Gå til innhold

Bør korset fjernes fra flagget?


  

317 stemmer

  1. 1. Fjerne korset?

    • Ja
      70
    • Nei
      247


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det slik at Norge bare leier landet vi bor i, og snart er leieavtalen over.

Det er i den forbindelse at flagget blir byttet ut. Men Norge har ordnet seg et annet land som de skal leie videre. Så det norske flagget skal forsette å vaie i vinden , men det blir et annet sted.

 

Leier Norge Norge. Det høres rart ut :hmm:

J, Norge leier Norge.

I lengre tid har man holdt på med å bygge et nytt Norge som skal ligge i Qatar. Dagens Norge tilhører egentlig Japan og Tyskland.Vestlandet tilhørte Japan og Østlandet Tyskland.

Det gjøres oppmerksom på at Japan ikke må forveksles med asiatiske Japan som egentlig heter Nippon.

Tyskland må heller ikke forveksles med Deutsland som i dag ofte blir kalt for Tyskland.

 

Tyskland kommer nok ikke til å reise seg igjen, men Japan som har leieavtalen med Norge kommer til å forsette videre. Dagens rest Japan består i dag av Krabu som ligger mellom Norge og Sverige nord for Flisa i Hedmark, og et større landområde ved Setesdalen.

I tillegg så finnes det noen enklaver som tilhører Japan men som styres av lokale grunneiere.

Lenke til kommentar

Nå er det slik at Norge bare leier landet vi bor i, og snart er leieavtalen over.

Det er i den forbindelse at flagget blir byttet ut. Men Norge har ordnet seg et annet land som de skal leie videre. Så det norske flagget skal forsette å vaie i vinden , men det blir et annet sted.

 

Leier Norge Norge. Det høres rart ut :hmm:

J, Norge leier Norge.

I lengre tid har man holdt på med å bygge et nytt Norge som skal ligge i Qatar. Dagens Norge tilhører egentlig Japan og Tyskland.Vestlandet tilhørte Japan og Østlandet Tyskland.

Det gjøres oppmerksom på at Japan ikke må forveksles med asiatiske Japan som egentlig heter Nippon.

Tyskland må heller ikke forveksles med Deutsland som i dag ofte blir kalt for Tyskland.

 

Tyskland kommer nok ikke til å reise seg igjen, men Japan som har leieavtalen med Norge kommer til å forsette videre. Dagens rest Japan består i dag av Krabu som ligger mellom Norge og Sverige nord for Flisa i Hedmark, og et større landområde ved Setesdalen.

I tillegg så finnes det noen enklaver som tilhører Japan men som styres av lokale grunneiere.

 

Okay det har ikke jeg vist :thumbdown: Men om flagget skal endres så syntes jeg ikke at korset skal fjernes. Korset må bli mener jeg :mellow:

Lenke til kommentar

Nå er det slik at Norge bare leier landet vi bor i, og snart er leieavtalen over.

Det er i den forbindelse at flagget blir byttet ut. Men Norge har ordnet seg et annet land som de skal leie videre. Så det norske flagget skal forsette å vaie i vinden , men det blir et annet sted.

 

Leier Norge Norge. Det høres rart ut :hmm:

J, Norge leier Norge.

I lengre tid har man holdt på med å bygge et nytt Norge som skal ligge i Qatar. Dagens Norge tilhører egentlig Japan og Tyskland.Vestlandet tilhørte Japan og Østlandet Tyskland.

Det gjøres oppmerksom på at Japan ikke må forveksles med asiatiske Japan som egentlig heter Nippon.

Tyskland må heller ikke forveksles med Deutsland som i dag ofte blir kalt for Tyskland.

 

Tyskland kommer nok ikke til å reise seg igjen, men Japan som har leieavtalen med Norge kommer til å forsette videre. Dagens rest Japan består i dag av Krabu som ligger mellom Norge og Sverige nord for Flisa i Hedmark, og et større landområde ved Setesdalen.

I tillegg så finnes det noen enklaver som tilhører Japan men som styres av lokale grunneiere.

 

Beklager, men jeg må spørre.

 

Hva faen snakker du om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen handler om at flagget skal fjernes eller ikke. Flaget skal ikke fjernes på grunn av at symbolikken i det Norske flagg er en status på at Norge er ett kristent land. Det er heller ikke noe nødvendig og endre på flagget. Det er ingen misnøye med flaggets kors og det kommer heller ikke til å bli det. Korset har også hvert med fra begynnelsen så det finnes ingen grunn til å fjerne korset fra flagget.

Korset er der og det forblir!

Vel, påstanden om at der er INGEN misnøye ser man jo klart i denne tråden at er usann. Du mente vel at flertallet foretrekker status quo?

 

Noe som er kjent som Status Quo Bias, dvs etter at flagget er endret vil de foretrekke den nye tøylappen.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var det at det ikke har oppstått noen store uenigheter på dette området enda. Mesteparten av Norges befolkning vil nok beholde korset i flagget men uenighet er det jo.

Tror detet vil endre seg ganske drastisk når vi får kastet ut kirken fra staten... De må den lille gjengen som fremdeles er kristne selv betale for husene (som teller 1600...) og når de ikke klarer det må de selge dem... spørsmålet blir om noen kjøper deg...? Selv kunne jeg tenkt meg min lokale kirke som et mekke verksted...

 

Men det er vel mer sannsynlig at det går mot rivning av makkverket, for skal man ta inntektene som kirkene her i kommunen fikk (10 øre pr innbygger i kollekt) så er ikke interessen til å beholde kirkene akkurat på topp.... Så riv dritten og behold de byggene som har en estetisk verdi...

 

 

Problemet er at byggene tilhører de kristne, noe som nok ikke bare er an velsignelse vil de nok merke.....

 

Med hensyn til korset i flagget så er det vel bare å midtstille det hele, så er det ikke lenger et kors... eller finn på noe nytt i samme fargene... Er ikke verre enn det. For er det noe norge neppe kan sies å være så er det en kristen nasjon... For den ignoransen er nok over for en del år siden, takk og lov for det....

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Hvorfor er det viktig for deg, BirgerCaC, at flagget til landet du bor i må ha et kors i seg?

Land som Italia, Frankrike og Tyskland klarer seg helt fint uten de.

 

Er Gud mer glad i befolkningen til land som har kristen symbolikk i flagget sitt?

Man skulle ikke tro det med tanke på hvordan befolkningen i Hellas har det for tiden.

Jesus sa, angående bønn, at det kun er hyklere som liker å stå i synagogene og på gatehjørnene og be for å vise seg for folk. Hvorfor er offentlig symbolbruk så mye bedre?

Lenke til kommentar

For og kaste kirken ut ev landet og glemme kristendommen vil ta meget lang tid og vil også føre til demonstrasjoner blant kristne. Hvis flagget skal endres nå snart så tror jeg at korset fortsatt vil være med i flagget.

Demonstrasjoner faktisk... De gleder jeg meg til, for det kommer til å bli et tog med mindre deltagere enn det er sider i boka om svenske krigshelter under annen verdens krig, eller kanskje enda mindre enn antallet danske fjell klatrere....

 

Skal flagget endres så er det jo nettopp for å bli kvitt korset vi endrer det... Hva trodde du egentlig? At vi skulle bytte farger i flagget?

 

Vi trenger ingen dommedags sekt og dents like her i landet i dag og trenger heller ikke symbolet til dommedags sekten i flagget vårt heller...

 

Påstandenes era er forbi og kristendommen er død, den vet det bare ikke enda :)

Lenke til kommentar

Hvorfor tar du opp kristendoms emment her i denne tråden.

 

Det jeg sier er at korset i flagget er der for å symbolisere at Norge er ett kristent land. Jeg har ikke tilføyet noe mer enn dette om kristendom. Jeg mener at det er vanskelig og endre flagget i dag men i fremtiden så tror jeg at det blir lett som bare det.

Nå er norge et kristent land kun på papiret da, så hvorfor vi skal symbolisere kristendom i flagget blir vel like dumt som om vi skulle hatt en muslimsk halvmåne i det....

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg sa at det vil bli mye lettere å fjerne flagget i framtiden.

I fremtiden så håper jeg at vi ikke har behov for slike smålige nasjonalistiske ting som flagg og streker på et papir som vi tror er lande grenser er forhåpentligvis fjernet... Så da løser problemet seg av seg selv...

Lenke til kommentar

Vel, dette er ikke noe jeg føler engasjerer meg i særlig grad.

Et eller annet flagg må landet ha, og vårt nåværende ser ikke så dumt ut rent estetisk.

Om du derimot tenker over det symbolske, er det vel litt rart med et ubalansert torturredskap som symbol?

Forskjellige typer kors har vi riktignok "alltid" brukt i den nordiske kulturen, f.eks. hakekorset/swastikaen og solhjulet/solkorset.

Disse symbolene var derimot svært balanserte og likearmede, i motsetning til det kristne korset.

Kanskje vi rett og slett skulle forandre symbolet i flagget vårt til solhjulet, da dette kan representere vårt hedenske/nordiske opphav, og dessuten også har vært brukt i kristendommen til en viss grad. (Kalles det ikke også for "Olavskorset"?

Lenke til kommentar

Det jeg mente var det at det ikke har oppstått noen store uenigheter på dette området enda. Mesteparten av Norges befolkning vil nok beholde korset i flagget men uenighet er det jo.

Jeg tror også at hvis vi hadde hatt en landsdekkende spørreundersøkelse, så ville det vært en større prosentanndel som ville beholdt flagget, enn de som ville forandret det. MEN jeg tror ikke det er fordi folk ser på korset i flagget som et kristent symbol, men fordi det er flagget vårt. Det har en lang historie, ble til da vi endelig ble selvstendige, og var med oss i tøffe tider under andre verdenskrig.

Lenke til kommentar

Hvorfor tar du opp kristendoms emment her i denne tråden.

 

Det jeg sier er at korset i flagget er der for å symbolisere at Norge er ett kristent land.

Ser du hva du selv skriver?

"Hvorfor snakker du om kristendom? Jeg snakket bare om kristendom."

 

Og hvorfor er Norge et kristent land?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...