ventle Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 vil ikke ha noen av dem - hvor blir det av bærbare med skikkelige skjermer, altså skjermer i 4:3-format? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 vil ikke ha noen av dem - hvor blir det av bærbare med skikkelige skjermer, altså skjermer i 4:3-format? Hvorfor vil du ha det egentlig? Sitter selv her med en Dell Latitude. 14.1" skjerm, 1440x900. C2D T7200. Dette er en flere år gammel businessbærbar som er kjøpt brukt. Beste maskinen jeg har hatt noensinne. Hadde en periode en Acer, det var stusselige greier gitt, forferdelig støy og byggekvaliteten var ikke-eksisterende. Fatter ikke at folk vil ha slikt, når man kan få noe som er så mye bedre sammenskrudd. Eneste ankepunktet er vel at skikkelige maskiner koster en del i innkjøp, men når man uansett kjøper brukt blir ikke det så interessant lenger. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Hva er vitsen å skrive denne artikkelen nå? Sandy Bridge gjør straks sitt inntog over hele fjøla, og det er dermed vanskelig å anbefale noen av dagens produkter. Det er nok for å hjelpe butikkene å tømme lagerne Jeg husker jeg merket meg at Acer TimelineX var veldig gode maskiner til en god pris i høst, men jeg vil heller ikke anbefale dem nå så nærme SB. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Og hva med Apple?... Ingen vil ha Macbook? Det var for dårlig dekning av Apple-produkter lagt inn, som ble fikset forrige uke. Som nok dessverre gjør at de kommer uheldig ut, regner med Apple kommer høyere opp neste gang. Dette har nok også rammes Asus, hvor det manglet endel pc'er - spesielt blant de aller nyeste. Prisguidefolka: Hvor lang periode er disse topplistene beregnet ut i fra? Siste 3 måneder? Her må nok redaksjonen svare, vet ikke hvilken kriterium som ble satt for denne oversikten. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 vil ikke ha noen av dem - hvor blir det av bærbare med skikkelige skjermer, altså skjermer i 4:3-format? Då må du nok på bruktmarknaden, eller lage din eigen skjerm. Eg veit ikkje om noko som vert produsert i dag med 4:3-skjerm, ut frå det eg har lest kostar det mykje å produsere 4:3 og 16:9, samanlikna med bare 16:9. I bedriftsseriane (til Dell, i alle fall) finn du ein del 16:10-maskiner, det er i alle fall litt betre. Kvifor ikkje 16:9? Fordi eg har andre ting å gjere enn å sjå film heile dagen, der lang og smal skjerm hindrar produktivitet. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Kvifor ikkje 16:9? Fordi eg har andre ting å gjere enn å sjå film heile dagen, der lang og smal skjerm hindrar produktivitet. Exactly. bredskjerm er fint til filmtitting, men til programmering, tekstbehandling, bildebehandling, CAD, design og surfe på nettet, som er mine primære bruksområder, er 4:3 mer optimalt, spesielt på små skjermer (12-15") som man finner på bærbare. Jeg er fullt klar over at utvalget av nye maskiner med 4:3-skjerm er skremmende lite i dag - de ble presset ut av markedet fordi de er dyrere å produsere enn bredskjermer med tilsvarende diagonalmål (naturlig nok, ettersom bredskjermer med samme diagonalmål har mindre skjermareal), og de store salgsvolumene selges til folk som primært ser på diagonalmålet når de skal vurdere skjermens kvaliteter, og der gir bredskjerm tilsynelatende mye mer bang for bucks. Lenke til kommentar
G Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Sterk PC i liten formfaktor, er hva jeg kommer til å lete etter neste gang. Om prisen for en slik også er relativt lav, så er det blinkskudd. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Sterk PC i liten formfaktor, er hva jeg kommer til å lete etter neste gang. Om prisen for en slik også er relativt lav, så er det blinkskudd. Unngå for all del Atom-baserte maskiner. 13.3" maskin med ULV prosessor kan være passende, og er vel strengt talt et minimum hva angår maskinvare om det i hele tatt skal brukes til noe og ikke stå som et møbel. Disse har som regel 1366x768, som ikke er noe for mye akkurat, men uansett milevis bedre enn Atom-maskiner (1024x768). Lenke til kommentar
phax Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Asus U36JC, syltynn 13" med standard volt i5 til 6500,- Lenke til kommentar
G Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Har en 11,1" som drar på årene allerede. Liker størrelsen og kraften i den, men den mangler en del på mange områder. 11,1" med gode muligheter for eksterne skjermer, og ett dugende skjermkort, og kanskje en mobilvariant av Intel i5 eller tilsvarende som måtte være på markedet når en slik bærbar blir billig nok (og les: produsert). I tillegg bør det være såpass mange USB 3.0 porter (evt. USB 4.0, om en les: må vente lenge på at det skal bli billig nok). Også ett par e-SATA porter er ikke å forakte. Slik at en kan ha USB-tastatur og ett par eksterne diskenheter. Strømforsyning og batteri skulle en også lagt større vekt på. Ingenting er kjedeligere enn døde batterier som varer 5 sekunder før PC'en slår seg av. En kan jo håpe det kommer trådløs HDMI eller trådløs Displayport innen denne tid, for de som liker å kjøre bildet på TV-skjermen sin. Kommentar til Asus-innlegget over. 4 Gigabyte RAM er litt lite nå, selv om det er en grei inngangsport. Kunne godt tenkt at 6 Gigabyte (8 Gigabyte eller mer) er inne til modning nå. Kan gjøre godt for dem som liker virtualisering ihvertfall. Og virtualiseringsverdenen kommer nok ikke akkurat til å bli særlig mindre framover. EDIT: Skal vi starte å tippe litt på prisen? kr 5000,- for alt dette, og vi befinner oss i år 2016?? Endret 1. februar 2011 av G Lenke til kommentar
phax Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Blir nok ingen ny PC på deg med det første med de kravene der Lenke til kommentar
G Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Tenker nok det samme om den saken. :!: Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Personlig tror jeg vår venn sandy bridge vil oppfylle mange krav for meg, en snappy liten 10-12-tommer som blir bra på reiser uten å være atom-treg. Sandy bridge virker veldig bra. AtW Lenke til kommentar
G Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Det greieste er gjerne å kjøpe seg en rimeligere bærbar innimellom til en når fram til ønsket hardware spec. i fremtiden. Men, når en når spec'en så ønsker en seg gjerne mer. Sukk! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Det greieste er gjerne å kjøpe seg en rimeligere bærbar innimellom til en når fram til ønsket hardware spec. i fremtiden. Men, når en når spec'en så ønsker en seg gjerne mer. Sukk! Ja, sånn er det jo alltid, man må se på det som finnes i dag og hvor mye man vil betale, for det første krever jo ting mer enn før, for det andre krever man mere uansett. Dagens maskiner er jo milevidt over hva man kunne forvente for feks 6 år siden, men man venner seg jo fort til standarden. AtW Lenke til kommentar
phax Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Når kan man vente å se maskiner med Sandy brigde i butikkene? Er det veldig dumt å hoppe på Asus U36JC som kommer om tre-uker? I mine øyne oppfyller den mine krav godt. Litt skuffet over at det faktisk var maks 4gb minne men det kan jeg sikkert leve med. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Hvorfor har dere bare satt opp mini-laptoper under 500kr? man får jo fine laptoper i normale størrelser til under 5k også, selv om du vil ha lang batterilevetid. Min Toshiba T1130-17E har 6t+ batterilevetid (hadde i hvert fall det som ny) og er 14.1-tommer. Langt mer anvendelig enn disse knøttene med 600 piksler i høyden og mini-tastatur. Den er rett nok ikke i produksjo enda, men jeg nekter å tro at du ikke får greie 14-tommere for under 5k. (GJERNE med noe annet enn atom-sirupen dere har tipset om.) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Når kan man vente å se maskiner med Sandy brigde i butikkene? Er det veldig dumt å hoppe på Asus U36JC som kommer om tre-uker? I mine øyne oppfyller den mine krav godt. Litt skuffet over at det faktisk var maks 4gb minne men det kan jeg sikkert leve med. Har vært litt trøbbel med sata på chipsettet, skal du ha ULV hadde jeg desverre regnet med slutten av mars, starten av april, med noen av de som ble lansert nå i starten av januar, kan man manskje regne en måned tidligere? (basert på litt rabiat spekulasjon). Jeg hadde ikke kjøpt en i5-varient nå, sandy bridge virker til å være langt bedre på feks batteri. Men det blir o en individuell vurdering. Er det en ting jeg har lært så er det at nye gode modeller alltid kommer senere enn man tror AtW Lenke til kommentar
phax Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Gah, jeg som endelig syns jeg hadde funnet PCen jeg har venta på så kommer du å gjør meg usikker. Er det lansert noen som er i samme klasse som U36JC da? ULV er ikke noe krav jeg har. Man får vel mer futt i en standard volt versjon? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Gah, jeg som endelig syns jeg hadde funnet PCen jeg har venta på så kommer du å gjør meg usikker. Er det lansert noen som er i samme klasse som U36JC da? ULV er ikke noe krav jeg har. Man får vel mer futt i en standard volt versjon? Ja, det er en bred lansering som dekker "alt". uad-corene var vel først ute, så kommer resten litt etterpå. Får mer futt i de "vanlige" versjonene ja. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå