Gå til innhold

Bør korset fjernes fra flagget?

317 stemmer

1. 1. Fjerne korset?

• Ja
      70
    • Nei
      247

Anbefalte innlegg

Ser du bare slenger ut tomme påstander uten begrunnelse!

Du gjer nett det same.

Ein kann segja at sosialdemokrati i seg sjølv berre er ei styringsform. Same måten kann ei segja at ei kyrkja og kyrkjelyden som høyrer henne til i seg sjølv berre er eit uppsett og nokre menneske; ikkje noko meir.

Men grunnen til at folk talar um sosialdemokrati i det heile er at sume trur at det er den beste styringsformi me hev. Sameleides er grunnen til at det finst kyrkjor at folk trur på gud(ar) og at det å byggja kyrkjor hev noko for seg.

Å segja at sosialdemokrati berre er ei styringsform vert difor lika meiningsfullt som å segja at ei kyrkja berre er ei samling med plankar.

Det er ikke jeg som kommer med påstander.

Det blir påstått at religion og sosialdemokrati er det samme.

Slike påstander må begrunnes, da den ene er en religion og den andre en styreform.

Hvis du heller ikke har noe å komme med, skjønner jeg ikke hvorfor du blander deg inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv 100% ateist og har null tro på at en dude i himmelen bestemmer hva som skjer. Men å forandre flagget er idioti så lenge kristendommen er en norsk statsreligion, det er litt morsomt at folk med andre religioner kommer til norge og krever at norge skal være 100% religionsnøytralt når det faktisk er ett kristent land.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er bevisst på det, men synes flagget bør beholdes. Selv om jeg er ateist innrømmer jeg at Norge er et land med kristen kulturarv.

Norge er et land som skiller seg ved den hedenske kulturarven, ikke den kristne.

Jeg er selv 100% ateist og har null tro på at en dude i himmelen bestemmer hva som skjer. Men å forandre flagget er idioti så lenge kristendommen er en norsk statsreligion, det er litt morsomt at folk med andre religioner kommer til norge og krever at norge skal være 100% religionsnøytralt når det faktisk er ett kristent land.

Jeg synes ikke Norge er et kristent land. Fordi vi har hatt 500 år med katolikisme? Fordi vi har hatt 500 år med protestantisme? Er Norge et nazistisk land fordi vi har hatt 5 år med nazisme?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ja, problemet er at det er et kristent land. Det er langt viktigere å bli kvitt knytningen til religion enn å bli kvitt strekene i flagget. Må uansett bli kvitt statskirken først.

Lenke til kommentar

Nå hopper jeg veldig inn i diskusjonen her, men nei, korset bør ikke fjernes. Det ville være en krenkelse for alle som kjempet for Norge i annen verdenskrig og en påminnelse om vår superioritet overfor svenskene.

At man kjempet under andre verdenskrig er intet argument for å beholde korset. Hvorfor skulle det være et argument? Jeg klarer ikke å se det!

Arnulf Øverland satt selv i Sachsenhausent, under andre verdenskrig på grunn av sine dikt og kritikk av regimet.

""Stryk kristenkorset av ditt flagg og heis det rent og rødt!""

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Nå hopper jeg veldig inn i diskusjonen her, men nei, korset bør ikke fjernes. Det ville være en krenkelse for alle som kjempet for Norge i annen verdenskrig og en påminnelse om vår superioritet overfor svenskene.

At man kjempet under andre verdenskrig er intet argument for å beholde korset. Hvorfor skulle det være et argument? Jeg klarer ikke å se det!

Arnulf Øverland satt selv i Sachsenhausent, under andre verdenskrig på grunn av sine dikt og kritikk av regimet.

Ja altså jeg vet for lite om flaggets historie til å virkelig ha godt grunnlag for å diskutere dette. Men det er likvel noe trist ved å endre på flagget, samtidig som jeg er for et mer "norskt" flagg. Jeg vet ærlig talt ikke helt hva jeg selv synes om denne saken, ennå.

Edit: Jeg er dog for diskusjon rundt temaet, men som nasjonalist, er jeg også veldig kritisk.

Endret av MrBadger
Lenke til kommentar

At Øverlands sosialisme stod i opposisjon til nazismen fortel vel lite og ingenting om Øverlands forhold til nasjonen? Diktet over er iallefall ikkje nasjonalistisk (ikkje at nokon hevdar det), snarare sovjet-imperialistisk. Burde Arne Treholt også bli nasjonalhelt?

Endret av HEAL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At Øverlands sosialisme stod i opposisjon til nazismen fortel vel lite og ingenting om Øverlands forhold til nasjonen? Diktet over er iallefall ikkje nasjonalistisk (ikkje at nokon hevdar det), snarare sovjet-imperialistisk. Burde Arne Treholt også bli nasjonalhelt?

Nei jeg er ikke enig med Arnulf Øverland, men jeg synes han har skrevet mye bra. Poenget var bare at krigsveteraner ikke kan brukes som argument for å beholde flagget slik det er idag.

Ja altså jeg vet for lite om flaggets historie til å virkelig ha godt grunnlag for å diskutere dette. Men det er likvel noe trist ved å endre på flagget, samtidig som jeg er for et mer "norskt" flagg. Jeg vet ærlig talt ikke helt hva jeg selv synes om denne saken, ennå.

Edit: Jeg er dog for diskusjon rundt temaet, men som nasjonalist, er jeg også veldig kritisk.

Jeg er enig med deg her.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er ikke jeg som kommer med påstander.

Utsegn frå deg i denne tråden:

Religion er oppspinn!

Det blir påstått at religion og sosialdemokrati er det samme.

Slike påstander må begrunnes, da den ene er en religion og den andre en styreform.

Kva sagde eg nett um detta? Isolert sett er religionar tankesystem. Når vert tankesystem til religionar? Sosialdemokrati er kann henda ei styringsform. Det same er kann henda demokrati. Hugs at det du svara på var (utheving gjord av meg)

Egentlig ikke. Hvis du vil prakke på barn sosialdemokrati stiller du svakt når du skal argumentere mot de som vil prakke på barn kristendom.

um ein "prakkar" noko på nokon, so er det nett av di ein meiner at det som ein prakkar hev noko for seg. Bak detta ligg det ei tru på det som ein prakkar. Du kann gjerna segja at sosialdemokrati er ei styringsform, men då lyt du stamstundes hugsa på at i seg sjølv er religionar berre tankesystem.

Det er ikkje klassifiseringi som tel her, det er det at nokon trur på tingi; nemlegt sosialdemokrati og religion. Bakom alle styringsformene ligg tankesystem, og det same gjer det med alle religionane.

Hvis du heller ikke har noe å komme med, skjønner jeg ikke hvorfor du blander deg inn?

Eg visste ikkje at det gjekk an å "blanda seg inn" i eit ope ordskifte - ein skal visst sjå mangt.

Endret av Anarkhos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...