jeeee Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Jeg har nå tatt billappen i florida. Hadde den ikke fra før i norge. Men det jeg stusser litt på er gyldighetsdatoen på det. Det utgår den datoen visumet mitt går ut. Men kan jeg da bruke denne lappen i norge etter denne datoen? For jeg skal jo kunne bruke denne lappen i norge en tid før jeg må gjøre det om til et norskt førerkort. Var derfor jeg tok lappen her for å spare penger. Så er det feil dato på førerkortet mitt, eller kan jeg bruke den i norge i lengre tid etter datoen? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Er det ikke gyldig så er det ikke gyldig... Men du kan jo forsøke å forlenge det før du drar... Lenke til kommentar
jeeee Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 Hvordan kan jeg få det forlenget? Trodde førerkortet mitt her skulle være gyldig i flere tiår jeg. Så da når jeg skal tilbake til usa neste år, så må jeg ta hele lappen her på nytt? Men uansett om ikke dette førerkortet er gyldig i norge når jeg kommer hjem, kan jeg alikevel ta den norske lappen i norge uten at jeg slipper alt av det obligatoriske, siden jeg nå har lappen her? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Forlengelse hos DMV. Førerkort tatt i USA er gyldige i Norge er gyldige i Norge i opp til 1 år hvis du har bodd der i minst 6md, men det regner jeg med impliserer at det er gyldig i USA. Men ring biltilsynet... Lenke til kommentar
jeeee Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Hva er DMV? Har bodd i usa over 6 måneder ja. Men når det ikke er gyldig i usa lengre er det vel ikke gyldig i norge? Endret 29. januar 2011 av jeeee Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Department of Motorvehicles. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Det er derfor du skal prate med DMV Lenke til kommentar
jeeee Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 Så det ser ut som det skulle vært lengre gyldighetsdato på førerkortet mitt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Hvordan går det an å ha bodd i USA i over 6 mndr og ikke ha hørt om DMV? For at ditt utenlandske førerkort skal være gyldig i Norge, må det selvsagt være gyldig i det landet det er utstedt. I USA er varigheten på førerkortet avhengig av mange ting, og varierer fra stat til stat. 2-8 år er vanlig, men jeg kjenner ikke alle reglene. Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Hvordan går det an å ha bodd i USA i over 6 mndr og ikke ha hørt om DMV? Hvordan går det an å ha tatt lappen i USA og ikke ha hørt om DMV? Jeg fornyer alltid førerkortet mitt når jeg drar over, det koster 15USD og tar ca. 8 minutter å fikse. Dette gjelder Columbia county i Florida. Lenke til kommentar
jeeee Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 Jeg har hørt om DMV, bare tenkte ikke over hva det sto for. For å fornye førerkortet når man kommer til usa igjen, må man ta oppkjøring eller teori på nytt da? Hvor lenge blir det gyldig da? Kun så lenge visumet er gyldig? Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Jeg har hørt om DMV, bare tenkte ikke over hva det sto for. For å fornye førerkortet når man kommer til usa igjen, må man ta oppkjøring eller teori på nytt da? Hvor lenge blir det gyldig da? Kun så lenge visumet er gyldig? I Columbia holder det med en synstest og nytt bilde, og det er gyldig så lenge visumet er gyldig. Hvor i Florida holder du til? Lenke til kommentar
jeeee Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Men hva om jeg drar dit på ferie og ikke har noe visum da? Eller drar til en annen stat? Holder til i orlando. Men er det virkelig riktig at det skal bare være gyldig så lenge visumet er gyldig? Har jo hørt flere historier om folk som tar førerkortet i usa, uten å ha lappen i norge, så sparer de masse penger og slipper unna mye obligatorisk i norge. Hvorfor kan ikke jeg det når mitt går ut med en gang? Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg har også hørt slike historier, men aldri fått bekreftet det. Og hvorfor snike seg unna reglene her i landet? Lenke til kommentar
jeeee Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Vet du svarene på de forrige spørsmålene mine? Er bare å google litt, så finner man flere artikler om personer som tar lappen i utlandet for å spare penger. Og det er ikke noe om å snike seg unna regler. Man følger reglene om man gjør det på denne måten. Og dessuten sparer man 10-15 000, hvem vil vel ikke det. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 SÅ da, slik jeg tolker reglene så blir spørsmålet om du er folkeregistrert i USA? Eller hvordan tolker dere dette om "fast bopelsland"? Lenke til kommentar
jeeee Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Folkeregistrert? Hm. Har social securitynummer. Er man folkeregistrert da? Har bodd her et år på jobbvisum nå. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Hva sier folkeregisteret i Norge om hvor du bor, har du rapportert at du har flyttet? Men jobbvisum og social security number burde jo hjelpe på dokumentasjonen om noen skulle være vanskelig på akkurat det punktet. Lenke til kommentar
jeeee Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Det sier vel at jeg bor i norge. Har vel ikke sakt jeg flyttet hit for et år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå