toazty Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 har ikke vært i solarium eller solt meg på mange år, og er likbleik. hadde meg en tur i solarium , 10min. funket fint, var en gang til 13 min , ble litt rød og hadde litt kløe var en gang til 2 dager etterpå , 13min, og nå sitter jeg her dagen etterpå med en helvetes kløe, sov ikke i natt, har smurt på hydrokortison, funka litt, men må sitte med kaldt og vått håndkle over magen, dette er en smerte og kløe som jeg ikke unner noen. noen som har noen tips til andre ting jeg kan smøre på? eller gjøre for at det skal bli bedre? det aller beste hadde vel vært å slått meg elv i svime for å få litt søvn, men det er vel bare å skyve problemet under teppet Lenke til kommentar
War Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Vil du ikke stikke til legen så stikk nå iallefall til apoteket og spør. På sengene står det " Kontakt lege og fjern deg straks fra solen dersom det oppstår negative reaksjoner, for eksempel utslett, kløe eller rask forbrenning." Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 var på apoteket nu, fikk med meg en sprayflaske, funka brillefint i 2 min, for sprayen var virkelig avkjølende.. dei det får bli vått og kaldt håndkle med isbiter i i kveld, søvnen vet jeg uteblir .. er helt jævlig.. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Høres ut som du trenger deg en real dose antioksidanter. Mangel på dem gir rett og slett de symptomene du nevner. Hvis du er likblek og tar solarium, muligens med rør som er for sterke så er du jo greit disponert for en relativt kraftig reaksjon i utgangspunktet. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 er likbleik for jeg ikke har fått sol, begynte så forsiktig denne uka, men antioksidantene hjelper lite på kløen nå i dag.. hvis det er noen der ute som har samme problem, et tips.. IKKE bruk såpe i dusjen, det var det verste som har skjedd meg på år og dag, lå som en krakilsk unge i senga .. hjalp med kortisonen da.. men klør fortsatt sykt bra.. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Prøv med noen antihistaminer mot kløen. Zyrtec får du reseptfritt på butikken/apoteket. Ta 2 stk og se an hvordan det funker Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Antioksidant-statusen må være god før du eksponerer deg for UVA/UVB stråling. Når du først har fått hudskade med tilhørende kløe så hjelper lindring i form av f.eks nedkjølende salve/krem inntil kroppen har leget skaden. For å få kroppen til å naturlig produsere antihistaminer kan du trykke ned punkter på siden av nesen helt inn mot nesekanten i midthøyden (du kjenner et ben som stikker litt ut over, og du skal trykke like under det). Hold dem gjerne noen minutter flere ganger daglig. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Tre ganger i solarium på en uke er ett ''no-no'', kroppen din prøver å fortelle deg noe. Forøvrig så er geitemelk ett billig og veldig avkjølende alternativ. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Du har sannsynlig blitt rammet av det som heter Polymorphous light eruption (PLE) Det er en akutt residiverende hyppig lysdermatose som kommer av forsinket reaksjon etter ultrafiolett lyspåvirkning. Det skyldes trolig UVA- eller UVB indusert autoantigen hypersensitivitet. Det vil si; uv-lyset aktiverer et stoff i huden som huden i seg selv reagerer mot, egentlig allergisk Du bør holde deg langt unna solarium i lang tid fremover. Når du skal ut i sola neste gang bør du ha solfaktor 20 og sakte venne huden til sol Lenke til kommentar
toazty Skrevet 16. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2011 hadde meg en tur i solarium på fredag , 11min , så var jeg igjen i går, 13 min , ingen kløe eller rødhet... håper det bare var med den ene gangen jeg fikk kløe , problemet forrige gang var jo at jeg fikk skikkelig kløe og gikk i solarium mens jeg hadde litt rødhet og kløe fra før av.. får høre på kroppen neste gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg