Gå til innhold

Bør korset fjernes fra flagget?

317 stemmer

1. 1. Fjerne korset?

• Ja
      70
    • Nei
      247

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hah, for en tråd. Selvfølgelig ikke.

EDIT: JO! FOR EN KJEMPEGOD IDÉ! KAN VI IKKE BARE SAMLE ALLE FLAGGENE I VERDEN OG LIME DE SAMMEN OPPÅ DET NORSKE FLAGGET, SÅNN AT VI ER SKIKKELIG FLERKULTURELLE OG ANTI-RASISTISKE, SAMT TOLERANTE OG ALLE BLIR FORNØYDE UTENOM ALLE SOM IKKE ER SUPERSOSIALISTISKE KOMMUNISTER? HVIS VI FØRST SKAL HA ET KORS KAN VI JO OGSÅ HA EN STJERNE OG EN HALVMÅNE. OG VI MÅ IKKE DISKRIMINERE FARGER HELLER, VI MÅ JO HA MED MINST 256 FARGER I FLAGGET, DET BLIR HELT FEIL Å BARE BRUKE RØDT, HVITT OG BLÅTT.

Endret av DandyVers
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hah, for en tråd. Selvfølgelig ikke.

EDIT: JO! FOR EN KJEMPEGOD IDÉ! KAN VI IKKE BARE SAMLE ALLE FLAGGENE I VERDEN OG LIME DE SAMMEN OPPÅ DET NORSKE FLAGGET, SÅNN AT VI ER SKIKKELIG FLERKULTURELLE OG ANTI-RASISTISKE, SAMT TOLERANTE OG ALLE BLIR FORNØYDE UTENOM ALLE SOM IKKE ER SUPERSOSIALISTISKE KOMMUNISTER? HVIS VI FØRST SKAL HA ET KORS KAN VI JO OGSÅ HA EN STJERNE OG EN HALVMÅNE. OG VI MÅ IKKE DISKRIMINERE FARGER HELLER, VI MÅ JO HA MED MINST 256 FARGER I FLAGGET, DET BLIR HELT FEIL Å BARE BRUKE RØDT, HVITT OG BLÅTT.

Hva med å ha bare en farge? Tullete av deg å si at vi skal ta med en stjerne og en måne, da blir vi jo diskriminerende mot buddhister og jøder tsk tsk tsk. by the way mangler den sarkastiske posten din argumenter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Synes DandyVers treffer spikeren ganske godt.

Vi lever i en kulturellt svak og multikulturell verdensdel.

Vi masseimporterer kulturellt sterke med monokultur.

Vi er svært naive og kortsiktige, og våre barn vil måtte betale for det vi gjør i dag.

Det er blitt en negativ ting å være stolt over sin egen kulturarv og nasjonalitet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er blitt en negativ ting å være stolt over sin egen kulturarv og nasjonalitet.

Nei, bare når stoltheten er basert på en feilaktig ide om kulturell og rasemessig overlegenhet og gir seg utslag i uttrykk og handlinger som bryter mot god norsk folkeskikk.

Er du seriøs? Mener du at fordi vi har et kors i flagget vårt så mener vi at vi som rase er overlegen, samt overlegne kulturelt? Det er ingenting galt i å være stolt over å være norsk. Det er heller ingenting galt i å være stolt over sin kultur. Jeg for min del liker bedre bøker, operaer, skuespill osv fra Italia, Spania, England, usa osv, men det betyr ikke at jeg ikke er stolt over norsk kultur.

Du er uansett langt ute å kjøre, du burde muligens ta en runde med deg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan behandles homofile i den norske kulturen?

Hvordan behandles homofile under islam?

Hvordan behandles kvinner i den norske kulturen?

Hvordan behandles kvinner under islam?

Regner man kvinnen som likeverdig i den norske kulturen?

Regner man kvinnen som likeverdig under islam?

Har man religionsfrihet i den norske kulturen?

Har man religionsfrihet under islam?

Erkjennes FNs universelle menneskerettigheter i den norske kulturen?

Erkjennes FNs universelle menneskerettigheter under islam?

Er alle likeverdige uansett rase og religion i den norske kulturen?

Er alle likeverdige uansett rase og religion under islam?

Er alle kulturer likeverdige?

Det er ihvertfall populært å si det.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Svaret på de fleste spørsmålene her er vel at det kommer an på hvilke miljøer og grupperinger du baserer undersøkelsen på i Norge, og hvilke islamske land du velger å se på. Norsk kultur er på ingen måte homogen, det samme kan sies om islamsk kultur eller islamske land. Er alle kulturer likeverdige? Sannsynligvis ikke, men hvilken som er mest verdt kommer nok helt an på hva slags utgangspunkt du selv har i forhold til spørsmålet.

Lenke til kommentar

Hvorfor er islam relevant når vi snakker om å endre det norske flagget? Hvis ikke er det en overdose off topic!!!

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svaret på de fleste spørsmålene her er vel at det kommer an på hvilke miljøer og grupperinger du baserer undersøkelsen på i Norge, og hvilke islamske land du velger å se på. Norsk kultur er på ingen måte homogen, det samme kan sies om islamsk kultur eller islamske land. Er alle kulturer likeverdige? Sannsynligvis ikke, men hvilken som er mest verdt kommer nok helt an på hva slags utgangspunkt du selv har i forhold til spørsmålet.

Kildene for svarene er Norges Lover og koranen. Enkelt. Ingen forvanskende mellomledd og ingen personlig tolkning og forvrenging av budskapet og den opprinnelige intensjonen. Dette gjelder for begge kildene. Kan du svare på spørsmålene mine?

Abigor, temaet kom på banen da en muslimsk kvinne saksøkte en skole for å ha kristne krisifiks i alle klasserommene. Dette ledet an til en debatt om hvorvidt det kristne symbolet i flagget vårt kunne fjernes med samme begrunnelse som krisifiksene ble. Det er islam som er katalysatoren bak denne debatten, og dette er derfor høyst relevant.

Lenke til kommentar

Kildene for svarene er Norges Lover og koranen. Enkelt. Ingen forvanskende mellomledd og ingen personlig tolkning og forvrenging av budskapet og den opprinnelige intensjonen. Dette gjelder for begge kildene. Kan du svare på spørsmålene mine?

Tull, norges lover er ikke synonymt med en samlet, felles, homogen norsk kultur. Koranen er heller ikke synonymt med en felles islamsk kultur, like lite som bibelen er basis for norsk kultur kun fordi man kaller Norge et kristent land. Der har du svaret ditt, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

jeg ser ingen grunn for at noen blander islam i den debatten her, men ja.. blitt jo typisk.. ofte er det sånn så ikke rart :thumbdown:

men tilbake til debatten, jeg synes norsk flagg er kul og fin som den er, korset bør ikke fjernes, jeg er ikke norsk men vil likevel gi min mening om det.. jeg liker det som det er :new_woot:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, bare når stoltheten er basert på en feilaktig ide om kulturell og rasemessig overlegenhet og gir seg utslag i uttrykk og handlinger som bryter mot god norsk folkeskikk.

Er du seriøs? Mener du at fordi vi har et kors i flagget vårt så mener vi at vi som rase er overlegen, samt overlegne kulturelt?

Så du i det hele tatt hva jeg svarte på? Jeg kommenterte et utsagn om at det visstnok var "en negativ ting å være stolt over sin egen kulturarv og nasjonalitet". Jeg sa ingenting om flagget i det hele tatt - fordi utsagnet ikke var begrenset til å handle om flagget, men var en generell påstand.

.. temaet kom på banen da en muslimsk kvinne saksøkte en skole for å ha kristne krisifiks i alle klasserommene.

Kilde?

Lenke til kommentar

For å prøve å ignorere islam-avsporingen her:

Jeg mener at det er temmelig idiotisk å i utgangspunktet ta vare på noe utelukkende av nostalgiske årsaker. Men jeg har heller ingen god grunn til å endre flagget. Det er bare et flagg, og noe av det viktigste er kanskje at det blir gjenkjent.

Skulle de endret det, ville jeg vært av den mening at det beste hadde vært å fjerne de vertikale stripene. Da forblir flagget lett å gjenkjenne, og en blir kvitt korset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...