CherryFreak Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Jeg går nå 1. året på vgs. Studiespesialiserende. Jeg er veldig sikker på at jeg vil jobbe med noe innen media. Men er ikke helt sikker på hva. På fritiden bruker jeg mye tid på å ta bilder, redigere og manipulere bilder (bruker generellt mye photoshop), og lese info om dette. Jeg har det for meg å fokusere veldig på noe i en periode, for å så gå over på noe annet. Derfor føler jeg kanskje redaktør/art director kan være noe for meg. For jeg tror kanskje det å være fotograf vil være litt for ensidig for meg. Men nå er det kanskje lett for meg og si at "jeg vil bli redaktør". Jeg vet jo egentlig ikke hva det innebærer. Det som har inspirert meg til å ville jobbe med noe slikt, er rett og slett fordi jeg liker å lese blader, og drømmer om at jeg kanskje en gang kan være sjefsredaktør for et blad. Jeg snakker ikke om "nyhetsblader", men dame/ungdomsmagasiner og moteblader, som f.eks. mag, topp, woman etc. Jeg tror det å bli journalist også blir for ensidig. Om man kan dra rundt i verden, så kanskje det hadde blitt mer interessant. Men jeg regner med noe journalistikk må til for å bli redaktør? Men hva skal til for å bli redaktør? Utdanning? Hva er forskjellen mellom art director og en redaktør? Arbeidsfordeling og oppgaver? Noen andre forslag til uttdanning? Andre yrker? Sitter her og tenker fælt på hva jeg skal videre. Det er ikke mange ukene igjen til jeg må velge hva jeg skal gjøre til neste år. Er ganske blank. Så tusen takk til dere som har lest igjennom alle tankene jeg sitter med! Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Forskjellen på en redaktør og en Art director er at en AD har primært fokus på det visuelle. I reklamebransjen kan det være alt fra logoer, annonser, websider, film osv. En redaktør har et større overordnet syn. Det er en rolle som er ganske like en regisør på en film. En person som skal få alle til å jobbe i samme rettning og sette et overordnet mål som journalister, ADer, designere, researchers osv skal jobbe mot. Det er nok mange veier til å bli redaktør. For de fleste er det nok via å være journalist. Men husk at redaktør stilling ofte er en lederstilling og noe man ikke direkte utdanner seg til. Det er en stilling man får gjennom erfaring og evne. Så jeg kan se for meg at det finnes mange redaktører som har ren leder utdannelse, sammfunsvitenskap eller studert andre temaer på universitet. Men du kan jo starte ditt eget magasin/blogg osv og være din egen redaktør og øve deg. Art Director derimot kan du utdanne deg til. Det kan du gjøre i Oslo på Westerdals reklameskole. Du kan også ta en design utdannelse her eller i utlandet og få jobb som AD om du har en god mappe. AKIRA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå