Gå til innhold

Noe som bruker 20GB av HDD min som det ikke går ann å slette!

ReGaiN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Installerte nettopp nytt os, Windows 7 ulitimate 64bit. Men den var jo fylt til randen med filer når jeg starta den installeringa. Etter jeg hadde installert oset, tenkte jeg å slette alt som var på de andre diskene også. prøvde å formater, men det funka ikke. Så jeg markerte alle filene og trykka delete, og så at det fortsatt var 20 gig som var i bruk.

Endret av ReGaiN
Lenke til kommentar

Det er en klassiker, man installerer Windows på en annen disk uten å koble vekk andre disker. Da får man System og Boot på hver sin disk. Det kan være litt upraktisk.

Heldigvis er Windows såpass smart at den ikke lar deg formatere System disken. For det ville medført at Windows ikke kan boote.

Lenke til kommentar

står system der jeg det mangler 20 gig, og på den disken jeg innstallerte windows.

Grunnen til at den installerer på to disker må jo ha en funksjon, og da lurte jeg på om det går fortere å starte opp eller noe sånt. Hvis ikke er det jo helt meningsløst og lite gjennomtenkt av MS.

Lenke til kommentar

Grunnen er at det er mulig å installere flere operativsystem. Feks. flere versjoner av Windows. Det kalles for multiboot.

Du får da en meny når du booter for å velge hvilket OS du vil starte.

Når installasjonsprogrammet finner en eksisterende System partisjon så går den ut fra at det er det du ønsker.

Lenke til kommentar

Grunnen er at det er mulig å installere flere operativsystem. Feks. flere versjoner av Windows. Det kalles for multiboot.

Du får da en meny når du booter for å velge hvilket OS du vil starte.

Når installasjonsprogrammet finner en eksisterende System partisjon så går den ut fra at det er det du ønsker.

Åja, hvordan gjør man den om til primary partition a?

Lenke til kommentar

står system der jeg det mangler 20 gig, og på den disken jeg innstallerte windows.

Grunnen til at den installerer på to disker må jo ha en funksjon, og da lurte jeg på om det går fortere å starte opp eller noe sånt. Hvis ikke er det jo helt meningsløst og lite gjennomtenkt av MS.

Det er helt andre årsaker som er tilfelle her, enn det med å "gå fortere". Du vil nok finne ut etter hvert, som i tilfeller dual boot, encrypted OS parttion, recovery opplegg, hva en active partition betyr opp i alt det her , og ikke minst hvilken rolle biosen spiller opp i alt dette.

Poeng dog her er at det er ikke noe destruktivt som finner sted, men helst muligheter og functionality.

Men ok tilbake til problemet ditt. Du sier at begge diskene er merket som system. Kan du ta en bilde fra diskbehandling?

Og kan du forsikre deg om, at hvis du entrer din bios, velge din nåværende windows disk som første valg i diskboot priority, at du faktisk kan boote din windows?

I tilfelle windows partition er ikke den samme som den system partition, kan man med å bruke bcdboot commando flytte system filene der man vil. Du kan til og med plassere system filene i en usb minnepenn.

Ja du kan og hvis du vil plassere system filene i en usb. installere windows i en extended partition på harddisk, og dermed sikre deg at ingen andre (normale brukere) kan starte maskinen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For være sikker at det blir slik du vil, høyre klikk inn i C: felten i diskbehandling og velg å merke den som active.

Deretter

Åpne CMD as administator , skrive commando du ser nedenfor og tast enter.

bcdboot c:\windows /s C:

Deretter reboot, gå i bios og velg denne windows disk Overst på harddisk lista di, slik at den blir og som først bootdisk device. Lagre og reboot.

I diskbehandling vil du se forandringen, og sikkert kan du formatere F: som du vil.

edit: jeg ser at den er active fra før, så det er unødvendig å gjøre det igjen

Endret av wiberos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...