring gjennom årene, og har kjørt på kryss og tvers av hele landet flere ganger. Vanvittig mye fint å se som mange sikkert aldri får med seg. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) En kompis av meg Fikk bot på 8000 KR + 6 mnd utsettelse for å ha kjørt uten å ha gyldig førerkort. bota ble betalt men jeg syntes det var alt for mye , synes ikke dere det? Jo, 8000 for mye. Deneste skadelidende her er din kompis som har blitt offer for god gammeldags landeveisroeveri (dog et lovlig saadant). Naar han senere faar sin bil stjaalet kan han forvente at bilen (og tyven) blir funnet eller at saken blir henlagt pga "bevisets stilling". (Mao politiet er for opptatt med skatteinnsankning til aa gjoere noe potensialt farlig som aa finne en tyv. Mer loennsomt er det ogsaa) Endret 30. januar 2011 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Noen som vet om - og kan sammenligne straff for å gjøre andre ting man ikke har lov til? Drive som lege eller tannlege uten lisens? Gå rundt med våpen uten å ha jegerprøve/tillatelse til å bære våpen? Å kjøre bil uten tilstrekkelig opplæring setter andres liv i fare og burde straffes. Nå er det laget regler for hva som er tilstrekkelig opplæring, og da må det overholdes også, ellers er det ingen poeng i å ha regler. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Noen som vet om - og kan sammenligne straff for å gjøre andre ting man ikke har lov til? Litt synsing her, og litt fritt fra hukommelsen: Drive som lege eller tannlege uten lisens? - Relativ streng straff, i tillegg til at man kan miste retten til å kunne praktisere dette i fremtiden også. (slik jeg har forstått det, selv om du altså skulle klare å utdanne deg til det i etterkant, men kan ha misforstått) Gå rundt med våpen uten å ha jegerprøve/tillatelse til å bære våpen? - Inndragelse av våpenet selvsagt, i tillegg til bot og kanskje fengsel, avhengig av hvor du vifter våpenet ditt (er vel en forskjell på svarteste skauen og det lokale postkontoret), og hvem du eventuelt sikter på i samme slengen. Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Noen som vet om - og kan sammenligne straff for å gjøre andre ting man ikke har lov til? Litt synsing her, og litt fritt fra hukommelsen: Drive som lege eller tannlege uten lisens? - Relativ streng straff, i tillegg til at man kan miste retten til å kunne praktisere dette i fremtiden også. (slik jeg har forstått det, selv om du altså skulle klare å utdanne deg til det i etterkant, men kan ha misforstått) Gå rundt med våpen uten å ha jegerprøve/tillatelse til å bære våpen? - Inndragelse av våpenet selvsagt, i tillegg til bot og kanskje fengsel, avhengig av hvor du vifter våpenet ditt (er vel en forskjell på svarteste skauen og det lokale postkontoret), og hvem du eventuelt sikter på i samme slengen. Auto fengsel i 6mnd for besittelse av ulovlig ervervhet håndvåpen. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Auto fengsel i 6mnd for besittelse av ulovlig ervervhet håndvåpen. Takk for korreksjon, var som sagt kun etter hukommelse dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå