Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bank: Registrering av Personopplysninger

V_B

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et lite spørsmål, ettersom jeg nylig fant ut av en sak jeg syntes var litt på kanten.

I Desember gikk bankkortet mitt ut på dato og jeg startet med å etterlyse det i banken. De fortalte meg at de hadde sendt det i sommer, og antok at jeg hadde fått det. Kortet ble så sperret, for å sende meg ett nytt. Da jeg ikke hadde mottat det i for en uke siden begynte jeg å undersøke litt, og fant da ut på nettbanken at jeg stod oppført med adresse der jeg aldri har bodd. Jeg har vært kunde i banken hele livet mitt, og har alltid vært registrert på samme adresse i folkeregisteret. Det banken har gjort er å registrere meg på adressen som min tidliggere jobbtelefon var registrert på, og har dermed endt opp med å sende bankkort og kode til enten min gamle leder eller en ukjent person (avhengig av hvem som bor der nå)

Spørsmålet er; Finnes det ikke krav som sier hvor banker skal hente personopplysninger fra?

Litt OT: Bør jeg sperre konto og diverse nå som de har sendt personopplysningene mine til en ukjent?

Håper på svar.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet så er de pliktig til å forholde seg til det som står i folkeregisteret.

Virker som de ikke har gjort jobben sin i det hele tatt og jeg ville nok ha forlangt å få lagt om kort/koder/kontonr og alt annet kostnadsfritt siden de har gjort ditt privatliv usikkert og nesten bedt om identitets-tyveri.

Lenke til kommentar

Min bank gjorde noe av det samme, de tok et tlf nr som tilhørte en annen som hadde et lignende navn til meg. Hun stavet navnet anderledes, og hun hadde et mellomnavn, som ikke jeg har, men det var vel close enough tenkte banken. Utrolig at de kan gjøre sånn uten å sjekke, evt spørre kundene

Lenke til kommentar

Min bank gjorde noe av det samme, de tok et tlf nr som tilhørte en annen som hadde et lignende navn til meg. Hun stavet navnet anderledes, og hun hadde et mellomnavn, som ikke jeg har, men det var vel close enough tenkte banken. Utrolig at de kan gjøre sånn uten å sjekke, evt spørre kundene

Sendte de bankkort, personopplysninger om deg og diverse til denne personen, og hva gjorde de for å rydde opp i det?

Lenke til kommentar

Nei, de hadde jo bare tlf nr, ikke adressen til den andre personen, så det skjedde ikke noe utover det. men det viser jo bare hvor dårlige rutiner de har når det er sånn de behandler personopplysningene om oss

Ja, virker som om de har tatt ganske lett på det i både din og min sak. Gjett om det skal bli "sinna-telefon" på mandag!

Lenke til kommentar

Spørsmålet er; Finnes det ikke krav som sier hvor banker skal hente personopplysninger fra?

Jeg kan ikke endre adresse i min egen nettbank, bare trigge at banken henter ny adresse fra folkeregisteret. Det samme gjelder såvidt jeg kan huske hos alle forsikringsselskap og andre finansinstitusjoner jeg har vært innlogget til over nett.

Men jeg er ikke kjent med at det finnes noe spesifikt krav om å kun bruke folkeregistrert adresse. Derimot har bankene (selvsagt) plikt til å beskytte opplysningene dine. Den plikten må det vel sies at din bank har brutt når de har sendt kortet til en adresse de selv har funnet frem til uten å vite at du henter posten din der. (Og du er ikke akkurat den eneste i Norge som er oppført med arbeidsgivers adresse i telefonkatalogen.)

Litt OT: Bør jeg sperre konto og diverse nå som de har sendt personopplysningene mine til en ukjent?

Det burde holde å sperre det kortet som er feilsendt. Det vil si: Det bør holde å fortelle banken hva som har skjedd, og la dem sperre det de mener er nødvendig. Situasjonen er helt klart bankens ansvar, og om dette fører til at noen tapper kontoen din er det banken som må dekke tapet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...