enden Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Jeg sitter i et lite dilemma etter å ha vært dum nok til å ta frem kalkulatoren. Kjører i dag en 2004 Volvo S60 2 liter turbo bensin med automat. Den har et snittforbruk på 0,88 liter på mila slik jeg kjører den (noe lavere på sommeren og i beste fall 0.71 på langkjøring). Bilen kjøres 12 mil motorvei til og fra jobb hver dag og en god del i Oslo på dagtid. Resultatet er at jeg fyller rundt 60 liter bensin hver mandag, og alle vet jo hva det gjør med økonomien i avgiftsnorge... Forrige uke hadde jeg en leiebil med snittforbruk på 0.6 liter og kalkulator på kjørecomputeren. Åh som jeg angrer! I følge bruktbilkalkulatoren til Finn vil jeg kunne selge bilen for ca 160.000,- Hvis målet er bedre økonomi ønsker jeg i utgangspunktet ikke å legge mye mellom til en ny bil, så prisrammen er ca der. Hva får man egentlig av ålreite biler for dette? Jeg har ikke lyst til å bytte meg nevneverdig ned i komfort, så de typiske småbilene er delvis uaktuelle med mindre de er veldig godt utstyrt. Jeg prioriterer førermiljø og komfort over utseende selv om S60-en ble kjøpt fordi den er "representativ". Jeg har med meg barn i bilen av og til, men kjører 95% av tiden alene. Mine prioriterte krav til en eventuelt ny bil er: Forbruk/økonomi Automatgir (et must til køkjøring) Diesel (bensin og automat fungerer ikke på små motorer...) Kjørekomfort - både på førermiljø og flyt på motorvei Utstyrsnivå Baggasjeplass Utseende Bonus for 4x4, selv om dette i mange tilfeller er en motsetning av høyere prioriterte punkter Er det noe der ute som gjør et bytte verdt det, eller skal jeg bare prøve å glemme de 10-12.000,- som forsvinner unødvendig ut i året på grunn av forbruket til en ellers ganske ålreit bil? Btw, konebilen er en Nissan X-Trail, så vi er dekket greit opp når det gjelder nyttekjøring Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Uten at jeg er spesielt stor VAG-fan så... Skoda Yeti med DSG? Du får de kanskje ikke så langt ned som 160k Lenke til kommentar
rublings Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Tja, ikke så lett dette her. A-klasse har et rimlig greit førermiljø og er overaskende god komfortmessig. Du får også relativt ny bil for pengene, stor plass inni, automatgir og diesel. Bagasjeplassen er det litt verre med og designen får du bestemme selv. Den er iallefall mye finere enn den eldre generasjonen. Den blir kanskje litt liten, men plassen inni er faktisk veldig bra pga høyden, så jeg anbefaler du ser en i virkeligheten før du bestemmer deg for om den er for liten http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26110042 Vil du ha noe litt større kan du se på C-klasse. God komfort og relativt greit førermiljø. Lavt forbruk med tanke på størrelse. God bagasjeplass med mange muligheter for stv hvis du foretrekker det. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26023329 Det som er greit med MB er at de er perfekte pendlerbiler med god komfort som går langt. Er også typiske biler som har greit med utstyr også, samt at de ofte er godt tatt vare på. Endret 29. januar 2011 av rublings Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Du har ikke vurdert å bytte til en S60 med diesel, da? Da får du jo akkurat samme (rimelig overlegne) komfort som du er vant med, med bedre økonomi. For eksempel så nekter jeg å tro at en A-klasse med tre-krakker til stoler kan gi i nærheten samme nivå av flyt og komfort som en S60 ... Lenke til kommentar
rublings Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Du har ikke vurdert å bytte til en S60 med diesel, da? Da får du jo akkurat samme (rimelig overlegne) komfort som du er vant med, med bedre økonomi. For eksempel så nekter jeg å tro at en A-klasse med tre-krakker til stoler kan gi i nærheten samme nivå av flyt og komfort som en S60 ... Ikke et dumt forslag. En A-klasse vil ikke være i nærheten av en S60 mtp kjørekomfort og seter, men det er absolutt et godt forslag hvis han vil ha en litt mindre, nyere, økonomisk bil med diesel og automat Absolutt en av de få komfortable bilene i den bilklassen. Endret 29. januar 2011 av rublings Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Ja, du kan jo kjøpe deg en veteran, 1984(f.eks) Ford Fiesta 1,1l. Halvvert veiavgift, veldig billig forsikring og du kommer deg VELDIG langt på en 50-lapp. Eller en 1977 Mazda 323 1,3l: Eller en 1979 Honda Civic 1,2l: Her har du ALT du trenger. Utseende; ikke noe å si på - kjørekomfort; helt greit - økonomisk, svært bra - Baggasjeplass; Mer enn du tror. Ikke automat og diesel, men det er begge elendigheter i mitt syn. Endret 29. januar 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Tror nok en Skoda Superb med diesel er noe for deg. Dersom du ønsker noe litt mer driftsikkert enn det VAG kan tilby, så er kanskje Citroen C5 noe? A6 med 1.9 tdi går også vanvittig billig helt til den må på verksted. Edit: Husker de mazdaene der! Vi hadde en sånn stasjonsvogn! Etter at søssen gulpet baki setet, var det alltid en sånn eim inni den bilen på varme dager. Endret 30. januar 2011 av Luske_Ludvig Lenke til kommentar
ChristianHA Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Dersom du ønsker noe litt mer driftsikkert enn det VAG kan tilby, så er kanskje Citroen C5 noe? Dette stemmer ikke helt. Superb: Parkers: "Although Superb uses a well proven Volkswagen recipe and its mechanicals are fairly dependable, it isn't immune to the occasional niggle. As ever, make sure you keep up the servicing and it shouldn’t give you too many headaches." C5: Parkers: "The 2004 C5 should have had many of the defects that have annoyed owners ironed out, and vehicles we have tested have displayed warning messages relating to the car's electronic systems." Honest John: "High number of faults. Expensive diesel particulate filters of 2.2 diesels can need replacement every 4 - 5 years." 1 Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Diesel S60 var ikke så dumt nei. Det har jeg ikke tenkt på selv. Ellers så det ut til å være en del mer bil for pengene i Superb. Trodde ikke de var så billige. Kan jo få mer utstyr og halve kjørelengden for samme prisen med Superb kontra S60. Litt mindre motormorro med Superb 1.9 enn Volvo 2.4 skulle man tro, men det er jo bare å prøvekjøre og teste. Har liksom ikke lyst til å bytte meg nedover når det gjelder årsmodell og kilometer. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Dersom du ønsker noe litt mer driftsikkert enn det VAG kan tilby, så er kanskje Citroen C5 noe? Dette stemmer ikke helt. Superb: Parkers: "Although Superb uses a well proven Volkswagen recipe and its mechanicals are fairly dependable, it isn't immune to the occasional niggle. As ever, make sure you keep up the servicing and it shouldn't give you too many headaches." C5: Parkers: "The 2004 C5 should have had many of the defects that have annoyed owners ironed out, and vehicles we have tested have displayed warning messages relating to the car's electronic systems." Honest John: "High number of faults. Expensive diesel particulate filters of 2.2 diesels can need replacement every 4 - 5 years." Vennligst ikke ødelegg alt jeg vet med masse irriterende fakta! :love:ChritianHA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå