Gå til innhold

Zalman ZM-2HC1

Anbefalte innlegg

Men hvor plaserte dere kjøleren? Vis man har et Midikabinett og kun har en ledig 5,25 brønn så vil vel den ikke være så effektiv siden den vil stå klint under en CD-ROM.

Her står det:

De fleste vil velge å montere kjøleren i en 5,25" brønn, men du kan også benytte boremalene som følger med til å montere kjøleren hvor som helst i kabinettet. Kanskje ikke spesielt nyttig for de fleste, men en detalj som vitner om nytenkning og "casemod-spirit" hos Zalman.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke lest det jeg skrev. Varmen forsvinner faktisk. Det er hele poenget med heatpipe-prinsippet. Varme-energien brukes til å få vesken over i en annen form*. Varmen brukes derfor opp, og kabinett temperaturen er nesten det samme. Det vil selvsagt gå en del varme over i lufta, men ikke mye.  

Varmen "forsvinner" ikke, den overføres bare til kabinettet, ellers så bryter den termodynamikkens første lov som sier att: "Energi kan verken oppstå eller forsvinne, bare overføres til andre former". All energien som brukes til å fordampe HDD vil havne i kabinettlufta som varme når væsken kondenserer igjen i kjøleribbene.

Lenke til kommentar

Stemmer. Heatpipe-teknologien har et meget enkelt prinsipp hvor varme flyttes fra et sted til et annet ved hjelp av faseovergang - det vil altså konkret si at en væske fordamper, for så å kondensere igjen. Ved kondensering avgis varme til omgivelsene, og i dette tilfellet er det luften i kabinettet som mottar varmen. For øvrig kan denne kjølerens ytelse forbedres en liten smule ved å la en vifte blåse mot pipene - men da forsvinner jo litt av vitsen, ikke sant? :)

Lenke til kommentar

Altså hvis jeg har forstått dette rett så er ikke heatpipe annet enn en varmespreder. Den tar varme fra det varmeste stedet og flytter den til det kaldeste stedet. Der går dampen over i vann-form og flyter tilbake der den kom fra. Sånn fortsetter det altså.

Da blir det vel egentlig sånn at disken blir litt kaldere der den er varmest, og litt varmere der den i utgangspunktet er kaldest.

Kabinett-temp blir nok ikke varmere pga av heatpipen siden den bare fordeler varmen.

Hvis den isteden hadde hatt forbindelse med en kjøleribbe på utsiden av kabinettet så hadde varme-energien gått ut i friluft isteden. En god del mer effektiv altså.

Er jeg helt på jordet nå ?

[edit: postene over og under kom mens jeg skrev denne posten :)]

Lenke til kommentar
:lol: Jeg beklager så mye, men det er ekstremt lenge siden jeg har lest en så "teit" tråd. Opp og ned med masse rare spørsmål og teorier som ikke hører hjemme i den vestlige verden. Leste dere ikke testen i det hele tatt?

Joda har lest testen. Den er jo fin den utenom noe som ser ut som litt motstridene uttalelser.

For de som ønsker en stille PC, er dette en mye bedre kjøleløsning enn vifter. Kvaliteten er også upåklagelig, i velkjent Zalman-stil.

Som harddiskkjøler er ZM-2HC1 hverken dyr eller billig. Behovet for å kjøle harddisken kan også diskuteres, da de fleste nyere harddisker normalt ikke krever kjøling. I de fleste tilfeller kan du også montere en stillegående vifte og få samme effekt med så godt som ingen støy

Jaja. et var nå det.

Men å kalle tråden idiotisk er vel litt drøyt. Har du sett alle amd,intel,nvidia, 3dmark, ati, osv.osv.osv trådene i forumet ?

Lenke til kommentar

men det er mange som ikke har gjort hjemmeleksa si derimot.....

Til og med overklokking.no kanskje? (se lengre ned)

Først vil jeg bare konstantere at: Varmen forsvinner raskere fra hardisken, men påvirker ikke kabinett-temperaturen noe [spesielt i alle fall]. HD'en utvikler like mange watt med varme uansett om du legger den i stekeovnen eller fryseren.

_

1. Hvorfor kom den uttalelsen om at nye HD'er ikke trenger så mye kjøling???? Det er jo stikk motsatt. Gamle disker som surrer på 100 rpm. og har 20mb kapasitet ble ikke varme. Men når en disk surrer på 7200rpm++ med bittesmå sektorer, og lesehoder som spretter frem og tilbake som flipper-baller utvikler MASSE varme. Hvorfor? Friksjon. Det er friksjon i lagrene, i motoren. Det er også en god del strøm, og dermed elektromagnetisme i motorene. Og ALLE vet at elektromagnetisme og varme oppstår ved "motstand"

2. Hadde det ikke vært mer interresant å lese av temperaturen inne i HD'en evt. en plass der det er mye varme? Sidene er jo det som er best polstret. Hvorfor ikke like godt lese av tempen på ide-kabelen???

Hvis du skal kjøle en CPU så plasserer du ikke en kjøleblokk på hver side av coren, du kjøler toppen av coren. Toppen av coren er jo den plassen med størst grunnflate, og vil derfor avgi mer varme.

Pga. av dette kunne jeg gjerne tenkt meg å se en sammenligning av S.M.A.R.T. temperaturer på en disk som blir kjølt på sidene (f.eks. med zalman'en), en som blir kjølt med koolance blokka (den som ligger på toppen av disken) og en som ikke blir kjølt.

3. Kan dere bevise at temperaturen synker like mye inne i huset? det kan jo like gjerne være termometeret som blir kjølt(?)

Lenke til kommentar
Men hvor plaserte dere kjøleren? Vis man har et Midikabinett og kun har en ledig 5,25 brønn så vil vel den ikke være så effektiv siden den vil stå klint under en CD-ROM.

Her står det:

De fleste vil velge å montere kjøleren i en 5,25" brønn, men du kan også benytte boremalene som følger med til å montere kjøleren hvor som helst i kabinettet. Kanskje ikke spesielt nyttig for de fleste, men en detalj som vitner om nytenkning og "casemod-spirit" hos Zalman.

øhh, nei. Det står ikke hvor den er monter den. Står ikke om den er den eneste 5,25 i testsystemet ellerom den står glemt mellom 2 CD-rommer.

Lenke til kommentar

Her står det:

øhh, nei. Det står ikke hvor den er monter den. Står ikke om den er den eneste 5,25 i testsystemet ellerom den står glemt mellom 2 CD-rommer.

Den står plassert med 1 ledig 5,25" brønn over, i et Xaser III kabinett.

Sorry, bøgge - jeg misforstod spørsmålet ditt litt. Trodde du mente om 5,25"-brønn var eneste monteringsmulighet. :)

Lenke til kommentar
men det er mange som ikke har gjort hjemmeleksa si derimot.....

Til og med overklokking.no kanskje? (se lengre ned)

Først vil jeg bare konstantere at: Varmen forsvinner raskere fra hardisken, men påvirker ikke kabinett-temperaturen noe [spesielt i alle fall]. HD'en utvikler like mange watt med varme uansett om du legger den i stekeovnen eller fryseren.

_

1. Hvorfor kom den uttalelsen om at nye HD'er ikke trenger så mye kjøling???? Det er jo stikk motsatt. Gamle disker som surrer på 100 rpm. og har 20mb kapasitet ble ikke varme. Men når en disk surrer på 7200rpm++ med bittesmå sektorer, og lesehoder som spretter frem og tilbake som flipper-baller utvikler MASSE varme. Hvorfor? Friksjon. Det er friksjon i lagrene, i motoren. Det er også en god del strøm, og dermed elektromagnetisme i motorene. Og ALLE vet at elektromagnetisme og varme oppstår ved "motstand"

2. Hadde det ikke vært mer interresant å lese av temperaturen inne i HD'en evt. en plass der det er mye varme? Sidene er jo det som er best polstret. Hvorfor ikke like godt lese av tempen på ide-kabelen???

Hvis du skal kjøle en CPU så plasserer du ikke en kjøleblokk på hver side av coren, du kjøler toppen av coren. Toppen av coren er jo den plassen med størst grunnflate, og vil derfor avgi mer varme.

Pga. av dette kunne jeg gjerne tenkt meg å se en sammenligning av S.M.A.R.T. temperaturer på en disk som blir kjølt på sidene (f.eks. med zalman'en), en som blir kjølt med koolance blokka (den som ligger på toppen av disken) og en som ikke blir kjølt.

3. Kan dere bevise at temperaturen synker like mye inne i huset? det kan jo like gjerne være termometeret som blir kjølt(?)

1. Nye disker tåler vel mer varme? Mener da bestemt de er ratet for temperaturer opp til 30-40 grader uten problem.

2. Her har du misforstått. Ta og åpne en HD, så ser du oppbygnigen av den. HD ramma er den beste plassen og måle temperaturen. Også den beste plassen å kjøle den på. Ramma går nemmelig tvers igjennom disken, og omslutter blant annet lageret. I tillegg er den veldig tykk, og aller viktigst, laget i lettmetall som leder varme svært godt Lokket på HD er en tynn blekkplate, og det er svært inneffektivt å kjøle denne.

3. Gi meg en grunn til at temperaturen ikke skulle synke inni huset? Fordi lokket på toppen ikke får kjøling? Hvordan kan man da forklare temperaturdroppet på den varmeledene ramma?

Lenke til kommentar

Hvor stod disken før heatpipe ble satt på?

Hvis disken stod i en vanlig 3,5" ramme så blir det ofte mye varme der. De fleste kabinetter har praktisk talt null luftgjennomstrømninger i 3,5" rammene og lite luft rundt harddisken.

Hvilken temp ville du målt på samme disk montert med 3,5" -> 5,25" braketter uten noen form for kjøling. I denne løsningen så blir det også praktisk talt null luftgjennonstrømning, men her får du ivhertfall mye luft rundt harddisken.

Lenke til kommentar

3. Gi meg en grunn til at temperaturen ikke skulle synke inni huset? Fordi lokket på toppen ikke får kjøling? Hvordan kan man da forklare temperaturdroppet på den varmeledene ramma?

Tipper at varmen har fordelt seg på disken.

Like mye energi fordelt på et større område.

Skulle tatt termografi av disken med og uten kjøling. :)

termofoto1.jpg

Lenke til kommentar
Hvor stod disken før heatpipe ble satt på?

Hvis disken stod i en vanlig 3,5" ramme så blir det ofte mye varme der. De fleste kabinetter har praktisk talt null luftgjennomstrømninger i 3,5" rammene og lite luft rundt harddisken.

Hvilken temp ville du målt på samme disk montert med 3,5" -> 5,25" braketter uten noen form for kjøling. I denne løsningen så blir det også praktisk talt null luftgjennonstrømning, men her får du ivhertfall mye luft rundt harddisken.

Disken stod på samme sted, montert vha. avstandsskinner. Ellers ville det ikke vært mulig å sammenlikne temperaturene direkte. ;)

Lenke til kommentar

Bare føyer til at avlest temp via SMART på min Barracuda V sank ca. 10 grader ved å kjøre en støysvak Papst-vifte på 5 volt på vifteplassen i en diskbrønn med to disker i Chieftec-fulltoweret mitt. Når denne vifta skal avgi 12 db støy på 12v, sier det seg selv at den ikke er hørbar på 5.

Det vil si at kjølingen for min del ikke vil være et argument for å kjøpe dette produktet, men derimot kombinasjonen støydemping + kjøling (til mine 2x 15.3 Cheetah`er). Det kan kanskje se ut som jeg vil få litt dårligere kjøling med denne i bytte mot støydemping.

Uansett er jeg svært skeptisk til kontaktflatene mot disken, og vil avvente til det kommer et produkt som har en noe bedre kjøleytelse.

Lenke til kommentar

Må si meg ganske enig med Arctic (og flere?), når det gjelder vurderingen omkring varmetransporten / -fordelingen i en disk. Enhver som har plukket fra hverandre en slik, (hvem har ikke det?), kan vel ikke ha unngått å se at selve huset er ganske solid, i den forstand som at det derved også vil være en god varmeleder. Således er det svært beleilig å bruke sideflatene til kjøling / varmetransport. At selve dekselet på en disk etterhvert også blir varmt er vel ganske naturlig, men jeg kan vanskelig forestille meg at kjøling av dekselet vil gi et like godt resultat?

Inntil videre vil jeg i alle fall tro at den løsningen Zalman har valgt, langt er å foretrekke.

Uten dermed helt å utelukke effekten av et kjølt deksel. Kanskje det dukker opp slike alternative løsninger også?

Og nærmest for moro skyld monterte jeg for en stund siden en liten "lydløs" vifte som blåste litt luft mellom de to diskene i min egen maskin. Altså luft over dekselet på den ene, og luft over diskcontrolleren på den andre.

Nå huske jeg ikke i farten den faktiske effekten av dette, men overflatetemperaturen på begge diskene sank faktisk med noen grader! Målte dette med et ganske nøyaktig IR-temometer, så jeg velger å stole på resultatet.

Et annet lite pre for Zalmans løsning er jo også opphenget. Det vil nok definitivt fjerne svært mye av de relativt lavfrekvente vibrasjonene fra drivverket / skivene, og ikke minst lyden fra pickup-bevegelsen.

Det den derimot neppe vil få bukt med, er den høyfrekvente hviningen fra lagrene i enkelte disker. Har selv et par WD-disker, hvor den ene er montért i et stereorack i stua. Tiltross for at disken er svært fleksibelt opphengt, er hviningen fra lagrene fortsatt hørbare!

Men ok, det var vel i første rekke kjølinga det var snakk om, resten kan jo uansett være greit å få med på kjøpet! :yes:

Lenke til kommentar

ingen tvil om at varmen fraktes best ut gjennom ramma som er en mye bedre varmeleder enn lokket og lufta mellom lokket og delene...

men jeg synes at dere skulle lest av temperaturene internt også, for sensoren ligger da mye nermere delene som utvikler varme, og får da målt temperaturen "lokalt" og ikke via varmetransportøren som henter vekk varmen...

og hva er kabinett temp på? går ut fra samme som romtemp... (24 grader)

btw, hva bør temp ligge på? hva er grensa for "for varmt"?

mine to 80gb seagate disker ligger nå på 37 og 34 grader med 27 grader kabinett temp...

etter de har vært idle ligger de vanligvis på 33 begge, men da er også kabinettet kaldere...

Lenke til kommentar
Du har ikke lest det jeg skrev. Varmen forsvinner faktisk. Det er hele poenget med heatpipe-prinsippet. Varme-energien brukes til å få vesken over i en annen form. Varmen brukes derfor opp, og kabinett temperaturen er nesten det samme. Det vil selvsagt gå en del varme over i lufta, men ikke mye.

Varmen forsvinner jo ikke bare. Hardisken med eller uten kjøleribben avgir like mye varme til lufta i kabinettet. Kjøleribben gjør ikke lufta inne i kabinette noe varmere eller kaldere, for harddisken er jo der. Varmeenergien fra harddisken brukes til å gjøre om vesken i heatpipene til damp, men når dampen går over til veske igjen, avgir den energien sin (altså i form av varme) til lufta (da via metallet i røret selvfølgelig).

Det er altså den samme mengde varme som avgis fra harddisken, bare at nå er varmen fordelt på et større volum (med heatpipen) og temperaturen blir lavere.

I tillegg kan jeg legge til at denne HDkjøleren ikke kan være konstruert for å fungere some ei kjøleribbe. Prinsippet til kjøleribben er å lede varmen over til lufta ved å ha størst mulig areal. Heatpipene er runde, og den runde formen er den mest effektive formen når noe skal ha minst mulig areal. Dette gjør at den ikke kan varme opp lufta så mye.

Helt enig. Zalman burde hosta opp en kjøleribbe som passa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...