NicolasDarvas Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Poenget er bare at han faktiskt ikke har gjort noe galt. Det står i Norges Lover at ein person ikkje har lov å føre ein bil utan sertifikat. Er dette eit nytt forsøk på å diskutere liberalisme? Og dermed forstod jeg mye bedre hva du prøver å argumentere mot også. Jeg har ikke sagt at det ikke skal være ulovlig å kjøre bil uten førerkort. Jeg har sagt at straffene virker mot sin hensikt og at det finnes andre muligheter. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Helt på sin plass med streng bot her. Skulle bare mangle. Dette er probemet med Norge. Allt for lave og milde straffer. Gjør man noe ulovlig og bryter loven så skal det svi slik at man ikke gjentar det og oppfører seg skikkerlig. Vil ikke ha kompisen din hverken foran eller bak meg i trafikken, move over bitch. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Og dermed forstod jeg mye bedre hva du prøver å argumentere mot også. Jeg har ikke sagt at det ikke skal være ulovlig å kjøre bil uten førerkort. Jeg har sagt at straffene virker mot sin hensikt og at det finnes andre muligheter. Hvis vi tolker det du har skrevet: Ja, men hvorfor må man straffes? En straff er ikke preventiv, den er ødeleggende for individet som heller i større grad skaffer seg årsaker til å kunne bygge opp et sinne, hvor det er bygget på urettferdighet, for det er det straff er, det er først og fremst for å sette frem eksempler, ikke å beskytte samfunnet. Det ser dermed ut til at skremselen ikke biter og virker mot sin hensikt. Finnes det da i det hele tatt noe du vil omtale som preventive straffer, eller mener du at dette ikke eksisterer? Om man ikke hadde fått straff for å stjele, ville ikke dette kunne ført til at flere ville begynne å stjele? Hvis svaret er ja bør vi kunne konkludere med at straffen har en viss preventiv virkning. Hvis det å unndra penger på arbeidsplassen ikke hadde fått noen konsekvenser, kan jeg garantere deg at svært mange her i det ganske land hadde blitt klåfingrede. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Helt på sin plass med streng bot her. Skulle bare mangle. Dette er probemet med Norge. Allt for lave og milde straffer. Gjør man noe ulovlig og bryter loven så skal det svi slik at man ikke gjentar det og oppfører seg skikkerlig. Vil ikke ha kompisen din hverken foran eller bak meg i trafikken, move over bitch. Tror ikke du at straffene i Norge er høye nok? Straff i Norge ligger på det psykiske planet, det er psykisk tortur. At fengslene for noen kan minne om hotellrom enkelte steder kan kanskje forståes, rent overfladisk, men da vet du ikke hva et fengsel er heller. Det kan like gjerne se ut som kongens soverom uten at det er av betydning. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Poenget er bare at han faktiskt ikke har gjort noe galt. Her tar du kraftig feil. Vedkommende har kjørt bil uten sertifikat (og uten noensinne å ha tatt det). Hvordan kan du påstå at han ikke har gjort noe galt? Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Finnes det da i det hele tatt noe du vil omtale som preventive straffer, eller mener du at dette ikke eksisterer? Om man ikke hadde fått straff for å stjele, ville ikke dette kunne ført til at flere ville begynne å stjele? Hvis svaret er ja bør vi kunne konkludere med at straffen har en viss preventiv virkning. Hvis det å unndra penger på arbeidsplassen ikke hadde fått noen konsekvenser, kan jeg garantere deg at svært mange her i det ganske land hadde blitt klåfingrede. Du klarer rett og slett ikke å forkaste tanken om straff? Da er det ikke av noen interesse for meg å diskutere hva jeg mener vil være preventiv STRAFF. Folk trenger ALDRI straff, men BEHANDLING, det er det som er preventivt. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Straff i Norge ligger på det psykiske planet, det er psykisk tortur. Selvsagt ligger straffene på det psykiske planet, det er lenge siden man straffet folk fysisk her i landet. Pisking og avhugde lemmer tilhører fortiden. Noen vil kalle det tortur, andre rehabilitering, det kommer kanskje an på øyet som ser. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Poenget er bare at han faktiskt ikke har gjort noe galt. Her tar du kraftig feil. Vedkommende har kjørt bil uten sertifikat (og uten noensinne å ha tatt det). Hvordan kan du påstå at han ikke har gjort noe galt? Hvordan klarer han å kjøre bilen rundt på veiene og bli tatt av Politiet da? Og hvordan skulle så mange tro at dette er lurt om man aldri har kjørt bil? Men igjen, så sier ikke jeg at det er riktig å kjøre bil uten førerkort, jeg snakker om straff. Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Selvsagt ligger straffene på det psykiske planet, det er lenge siden man straffet folk fysisk her i landet. Pisking og avhugde lemmer tilhører fortiden. Noen vil kalle det tortur, andre rehabilitering, det kommer kanskje an på øyet som ser. Øyet som ser er han som blir straffet, ikke de som straffer og synes det er helt greit. Det er ingenting av straffer som er rehabilitering, om det er det så vil jeg gjerne se hvor rehabilitert en person som nektes førerkort blir. Her blir man stoppet fordi man ikke har førerkort, og det kan være av mange grunner, at man ikke har råd til det og er avhengig av en bil, eller at man har blitt fratatt det av de minste årsaker fra før.. Men da skal man nettopp nektes å få det også, hvor rasjonellt er det? Det vil si at det er urettferdig, spesielt når man må betale 8000 kroner for det i tillegg, noe som kunne vært brukt på førerkort. Det er det samme som å få bot for å ha dårlige piggdekk. Enkelte er avhengige av bil og har kanskje ikke øyeblikkelig råd til nye dekk, men da hjelper det ikke at man får en bot og får enda dårligere råd. Endret 29. januar 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Du klarer rett og slett ikke å forkaste tanken om straff? Da er det ikke av noen interesse for meg å diskutere hva jeg mener vil være preventiv STRAFF. Folk trenger ALDRI straff, men BEHANDLING, det er det som er preventivt. Kanskje vi rett og slett har ulikt syn på ting, greit nok. Om noen stjeler 100.000kr av meg mener jeg det er rett med en rimelig streng straff for å vise allmennheten at slikt skal man ikke gjøre, i tillegg til at vedkommende bør betale tilbake pengene. Om vedkommende istedet blir sendt til samtaleterapi for å snakke om den triste gjerningen hjelper det hverken meg (offeret) eller allmenheten (de rundt ser at det i praksis ikke blir noen negative konsekvenser av å stjele store summer fra andre). Nei, jeg mener nok at rettferdig straff for kriminelle handlinger er helt på sin plass, kjører jeg bil i fylla er det helt på sin plass at jeg får min straff. 1 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Du klarer rett og slett ikke å forkaste tanken om straff? Da er det ikke av noen interesse for meg å diskutere hva jeg mener vil være preventiv STRAFF. Folk trenger ALDRI straff, men BEHANDLING, det er det som er preventivt. Kanskje vi rett og slett har ulikt syn på ting, greit nok. Om noen stjeler 100.000kr av meg mener jeg det er rett med en rimelig streng straff for å vise allmennheten at slikt skal man ikke gjøre, i tillegg til at vedkommende bør betale tilbake pengene. Om vedkommende istedet blir sendt til samtaleterapi for å snakke om den triste gjerningen hjelper det hverken meg (offeret) eller allmenheten (de rundt ser at det i praksis ikke blir noen negative konsekvenser av å stjele store summer fra andre). Nei, jeg mener nok at rettferdig straff for kriminelle handlinger er helt på sin plass, kjører jeg bil i fylla er det helt på sin plass at jeg får min straff. Selvfølgelig ville det rette være å betale tilbake de 100.000 kronene? Det er det som er rettferdig og det er heller ingen straff. Du får tilbake pengene dine, og personen må i terapi, for om han først fikk seg til å stjele pengene så må det ha vært for en grunn og det er personlige problemer, og å få rettet opp i disse problemene, det er preventivt. Dermed blir man heller ikke støtt ut av det såkalte samfunnet heller kun fordi man var i en vanskelig livssituasjon. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Det er ingenting av straffer som er rehabilitering, om det er det så vil jeg gjerne se hvor rehabilitert en person som nektes førerkort blir. Det kan man godt mene, men om straffen fører til at vedkommende ikke kjører rundt uten førerkort igjen vil straffen ha hatt sin virkning. Noen vil kalle dette rehabilitering, andre vil kanskje kalle det hjernevasking eller psykisk terror. Her blir man stoppet fordi man ikke har førerkort, og det kan være av mange grunner, at man ikke har råd til det og er avhengig av en bil, eller at man har blitt fratatt det av de minste årsaker fra før.. Men da skal man nettopp nektes å få det også, hvor rasjonellt er det? Det vil si at det er urettferdig, spesielt når man må betale 8000 kroner for det i tillegg, noe som kunne vært brukt på førerkort. Om man ikke har råd til å ta sertifikat har man heller ikke råd til å sitte med en bil, enkelt og greit. I de ytterst få tilfellene man da er helt nødt til å benytte seg av bil (om ektefellen får et hjerteinfarkt og man må kjøre dem til sykehus) finnes det nok av eksempler på at politiet ikke straffer vedkommende. Om det derimot skulle være at vedkommende må komme seg til jobb, eller må på akkurat den festen, vel da er det noe som heter kollektivtransport. Det er det samme som å få bot for å ikke ha piggdekk. Enkelte er avhengige av bil og har kanskje ikke øyeblikkelig råd til nye dekk, men da hjelper det ikke at man får en bot og får enda dårligere råd. Da sikrer man seg en nedbetalingsplan, slik at man kan betale over tid, eller når man får bedre råd. Det finnes ingen logisk grunn til å sette andres liv i fare fordi lommeboken er full av støv. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Selvfølgelig ville det rette være å betale tilbake de 100.000 kronene? Det er det som er rettferdig og det er heller ingen straff. Du får tilbake pengene dine, og personen må i terapi, for om han først fikk seg til å stjele pengene så må det ha vært for en grunn og det er personlige problemer, og å få rettet opp i disse problemene, det er preventivt. Dermed blir man heller ikke støtt ut av det såkalte samfunnet heller kun fordi man var i en vanskelig livssituasjon. Om han nå ikke vil betale meg tilbake pengene? Vi kan jo ikke tvinge ham til det, for det vil jo være en straff, eller hur? Uansett, eneste signalet dette sender ut er at om en er uheldig nok til å bli tatt vil man hvertfall ikke risikere noe annet enn å måtte betale tilbake akkurat det man stjeler. Med andre ord, stjeler man 3 ganger og blir tatt 2 ganger vil dette være en gunstig levevei, ingen risiko, og gunstig avkastning. Flott samfunn! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 NicolasDarvas . Personer som gjør dette trenger ikke rehabilitering eller behandling av noe slag for å være så dum at man bryter vegtrafikkloven - ved å føre et kjøretøy i normaltrafikken *uten noengang å ha avlagt førerprøve , eller ha vært innehaver av førerkort tidligere*. Det er ingen sykdom eller lidelse eller mentale aspekter her. Personen som bevisst gjør disse overtredelsene trenger en *vekking* - noe som utestengelse på 6.mnd og en klekkelig bot vil være. 1 Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Det kan man godt mene, men om straffen fører til at vedkommende ikke kjører rundt uten førerkort igjen vil straffen ha hatt sin virkning. Noen vil kalle dette rehabilitering, andre vil kanskje kalle det hjernevasking eller psykisk terror. Om man ikke har råd til å ta sertifikat har man heller ikke råd til å sitte med en bil, enkelt og greit. I de ytterst få tilfellene man da er helt nødt til å benytte seg av bil (om ektefellen får et hjerteinfarkt og man må kjøre dem til sykehus) finnes det nok av eksempler på at politiet ikke straffer vedkommende. Om det derimot skulle være at vedkommende må komme seg til jobb, eller må på akkurat den festen, vel da er det noe som heter kollektivtransport. Da sikrer man seg en nedbetalingsplan, slik at man kan betale over tid, eller når man får bedre råd. Det finnes ingen logisk grunn til å sette andres liv i fare fordi lommeboken er full av støv. Det finnes sterkere eksempler på psykisk terror i Norge, men det hører ikke hjemme i denne tråden. Et setifikat er MYE dyrere enn en bil. Du kan få vetranbiler helt ned til 2000 kroner hvor årsavgiften er halvvert og forsikringen ligger på 800 kroner. Og så er det heller ikke kollektivtransport overalt, tvert imot. Bare vent til du selv får problemer, så får du se hvilket land du lever i. Og akkuratt dette med førerkort er bare en fillesak, men jeg snakker om straffen. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Et setifikat er MYE dyrere enn en bil. Du kan få vetranbiler helt ned til 2000 kroner hvor årsavgiften er halvvert og forsikringen ligger på 800 kroner. Og så er det heller ikke kollektivtransport overalt, tvert imot. Kjøper man en veteranbil til 2000kr skal jeg love deg at verkstedregningene raskt vil få utgiftene for å få sertifikat til å blekne. Når man snakker om hvor mye det koster å ha bil snakker man selvsagt om hele pakken, EU-kontroll, bensin, forsikring, bompenger, avgifter osv. I så måte er ikke utgiftene for å ta sertifikat særlig høye, særlig ikke om man allerede kan håndtere en bil. Om det ikke er kollektivtransport der man bor, og man ikke har råd til sertifikat eller bil bør man kanskje vurdere å søke på støtteordninger eller rett og slett flytte til et gunstigere sted. Det er hvertfall et dårlig alternativ å kjøre bil uten sertifikat. Bare vent til du selv får problemer, så får du se hvilket land du lever i. Og akkuratt dette med førerkort er bare en fillesak, men jeg snakker om straffen. Under studietiden levde jeg på under 6000kr i måneden. Dette skulle dekke husleie, mat og klær for meg og min kjæreste (jeg forsørget henne, hun ville ikke ta jobb og heller ikke gå til sosialkontoret), transportutgifter og alle andre utgifter. Vet du hva jeg gjorde? - Jeg ventet med å anskaffe med bil. Vet du hva jeg kommer til å gjøre om jeg havner i en slik situasjon igjen? - Jeg kommer til å kvitte meg med bilen, for da har jeg ikke råd til å sitte med den. Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Nicolas jobber du i kriminal omsorgen eller ? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Problemet med en null-fengsel-visjon er at vi trenger mange flere psykologer og langt færre fengselsbetjenter. Da vil vi ha underskudd på førstnevnte og overskudd på sistnevnte. Sistnevnte vil samtidig være uten jobb. Men dette er ikke noe problem, selv om man ikke har lappen, siden man da kan kjøre uten og man trenger bare en veteranbil. Eg ser overhode ingen problemer med at folk uten lappen kjører rundt i dårlig vedlikeholdte veteranbiler som sannsynligvis er laget før faren min ble født. Obs: siden vi snakker om veteranbiler til 2k så snakker vi ikke akkurat om godt vedlikeholdte objekter. Da vil vi trenge flere mekanikere, og det betyr jo, på lik linje med psykologene, økt sysselsetting. Makes sense? This thread makes none. 1 Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Hehe nomore! Problemet er jo at man ikke har råd til å betale noen av disse yrkesgruppene, for man har jo ikke engang penger til å betale for sertifikatet. Sense or not, you just won an internet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Hehe nomore! Problemet er jo at man ikke har råd til å betale noen av disse yrkesgruppene, for man har jo ikke engang penger til å betale for sertifikatet. Sense or not, you just won an internet. Takk Både psykologer og mekanikere(spesielt der hvor kollektivtransport ikke finnes) bør være subsidiert av staten. I praksis vil dette si over skatteseddelen, og inkludere store deler av utkant-Norge. Resultatet er at vi som faktisk jobber betaler for at de som ikke jobber skal kunne kjøre rundt i vrak, prate med en psykolog gratis samtidig som de slipper unna bilvedlikehold, førerkort, veiavgift, bompenger og forsikring. Forsikringene blir naturligvis dyrere, men det fikser naturligvis vi som har jobb. Noen som ser et snev av FRP-politikk her? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå