Gå til innhold

Bør korset fjernes fra flagget?

317 stemmer

1. 1. Fjerne korset?

• Ja
      70
    • Nei
      247

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så absolutt ikke. Layoten, utenom Liberias flagg, er nærmest totalt ulik.

Totalt ulik USAs flagg? Ja, men det er jo Norges flagg også.

Riktig... Derfor jeg holder Norges sammensatte flagg, bassert på en unik komposisjon, av farge spekteret "rødt, hvit og blått", hvor rødt utgjør majoriteten som nr. 1. Og USA's unike komposisjon av 50 stjerner i øverste, venstre hjørne, på en blå bakgrunn som nr. 2.

Lenke til kommentar

Derfor jeg holder Norges sammensatte flagg, bassert på en unik komposisjon, av farge spekteret "rødt, hvit og blått", hvor rødt utgjør majoriteten som nr. 1.

Unik komposisjon? Nordisk korsflagg er basert på vanlig korsflagg, og Danmark var først ute med å ta ibruk nordisk korsflagg. Samt at fargene rødt, hvitt og blått blir bruk i flaggene til flere land.

Og USA's unike komposisjon av 50 stjerner i øverste, venstre hjørne, på en blå bakgrunn som nr. 2.

Stjernene i det Amerikanske flagget er ikke så ekstremt unike at de gjør noe.

133px-Flag_of_Brazil_15-19_November.svg.png158px-El_Salvador_1875.svg.png

Dessuten er stjernene i det Amerikanske resultatet av forandring, som fortsatt skjer.

Slik har flagget sett ut i fortiden:

200px-US_flag_13_stars_%E2%80%93_Betsy_Ross.svg.png

120px-US_38_Star_Flag_concentric_circles.svg.png

120px-US_33_Star_Fort_Sumter_Flag.svg.png

Og dette er en av forslagene til stjerneformasjonen når det blir en stat ekstra:

190px-US_51-star_alternate_flag.svg.png

Lenke til kommentar

Derfor jeg holder Norges sammensatte flagg, bassert på en unik komposisjon, av farge spekteret "rødt, hvit og blått", hvor rødt utgjør majoriteten som nr. 1.

Unik komposisjon? Nordisk korsflagg er basert på vanlig korsflagg, og Danmark var først ute med å ta ibruk nordisk korsflagg. Samt at fargene rødt, hvitt og blått blir bruk i flaggene til flere land.

Og USA's unike komposisjon av 50 stjerner i øverste, venstre hjørne, på en blå bakgrunn som nr. 2.

Stjernene i det Amerikanske flagget er ikke så ekstremt unike at de gjør noe.

133px-Flag_of_Brazil_15-19_November.svg.png158px-El_Salvador_1875.svg.png

Dessuten er stjernene i det Amerikanske resultatet av forandring, som fortsatt skjer.

Slik har flagget sett ut i fortiden:

200px-US_flag_13_stars_%E2%80%93_Betsy_Ross.svg.png

120px-US_38_Star_Flag_concentric_circles.svg.png

120px-US_33_Star_Fort_Sumter_Flag.svg.png

Og dette er en av forslagene til stjerneformasjonen når det blir en stat ekstra:

190px-US_51-star_alternate_flag.svg.png

Jeg har ikke nevnt "nordiske" flagg generelt. Danmark's flagg består av "rødt og hvitt", uten blått.

Det norske flagget består av "rødt, hvitt og blått," fra rødt ytre, til blått indre, i en unik farge layout struktur, hvor rødt utgjør majoriteten av flagget.

Jeg personlig synest både det danske, svenske og engelske flagget er stygt, grunnet mangelen på farge kontraster i en layout komposisjon.

Det islandske flagget er okey. Men det er ikke like fengende, siden fargene har en omvendt rekkefølge, hvor blått flashes utover, som majoriteten, mens hvitt og rødt presses mot det indre. Union Jack flagget er også okey.

USA's nåværende flagg, med 50 stjerner (Som representerer hver stat), har en flashende slåhet, med sitt "makt" av 50 stjerner, linet up nærmest proposjonalt sett, linje for linje, samt kontrastene av 13 horisontale striper i rødt og hvitt, gir flagget et symbol av makt (Uavhenging det faktum at USA faktisk er verdens sterkeste nasjon).

USA's flagg, pr. Dags dato, slik layouten er akkurat nå (Akkurat slik det er presentert, med 50 stjerner i), er tøft. Jeg synest ikke Grand Union Flag er tøft. Ei heller det 13 stjerners "Betsy Ross" flagget, samt det 76th Bennington flagget.

Om du videre har et så stort behov for å diskutere/mangel på å forstå min subjektive fascinasjons vudering, bassert på personlige preferanser, om hvorfor jeg liker en rød genser, med grønn skrift bedre enn en grønn genser, med rød skrift, om hvorfor jeg liker Volvo bedre enn BMW, McDonald's bedre enn Burger King eller Coca Cola bedre enn Pepsi, så foreslår jeg heller at du sender meg en PM.

Endret av NinjaGaiden
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Vi er så heldige at vi har eit av dei finaste flagga i verda! Viss du spørr ein "vanleg mann i gata" i utlandet (Arabarane hatar oss, så det er ingen grunn til å spørre dei, dei berre brenn det).

Men spør du ein mann i gata i Krakow, i Polen, vill han sei at han skulle ønske at dei også hadde ein kross i flagget sitt!

Eg var i Krakow for bære nokre veker sidan, og der var det boder overalt som solgte krossar i smykker og bilder og ellers i alle mulige variantar. Ok, greit nok dei er katolske, men kansje vi burde lære litt av katolikkane, og bruke krossen møkje meir! Vi er (enn så lenge) eit kristent land, og da er det naturleg at vi har krossen i flagget!

England, Sverge, Danmark og Island har ikkje klaga på sitt flagg, faktisk så er dei så patriotiske at dei vill beholde krossen meir enn noko anna! Britane ser at om dei tar vekk krossen vill islamistar komme og prøve å påverke slik at dei får en måne eller noko sånt i flagget, då har dei tapt kampen mot Islam. Sånn sett burde vi også hatt ein vakthund som passa på sånt, England har English Defence League, kva har vi?

Eg bryr meg fint lite om statskirka og alt det som er falskt, men krossen i flagget håper eg at ingen tek vekk for det er ein del av vår identitet som kristent land! Som kristen er dette svært viktig for meg, for eg ser ikkje føre meg eit kristent Noreg utan krossen i flagget!

Lenke til kommentar

England, Sverge, Danmark og Island har ikkje klaga på sitt flagg, faktisk så er dei så patriotiske at dei vill beholde krossen meir enn noko anna! Britane ser at om dei tar vekk krossen vill islamistar komme og prøve å påverke slik at dei får en måne eller noko sånt i flagget, då har dei tapt kampen mot Islam. Sånn sett burde vi også hatt ein vakthund som passa på sånt, England har English Defence League, kva har vi?

Eg bryr meg fint lite om statskirka og alt det som er falskt, men krossen i flagget håper eg at ingen tek vekk for det er ein del av vår identitet som kristent land! Som kristen er dette svært viktig for meg, for eg ser ikkje føre meg eit kristent Noreg utan krossen i flagget!

Norge er hedensk land. Akkurat som du bruker korset, så kan en araber si om tusen år at vi må beholde månen i det norske flagget, fordi Norge er et islamsk land og vi har islamsk historie. Derfor er alle nordmenn stolte av å ha måne i flagget. Akkurat som korset en gang ble tvunget på oss med makt.

Hvis du prøver å gjøre korset om til noe nasjonalistisk og typisk norsk, hvorfor da bruke et så globalt symbol, noe så lite særnorsk? Du kunne like gjerne brukt Coca-Cola logoen eller McDonalds M'en. Det er like norskt som korset, og lite nasjonalistisk.

Det er ikke muslimer som brenner kirker i Norge, det er nasjoanlister.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Norge er hedensk land. Akkurat som du bruker korset, så kan en araber si om tusen år at vi må beholde månen i det norske flagget, fordi Norge er et islamsk land og vi har islamsk historie. Derfor er alle nordmenn stolte av å ha måne i flagget. Akkurat som korset en gang ble tvunget på oss med makt.

Hvis du prøver å gjøre korset om til noe nasjonalistisk og typisk norsk, hvorfor da bruke et så globalt symbol, noe så lite særnorsk? Du kunne like gjerne brukt Coca-Cola logoen eller McDonalds M'en. Det er like norskt som korset, og lite nasjonalistisk.

En gang i fremtiden får vi nok et nytt flagg her i landet uten kors i.

Det nye flagget vil ha tre striper, med blått, gullfarvet og grønt!

Lenke til kommentar

Trur nok det er meir enn det som gjer Noreg hedensk :p Men for å snu på det, vert det ikkje like dumt for eit land i midtausten å ta vekk månen sin, som det vert for Noreg å ta vekk krossen sin? Vi har ei stolt historie som kristent land, vi har nok mykje å takke den bibelske Gud for, vi har blitt rikt velsigna! og det å ta vekk krossen vert å trampe på det!

Lenke til kommentar

Trur nok det er meir enn det som gjer Noreg hedensk :p Men for å snu på det, vert det ikkje like dumt for eit land i midtausten å ta vekk månen sin, som det vert for Noreg å ta vekk krossen sin? Vi har ei stolt historie som kristent land, vi har nok mykje å takke den bibelske Gud for, vi har blitt rikt velsigna! og det å ta vekk krossen vert å trampe på det!

Kristendommen er jo en religion som har ødelagt mye europeisk kultur. Bare i Norge har det jo ført til enorme ødeleggelser. Selv hardingfela var lenge uønska i kirka og mange slike særnorske musikkinstrumenter ble brent på grunn av den bibelske gud.

Kristendommen kommer fra Asia akkurat som Islam. Det er ikke noe særlig norsk ved det akkurat.

Jeg synes det er ironisk at du som kristen vil bruke sosialisten og anti-nasjonalisten jesus til nasjonalistisk formål. Det er som å bruke Ghandi for å promotere thaiboxing.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-SGxMysqw

Er det noen av partiene som mener noe om dette?

Hvis ateismen hadde et symbol kunne man tatt den med i flagget.

Rett og slett bytte ut et verdenssyn mot et annet?

Lenke til kommentar

men kansje vi burde lære litt av katolikkane, og bruke krossen møkje meir!

Fordi Jesus er mer glad i de som liker å vise seg fram?

Jesus sa, angående bønn, at det kun er hyklere som liker å stå i synagogene og på gatehjørnene og be for å vise seg for folk. Hvorfor er offentlig symbolbruk så mye bedre?

Vi er (enn så lenge) eit kristent land, og da er det naturleg at vi har krossen i flagget!
Stemmer det! Vi er så kristne vi! Det er derfor vi elsker våre fiender, som Jesus så fint sa at vi skulle, og sender soldater ned til Afghanistan for å dele ut blomster til Taliban.

England har English Defence League, kva har vi?

Norwegian Defence League.

Eg bryr meg fint lite om statskirka og alt det som er falskt...

... eg ser ikkje føre meg eit kristent Noreg utan krossen i flagget!

Litt ironisk med tanke på at Jesus mest sannsynlig ble hengt fra en påle, og ikke på et kors. Endret av O3K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

men kansje vi burde lære litt av katolikkane, og bruke krossen møkje meir!

Fordi Jesus er mer glad i de som liker å vise seg fram?

Jesus sa, angående bønn, at det kun er hyklere som liker å stå i synagogene og på gatehjørnene og be for å vise seg for folk. Hvorfor er offentlig symbolbruk så mye bedre?

Vi er (enn så lenge) eit kristent land, og da er det naturleg at vi har krossen i flagget!
Stemmer det! Vi er så kristne vi! Det er derfor vi elsker våre fiender, som Jesus så fint sa at vi skulle, og sender soldater ned til Afghanistan for å dele ut blomster til Taliban.

England har English Defence League, kva har vi?

Norwegian Defence League.

Eg bryr meg fint lite om statskirka og alt det som er falskt...

... eg ser ikkje føre meg eit kristent Noreg utan krossen i flagget!

Litt ironisk med tanke på at Jesus mest sannsynlig ble hengt fra en påle, og ikke på et kors.

Grunnen til at Jesus døde, er blitt et symbol på kristendommen. DET er ironisk! =) Egentlig burde det ha vært omvendt. Altså at de kristne avskydde korset, som frelseren døde på, mens alle de som ikke trodde gikk rundt med korset for å irritere de kristne...

(Mest sannsynlig... Det går ikke an å vite noe om dette, men det man vet er at nærmest alle bibeler nevner kors... Siden det bare er en mytologi som alt annet som inkluderer Guder og deres gudesønner etc. er det ofte best å snakke ut i fra det som står der, for det å redegjøre for noe av dette historisk det blir ekstremt vanskelig når det ikke foreligger ett eneste bevis for noe av det....)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Hvis denne jesusen en dag kom igjen tror jeg han ville blitt smårar og ikke så rent lite forbannet over at de som kaller seg tilbederne hans blir fromme ved synet av innrettningen som tok livet av ham...

Hva er det med de som fant på at det var korset, tortur intrumentet som tok livet av helten deres,de skulle bruke som symbol mon tro? Gad vite hva som gikk imellom de syke hodene...

Hadde jesus blitt tat av dage i dag hadde de vel løpt rundt med små elektriske stoler, sabel eller rett og slett små miniatyr AK47 i kjedene de har rundt halsen... Tøft å ha en AK47 hengende over alteret tenker jeg, var ikke mange som hadde turt så mye som å hoste i kirken da....

Lenke til kommentar

Hvis denne jesusen en dag kom igjen tror jeg han ville blitt smårar og ikke så rent lite forbannet over at de som kaller seg tilbederne hans blir fromme ved synet av innrettningen som tok livet av ham...

Hva er det med de som fant på at det var korset, tortur intrumentet som tok livet av helten deres,de skulle bruke som symbol mon tro? Gad vite hva som gikk imellom de syke hodene...

Hadde jesus blitt tat av dage i dag hadde de vel løpt rundt med små elektriske stoler, sabel eller rett og slett små miniatyr AK47 i kjedene de har rundt halsen... Tøft å ha en AK47 hengende over alteret tenker jeg, var ikke mange som hadde turt så mye som å hoste i kirken da....

Hvis det var slik at Peter var den faktiske frelseren, og ikke Jesus, da ville man hatt et oppnedkors i kirken. Peter skal etter katolsk mytologisk lære ha blitt hengt opp ned...

http://no.wikipedia.org/wiki/Peterskors

Hvis Jesus ble drept av et armbrøst så ville kristendommen hatt denne logoen:

http://www.budstikka.no/polopoly_fs/armbr-st-1.3464596!/image/35784628.jpg_gen/derivatives/derivative_article_980/35784628.jpg

Man hadde nok laget mange fine bilder av armbrøstet:

http://4.bp.blogspot.com/_IoKyba98jXs/SVuMUpCUAwI/AAAAAAAAEJ0/dkrbpXPbYE4/s400/2Crossbows_Belgian_Crossbow_Pistol__DX1233_1110.jpg

Glorifisert det... Hatt avbildninger av det i alle kirker og klostre. Sammen med en blødende Jesus med en pil i i siden, hvor man illustrerer at vann og blod fosser ut...

Lenke til kommentar

Den bibelske gud har da ikke gjort noenting i Norge? Norge har ingenting med den guden å gjøre, guden var bare aktiv i et bittelite stykke i midtøsten, og litt borte i Egypt. Guden har ikke gjort noenting i Europa såvidt eg vet...Vi har ikke blitt velsignet med noe som helst!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...