Gå til innhold

Kombinere matematikk, teknologi og IT i en jobb i Oslo

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er snart ferdig siving (mastergrad) i datateknikk fra NTNU, og det ser ut som det er masse jobb i Oslo for en med slik bakgrunn som meg. Jeg er frytelig interessert i både IT (programmering, design, arkitektur og it-teknologi), algoritmer, maskinglærin og matematikk, dvs jeg er svært teknisk. I min reasearch etter det perfekte firmaet for meg har jeg funnet følgende typer jobber:

• Matematikk: veldig lite arbeid som er it-relatert, derimot mye i andre ingeniørbedrifter (bygg, olje, energi, elektronikk). Har bildebehandling og simulering som mange oljeselskaper er interessert i.
  • Algoritmer: Kanskje en bedrift i Oslo stikker seg ut: FAST som driver med søk, men jeg er lite begeistret for kun å jobbe med slikt. Også har vi selvsagt Google og Yahoo, men de er enten for små eller kun i Trondheim
  • Maskinlæring: Professorer på universitetet har startet et maskinlæringsbedrift som går ut på CBR, noe jeg ikke er så begeistret for. Ellers er det SVÆRT lite maskinlæring/AI jobber, iallefall i Oslo
  • IT: Mange jobbmuligheter i Oslo, men med min sommerjobberfaringer ser det ut som man sjelden er med på å skape noe fra bunnen av; man blir som regel satt til å utvikle/utforme/konfigurere en allerede eksisterende løsning og har lite mulighet til å påvirke . Det er vel på starten av et prosjekt at man kan utnytte kunnskap fra skolen til å løse ulike utfordringer (f.eks. hvilke design og arkitektur-patterns, algoritmer, teknologi som skal brukes). For å påvirke må man ha lang erfaring, noe som forsåvidt er forståelig.

Det jeg ikke klarer å finne er en kombinasjon av alle disse. Algoritmer og IT kan sikkert kombineres, men det er vanskelig å legge til matematikk eller maskinlæring i en jobb i Oslo.

En drømmejobb for meg ville vært å analysere og løse problemer med matematikk, algoritmer og maskinlæring for så å bruke IT (design, utvikling og arkitektur) til å implementere løsningen på en effektiv måte. Da ville jeg følt at jeg bruker min utdanning fullt ut. Er det noen som kjenner igjen denne måten å jobbe på i en bransje/selskap i Oslo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En drømmejobb for meg ville vært å analysere og løse problemer med matematikk, algoritmer og maskinlæring for så å bruke IT (design, utvikling og arkitektur) til å implementere løsningen på en effektiv måte. Da ville jeg følt at jeg bruker min utdanning fullt ut.

Det tror jeg måtte bli i et nokså lite selskap. Magefølelsen sier at det kan bli vanskelig å finne en jobb som er så bred som du beskriver.

Lenke til kommentar

De tjener ikke å mye, men det hadde vært perfekt ja!

Nei det vel kanskje veldig vanskelig å finne slik jobb i Norge. Skulle ønske IBM ikke kun drev med konsulentvirksomhet i Norge, da hadde det kanskje vært midt i blinken.

Ellers vet jeg at i Schlumberger finnes det mye variasjon, hvor blant annet alle, uansett bakgrunn, får 6mnd "utdanning" i oljevirksomheten. Og siden de har så mye penger satser de mye på forskning og innovasjon - hvor man sikkert kan få bruk for litt av hvert av det jeg kan/ønsker å bruke. Men de holder kanskje mest til i Stavanger.

Jeg håpet at det var kanskje noen andre bedrifter i Oslo som satset på innovative løsninger for sine kunder. Det er jo mange IT-selskaper i Oslo, og det er vanskelig å vite hvordan de forskjellige selskaper jobber, så derfor har jeg litt håp :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...