Gå til innhold

Bør korset fjernes fra flagget?

317 stemmer

1. 1. Fjerne korset?

• Ja
      70
    • Nei
      247

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er islam som er katalysatoren bak denne debatten, og dette er derfor høyst relevant.

Oh really? Denne debatten har ingenting med muslimer eller islam å gjøre.

Nåja Abigor...

http://www.vg.no/nyh...?artid=10008625

Hvordan var den artikkelen relevant til min påstand om at endring av flagget ikke har noe med muslimer å gjøre?

Det kan være forskjellige grunner til at noen av oss vil ha korset i flagget fjernet.Feks.noen er lei av at Norge skal brukes som et gravsted det er jo derfor vi har kors i flagget.Andre slik som meg vil at Norge skal bli et land hvor folk og dyr kan få leve og ha det bra, og slippe å tenke på alle de som har hatt som mål å dø i ung alder. Men snart overtar Qatar det Norske flagget, slik at vi får flaggbytte i dette land.

Lenke til kommentar

Problemet med å snu flagget er vel det at då blir vi eit av få land i verden med ikkjestandardisert flaggformat.

Ein av dei tinga som er bra med det norske flagget er vel også det at designet er enkelt slik at det er lett å enten tegne eller lage eit flagg.

Dersom det kjem inn for mykje avanserte illustrasjoner så blir flagget vanskeligare å tegne og dermed mest til bruk i offisielle samanhengar og ikkje eit "flagg for folket".

Det at det er eit kors i flagget bryr eg meg ikkje så mykje om. Det er jo ikkje ein gong i standardformatet for det kristne korset.

Personleg vil eg seie at korset i det norske flagget minner meir om eit sverd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med å snu flagget er vel det at då blir vi eit av få land i verden med ikkjestandardisert flaggformat.

Ein av dei tinga som er bra med det norske flagget er vel også det at designet er enkelt slik at det er lett å enten tegne eller lage eit flagg.

Dersom det kjem inn for mykje avanserte illustrasjoner så blir flagget vanskeligare å tegne og dermed mest til bruk i offisielle samanhengar og ikkje eit "flagg for folket".

Det at det er eit kors i flagget bryr eg meg ikkje så mykje om. Det er jo ikkje ein gong i standardformatet for det kristne korset.

Et sverd ja, det har også jeg tenkt på!

Lenke til kommentar

100% enig.

Ikke kødd med det Norske flagget!!

Jeg kødder med hva jeg vil :cool:

Ahh ungdommeligheten, evig forfriskende!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Fjern det korset fort som faen.. viss vi skal være et godt eksempel på et sivilt land kan vi ikke ha et kors på flagget.. Jeg vil ikke at norge skal bli forbundet med en gal man fra steinalderen som hevdet at han var gud, når du er såpass dum at du hevder det og ikke gir deg da skal du sannelig nailes på korset tilpass.. men ja få det bort.. jeg kvemmes.. bruk gjerne de samme fargene.. dette er en fuckings ørken religion fra israel.. HVA I HELVETE HAR DET I NORDEN Å GJØRE? da hadde jeg heller foretrukket Odin med to ravner på skuldrene.. Eller et troll... det har ingenting, ingenting absolutt ingenting på mitt flag å gjøre

Lenke til kommentar

Ahh, I know! Men hva er så viktig med flagget? Det er jo bare en "tøybit"...

Symbol og tradisjon, veldig viktig, særlig for gamle mennesker.

Nøbe: Digger det temperamentet der!

Jeg føler det ikke er no spes viktig. Ingen av de jeg kjenner bryr seg om vi har et flagg eller hvordan det ser ut. Untatt besteforeldrene mine, da.. Om flagget vårt hadde vært rødt eller svart eller whatsoever, så hadde jeg ikke brydd meg stort.

Lenke til kommentar

Jeg føler det ikke er no spes viktig. Ingen av de jeg kjenner bryr seg om vi har et flagg eller hvordan det ser ut. Untatt besteforeldrene mine, da.. Om flagget vårt hadde vært rødt eller svart eller whatsoever, så hadde jeg ikke brydd meg stort.

Jeg vet godt hva du mener, men det du må huske på er at jo eldre du blir, jo viktigere er slike ting. Og det er de gamle som bestemmer, så da har det ikke mye å si hva du tenker om saken. Men om du hadde spurt hver eneste en i dette landet, tror jeg flertallet ville sagt at flagget har en stor symbolsk verdi og at det er viktig.

Kanskje du forandrer mening etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye, men hadde ikke hatt noe i mot å bytte flagget med et hvor den loddrette linjen blir midtplassert slik at det ikke skaper et kors lenger.

Det er et kors likevel.

Her er flagget til staten som korsfarerne opprettet mens de hadde kontroll over Jerusalem:

istockphoto_3915540-kingdom-of-jerusalem-flag-xxl.jpg

Her er det engelske flagget:

UNKG0100.GIF

Begge flagg er kristne kors.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...