Gå til innhold

Zalman ZM-2HC1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

poenget mitt var ikke at topplokket ledet varme bedre enn sidene, men at det derimot er snakk om en større kontaktflate enn siden. (som på coren på en CPU).

Det andre var at det er ikke sikkert at HD-delene som utvikler varme tjener like mye på kjølingen. Derfor SMART. termometeret blir også kjølt direkte, og måler ikke tempen nær en kjølt flate.

 

Det er forskjell på HD'er. Jeg for min del har ikke sprettet opp noe annet enn 120MB-disker. Der var det i alle fall ikke mye kjøling i ramma rundt disken.

Må forresten legge til at jeg ikke svir av penger på ny HD fordi det var interresant med en titt inne i disken, selv om kanskje enkelte andre på dette forumet gjør det(?)

Lenke til kommentar
poenget mitt var ikke at topplokket ledet varme bedre enn sidene, men at det derimot er snakk om en større kontaktflate enn siden. (som på coren på en CPU).  

Det andre var at det er ikke sikkert at HD-delene som utvikler varme tjener like mye på kjølingen. Derfor SMART. termometeret blir også kjølt direkte, og måler ikke tempen nær en kjølt flate.

Sensoren var montert på en side av disken som ikke var i kontakt med kjøleren, og derfor ble sensoren ikke kjølt ned direkte.

 

For øvrig er jeg ikke enig i at å kjøle lokket på en harddisk vil være bedre enn rammen. Årsaken er at alle deler som produserer varme er festet i rammen, ergo har det størst hensikt å kjøle den ned. Det finnes en del forskjellige løsninger på harddisk-kjølere, og samtlige jeg har sett på skal monteres slik at undersiden av disken blir kjølt ned.

Husk - kontaktflate er ikke alt. IHS'en på P4 er en "varmespreder" (det heter det i alle fall), men de beste temperaturene får du dersom du vipper av hele IHS'en.

Lenke til kommentar

Sensoren var montert på en side av disken som ikke var i kontakt med kjøleren, og derfor ble sensoren ikke kjølt ned direkte.

 

For øvrig er jeg ikke enig i at å kjøle lokket på en harddisk vil være bedre enn rammen. Årsaken er at alle deler som produserer varme er festet i rammen, ergo har det størst hensikt å kjøle den ned. Det finnes en del forskjellige løsninger på harddisk-kjølere, og samtlige jeg har sett på skal monteres slik at undersiden av disken blir kjølt ned.

Husk - kontaktflate er ikke alt. IHS'en på P4 er en "varmespreder" (det heter det i alle fall), men de beste temperaturene får du dersom du vipper av hele IHS'en.

 

Fjern IHS'en, men du får nå i alle fall ikke knust kjerne.

Må si at jeg glemte å nevne at undersiden kan kjøles.

Denne >>>http://www.zerofanzone.co.uk/projects.asp?request=liquidbarracudaiv&page=4 <<< har jeg lyst til å nevne. Mange har sikkert sett den, men som dere ser så velger bladerunner å kjøle/topp bunn av HD'ene sine.

 

Utover det skal jeg ikke stå å grave mer i dette. I alle fall ikke uten sammenlignbare tester.

Lenke til kommentar
Har visst vært tatt opp før i tråden, men ikke noe ordentlig svar, bare synsing.

 

.. hvordan er støydempingen i forhold til f.eks NoiseControl drevramme, "NoVibes" som jeg har et par av ?

 

Hvis det er like bra så tenker jeg at jeg må ha 3 stk Zalman

 

Jeg kan ikke svare på dette basert på tester, men vil _anta_ at Zalman muligens kanskje er bedre: Zalman henges opp i gummi, i motsetning til Novibes der harddisken hviler på kork. Nå er jeg ute på tynn is, men jeg vil _anta_ at gummiopphenget demper vibrasjoner bedre. Men om du har novibes, regner jeg det som sannsynlig at eneste fordelen du får med Zalman er kjøling.

Lenke til kommentar
Har visst vært tatt opp før i tråden, men ikke noe ordentlig svar, bare synsing.

 

.. hvordan er støydempingen i forhold til f.eks NoiseControl drevramme, "NoVibes" som jeg har et par av ?

 

Hvis det er like bra så tenker jeg at jeg må ha 3 stk Zalman

 

Jeg kan ikke svare på dette basert på tester, men vil _anta_ at Zalman muligens kanskje er bedre: Zalman henges opp i gummi, i motsetning til Novibes der harddisken hviler på kork. Nå er jeg ute på tynn is, men jeg vil _anta_ at gummiopphenget demper vibrasjoner bedre. Men om du har novibes, regner jeg det som sannsynlig at eneste fordelen du får med Zalman er kjøling.

 

Du er på litt tynn is ja. Disken henger jo i strikk.

novibes.jpg

 

Her er forresten testen dere gjorde av Drevrammen fra Noisekontroll. Kanskje dere da kan si om opphenget til Zalman er like bra og demper støyen like mye ?

Lenke til kommentar

På novibes henger diskene IKKE i strikk - de ligger an mot de 4 korkputene. Trenger ikke noen test for å finne ut av det - jeg har to slike liggende.

 

Tjohei: slik opphengsmetode er blandt annet brukt i div. motorer, eksosanlegg, vaskemaskiner osv. De holder! :)

Lenke til kommentar
På novibes henger diskene IKKE i strikk - de ligger an mot de 4 korkputene. Trenger ikke noen test for å finne ut av det - jeg har to slike liggende.

 

Tjohei: slik opphengsmetode er blandt annet brukt i div. motorer, eksosanlegg, vaskemaskiner osv. De holder! :)

Samme her. Ikke borti annet enn strikkene.

Og selv om prinsippet med at metoden er samme som oppheng av eksosannlegg. så går det vel ikke an å bruke det som noe argument for at opphenget er bra på Zalman??

 

Ikke det lureste argumentet jeg har hørt.

Lenke til kommentar
På novibes henger diskene IKKE i strikk - de ligger an mot de 4 korkputene. Trenger ikke noen test for å finne ut av det - jeg har to slike liggende.

 

Da må du ha hengt dem opp feil. Jeg har en NoVibes og HD'en er ikke i kontakt med korkputene!

 

padded.jpg

(Trykk på bildet for større versjon)

Jeg monterte harddiskene slik monteringsanvisningen foreskrev. Da lå harddiskene an mot korkputene.

 

picachu: Var ikke noe direkte argument for Zalman, men et argument for at det opphengsprinsippet fungerer. Jeg vil sterkt anta at Zalman ikke benytter deler som ikke tåler bruken...

Lenke til kommentar

Om jeg skulle driste meg til å si noe om opphenget til Zalman, måtte det være det faktum av at nettopp slike løsninger i svært stor grad brukes i industrielt sammenheng, noe som i seg selv bør være et lite kvalitetsstempel.

Opphengene lar seg skaffe i en rekke størrelser og stivheter, og formodentlig har Zalman valgt en såpass myk type gummi at den nok ganske sikkert vil eliminere det aller meste av vibrasjoner / lyd mellom disk og chassi.

Hva som støymessig vil oppleves som best av Zalman og NoVibes kan jeg ikke uttale meg om, men i det lange løp ville jeg nok valgt å satse på "gummisnellene" til Zalman. En disk opphengt i "O"-ringer vil jeg umiddelbart være litt mer skeptisk til montasjemessig, ikke minst om maskinen skal drasses med på LAN hist og pist.

 

Og Tjohei / picatchu: Om du / dere skal klare å dra ifiller et slikt oppheng, så skal du virkelig ta i!

For det er ikke snakk om "gummislanger"! Derimot så er det "hel" gummi, med påvulkede skiver/skruer i hver ende. Så du kan føle deg ganske trygg på at denne løsningen er vel så solid!

Jeg vet faktisk litt om dette, da jeg i jobbsammenheng har montért hundrevis av slike, i nær sagt alle variasjoner og størrelser!

Lenke til kommentar

Nja.. nå har vel ikke jeg påstått at ikke opphenget (innhenget passer kanskje bedre) er dårlig eller ikke på zalman. Jeg mente at man kan ikke sammenligne det med det som er på biler, motorer osv. Der er noen grunnleggende forskjeller. På min arbeidsplass så er så og si alt av vibrerende og roterende utsyr vibrasjonsdempet. Det er ingenting her som ligner på dempingen til zalman. Her blir enten ting spent mellom gummioppeng, henger fra gummioppheng eller rett og slett står oppå forskjellige typer av gummiben. Gjerne med teflon for å øke levetiden.

Når det gjelder novibes rammen så er det ingen fare for at hard-disker skal smette ut. Da må du isåfall kaste maskinen bortover gaten. Det kan jo hende at meg og tjohei har fått strammere strikk slik at diskene faktisk henger i strikken. Uten å være sikker så vibrerer nok diskene mer sidelengs en opp/ned. Tror nok at både no-vibes rammen og disse gir noe bedre demping. (Vi snakker her om demping i en pc som er meget godt støydempet fra før.)

schsd1914.jpg

 

Og yummy. Hvordan har du montert den midterste strikken ?

Lenke til kommentar
Nja.. nå har vel ikke jeg påstått at ikke opphenget (innhenget passer kanskje bedre) er dårlig eller ikke på zalman. Jeg mente at man kan ikke sammenligne det med det som er på biler, motorer osv. Der er noen grunnleggende forskjeller. På min arbeidsplass så er så og si alt av vibrerende og roterende utsyr vibrasjonsdempet. Det er ingenting her som ligner på dempingen til zalman. Her blir enten ting spent mellom gummioppeng, henger fra gummioppheng eller rett og slett står oppå forskjellige typer av gummiben. Gjerne med teflon for å øke levetiden.

Når det gjelder novibes rammen så er det ingen fare for at hard-disker skal smette ut. Da må du isåfall kaste maskinen bortover gaten. Det kan jo hende at meg og tjohei har fått strammere strikk slik at diskene faktisk henger i strikken. Uten å være sikker så vibrerer nok diskene mer sidelengs en opp/ned. Tror nok at både no-vibes rammen og disse gir noe bedre demping. (Vi snakker her om demping i en pc som er meget godt støydempet fra før.)

 

Jaha, så man kan ikke sammenligne opphengene??

Hvilke "grunnleggende" forskjeller vil du påpeke da? I prinsippet har jeg "hengt opp" adskillige ting på samme måte som Zalman har gjort, og da snakker vi om alt fra koblingsskap på 3-4kg, til nødsstrømsgeneratorer på 5-10 tonn.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...