iChristian Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Det er du pliktig til, og det er mulig at du kan få noe problemer i forhold til skattlegging, men det er mildt sagt offtopic og utenfor mitt "fagfelt". Men i forhold til å dokumentere at du har hatt bopel i USA siste året, hvis de overhodet spør om dette så har du jo de tingene jeg nevnte isted. Lenke til kommentar
jeeee Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Med å dokumentere at jeg har bodd her i et år mener du som bevis på at jeg kan gjøre om førerkortet til norskt? Jeg har flere beviser på at jeg har bodd og jobbet her. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Det hjelper ikke så lenge du har hatt offisiell adresse i Norge (i henhold til norsk folkeregister). Samtidig har du problem med at ditt amerikanske sertifikat har utløpsdato lik visums utløpsdato. Du kan ikke konvertere det til norsk sertifikat når det ikke er gyldig i utstederlandet. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Med å dokumentere at jeg har bodd her i et år mener du som bevis på at jeg kan gjøre om førerkortet til norskt? Jeg har flere beviser på at jeg har bodd og jobbet her. Ja, det er det jeg mener, men som PerB så mener jeg at du kan slite litt, men det er jo lov å prøve. Men du burde sjekket dette med skattlegging slik at du ikke blir dobbeltskattlagt for eksempel.. Dumt å ikke gjøre ting som man skal, det kan straffe seg. Det hjelper ikke så lenge du har hatt offisiell adresse i Norge (i henhold til norsk folkeregister). Samtidig har du problem med at ditt amerikanske sertifikat har utløpsdato lik visums utløpsdato. Du kan ikke konvertere det til norsk sertifikat når det ikke er gyldig i utstederlandet. Dette ville han jo kunne endre ved å få utvidet utløpsdatoen hos DMV, hvis de er villige til det. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Dette ville han jo kunne endre ved å få utvidet utløpsdatoen hos DMV, hvis de er villige til det. Og det er antaglig en god grunn til at sertifikatet har utløpsdato lik visumets utløpsdato. For meg virker det som om interne regler i USA som styrer sertifikatets løpetid (kanskje regler som skal vankliggjøre at han ikke reiser ut av visumsets opphør og at han ikke er oppfattet som å ha fast bopel der.). Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Det har du nok rett i. Lenke til kommentar
jeeee Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Går det an å prøve å dra til DMV å høre om de vil forlenge utløpsdatoen? Men jeg kommer hjem til norge to uker før visumet går ut, så jeg har to uker jeg kan kjøre med det i norge. Går det da an å søke om å få den norske lappen i norge med en gang, siden det må være gyldig når jeg søker, men da ikke kjøre opp til norsk lapp før for eksempel 6 måneder? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Ja. Søknadstidspunktet er det de spør om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå