bas Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Hei Ønsker innspill angående disse to kameraene i denne prisklassen (~4000,-) som kanskje kan hjelpe meg å velge. Tar også imot innspill til andre kameraer i samme prisklasse. Nikon D3100 Sony DSLR A390L Som sagt er jeg på jakt etter mitt første system kamera, men ønsker ikke å blåse alt for mye penger i første omgang. Har kikket på disse to som ligger på samme pris, men er det noen som veit om åpenbare forskjeller eller fordeler/ulemper i forhold til hverandre. Jeg er fascinert av HDR fotografering, og ønsker bl.a å prøve dette (ønsker ikke diskusjon om hvorvidt dere synes HDR er kult eller ikke ). Skjønner da at auto exposure bracketing er en fordel, noe Nikon ikke ser ut til å ha. I tillegg ønsker jeg å bruke kameraet på diverse sports arrangementer, spesielt bilsport som Formel 1 blant annet hvor jeg ønsker noen "kule" fartsfylte action bilder. Dette fordrer sikkert ei telelinse etterhvert da man som regel sitter et stykke unna, og lurer derfor på om det er enklere å få ekstrautstyr til det ene i forhold til det andre (behøver ikke diskutere selve linse specs, dette blir ikke prioritert med det første uansett)? Ellers kommer det sikkert til å bli brukt til alt som faller meg inn, er som sagt nybegynner og vil sikkert prøve ut litt forskjellig. Lenke til kommentar
Læremester Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Det finnes Nikon kameraer og så finnes det andre merker. Endret 29. januar 2011 av Læremester Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Det finnes Nikon kameraer og så finnes det skikkelige merker. Fixed 2 Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Det finnes Nikon kameraer og så finnes det skikkelige merker. Fixed Nei, nei, nei. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Jeg er personlig ikke overbevist av at Sony A390. Så det er ikke et kamera jeg vil anbefale. Nikon D3100 er grei nok, men jeg vil heller tatt en seriøs titt på Pentax K-r. Canon 550D er også en god kandidat; men er vel for dyr? Alternativt, så kan du se på de speilløse systemene som Olympus E-PL2, Panasonic G2 og Sony NEX-5. At kamera ikke har automatisk bracketing; er ikke så viktig. Du kan alltids stille det inn selv. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 For å være mere on topic enn min forige post.. Jeg satt selv med D3100 i et par måneder før jeg nå på torsdag oppgraderte til D7000 istede. Ja, d3100 er et godt kamera. Men det er tross alt en innstegsmodell, og jeg oppgraderte rimlig fort uansett, så for min del burde jeg gått D7k med en gang, istede for å kjøre D3100>D7k. Kan være en idè å kjøpe et kamerahus du kan vokse litt i, f.eks. så er det mye kjappere å stille inn ting på D7k enn D3100. Men dette kommer jo ned til hvor mye penger du vil bruke. Godt glass + cheapo hus framfor dyrt hus + cheapo glass. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Men dette kommer jo ned til hvor mye penger du vil bruke. Godt glass + cheapo hus framfor dyrt hus + cheapo glass. Det eret meget godt råd. Synd at det virker som om D5000 er utsolgt - Nikon trenger en modell i det segmentet... Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Det eret meget godt råd. Synd at det virker som om D5000 er utsolgt - Nikon trenger en modell i det segmentet... Enig, de trenger noe nytt mellom D7k og D3100. Kanskje en cheapo modell av D7k med samme sensor, men ikke så kraftig og stort hus, samt færre ting som f.eks. skjerm oppå.. Noe slikt hadde vært et godt kamera i det segmentet som D5000 ligger i. Lenke til kommentar
bas Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 Mange gode tips. Jeg har kikket litt på Canon 550D, men det skiller jo tross alt 2000,- oppover. Hvilke fordeler vil man få med et slikt kamera i forhold til de to jeg nevnte? Vil det være verdt de to tusen kronene? Jeg veit auto bracketing ikke er superviktig for HDR, men det reduserer jo faren for å flytte på kamera eller tulle det til på andre vis hvis man mellom hvert bilde må bort på kamera å stille på nytt. Anser det som en fordel med auto bracketing. Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Mange gode tips. Jeg har kikket litt på Canon 550D, men det skiller jo tross alt 2000,- oppover. Hvilke fordeler vil man få med et slikt kamera i forhold til de to jeg nevnte? Vil det være verdt de to tusen kronene? Jeg veit auto bracketing ikke er superviktig for HDR, men det reduserer jo faren for å flytte på kamera eller tulle det til på andre vis hvis man mellom hvert bilde må bort på kamera å stille på nytt. Anser det som en fordel med auto bracketing. Noen få megapixler mere enn D3100, og 550D har mulighet for ekstern mic. Dette trengs jo stort sett bare om du skal lage endel seriøse videoer. Veit ikke helt om stort andre forskjeller.. Noen andre her som vet? Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Skal du drive med bracketing bør du uansett bruke et stødig stativ, og det er bare en innstilling du trenger å flytte på (antagelig lukkertiden - da vrir du på ett hjul). Et stødig nokk stativ vil holde kameraet på plass. Da er det viktigere at du enten bruker en fjernkontroll (Nikon sin ML-L3 koster et par hundrelapper - antar at Sony har noe tilsvarende) eller at du bruker selvutløseren for å hindre bevegelse i kamera når du trykker ned utløseren. Jeg har ikke tafset på mange Sonykamera, me de jeg har sett på hadde mye mørkere (og mindre) søkevindu enn Nikonen min. (I det tilfellet d40x - har oppgradert til d7000, der er søkeren i en helt annen klasse. Nevnte jeg at d7000 har autobracketing og mye annet snacks, men da snakker vi en helt annen prisklasse) Hvis du fotograferer i raw kan du også lage en "jukse-hdr" ved å "fremkalle" tre ganger, en undereksponert versjon, en overeksponert versjon og en riktig eksponert versjon av samme motiv. Da unngår du også at enten kamera eller motiv har beveget seg mellom opptak. Til slutt: Nikon har fått skryt for "active d-lightning" funksjonen sin, altså at kamera "automagisk" lysner opp i mørke skygger oglar lyse partier være uendret. Dette funker bra hvis du skyter i jpg, og er en fin funksjon på snapshots (typisk "grønn auto"). Mulig Sony har noe av det samme, me jeg har hørt (av selger i fotobutikk) at Sony ikke "fremkaller" jpg'ene optimalt. Sammenlign hvilken søker som er best i tillegg til ergonomi. Husk at det må være batteri i kamera for at søker skal oppføre seg "normalt". Lenke til kommentar
bas Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Ok, takk for tips. Virker som folk ikke ville gått for Sony ut i fra svarene her. Får ta en tur i butikken å se litt ordentlig på de tenker jeg. Som sagt vurdert 550D, men det kan kanskje være like lurt å spare de 2000,- til bedre optikk på et av de rimeligere kameraene kanskje? Endret 29. januar 2011 av bas Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 550D vil garantert ikke ta bedre bilder, det vil nok være bedre til filming. Hjertet ligger i kamerahuset men sjelen ligger i optikken. Det nytter ikke at pumpa går hvis sjelen er et skranglete plastrør. Bruk pengene på skikkelig optikk, kamerahuset går til resirkulering så snart du hører at det er kommet noe nytt og bedre, god optikk tar du alltid med deg på neste kamera. De gode objektivene jeg hadde for mange år siden på Nikon D70 er minst like gode i dag på Nikon D700. De billige samler støv eller er gitt bort. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Vil , som Tomsi, anbefale deg å ta en titt på Pentax K-r før du bestemmer deg. Dette kameraet har endel funksjoner oftest relatert til dyrere kameraer. Som Jækla gode ISO-prestasjoner (ISO opp til 25600), mulighet for trådløs avfyring av blits og ikke minst er alle objektivene du noen gang kjøper bildestabilisert pga den funksjonen ligger i huset hos Pentax. Dette gir deg 2-4 trinn lengre lukkertid på gitt ISO i forhold til de mest kjente konkurrentene påkoblet objektiv som ikke er av den dyreste klassen. Noen mener det ikke er "behov" for bildestabilisering på vide brennvidder, men jeg har selv vært i mange situasjoner der jeg har testet fått erfart nyttigheten av denne funksjonen. Du kan kjøpe gullobjektiver fra helt tilbake til 1976 uten å tenke på adapter. Masse fine manuellfokus/evt helmanuelle objektiv rundt om i Norges loft og kjellere Pga Pentax' markedsandel var ADSKILLIG større i den analoge tiden. Men viktigst av alt har K-r en meget habil HDR-funksjon (for de som liker sånt) i Jpg, der du får alt arbeidet gjort for deg. Med "auto allign" tar du disse håndholdt uten å måtte tenke på om du flyttet deg noen cm i løpet av de tre bildene. Dette kommer i tillegg til alle "lekefunksjonene" som fisheye,div fargefiltre,cross-processing og mye annet snacks som funksjon for økt dynamisk omfang,(hindrer utbrente områder og lysner opp i skyggeområdene) sensorrens , 6 bilder pr sekund (best i klassen), mulighet til 1/6000 sekund lukker , 11fokuspunkter (med rød prikk som fokusbekreftelse) og infrarød dataoverføring av bilder. For å nevne noen grunner til å bli Pentaxianer Endret 29. januar 2011 av Larsenio Lenke til kommentar
bas Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 Skal neimen ikke være lett, mange gode forslag her. Veit dere om noen av de store elektro kjedene fører Pentax, ser nemlig ikke ut som Elkjøp og Expert gjør det. I følge prisguide ser det bare ut som om Japan foto og Fotovideo har fysisk butikk hvor man kan klå på kameraet før kjøp, men ingen av disse er i umiddelbar nærhet av meg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Jeg mener å ha observert en Pentax i en eller annen Elektrosjappe; men husker ikke hvilken. Nå er jeg av den holdningen at jeg normalt ikke kjøper foto i slike butikker, men er de ordentlige butikkene langt unna, så har man vel ikke noe valg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå