Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Honda Prelude som andrebil?

Anbefalte innlegg

Heisann! Har sett litt på Honda Prelude fra slutten av 90-tallet, da det er en bil som mest sannsynlig ligger i min prisklasse om et år eller to. (50-70k) Er det noen som har positive og negative sider med bilen? Og kanskje alternative valg i samme prisklasse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, har ingen planer om automat nei. :) Hadde nok tenkt meg en 2.0i eller noe i den duren.

Samme motoren som jeg har i min. F20A4 literen er en av de bedre motorene Honda har laget, selv om den ikke har VTEC. Den er ganske daff, helt til du passerer 4,500 omdr, hvor den blir ganske så livlig. Du skulle tro at det var mer enn 133 hk i den. Forbruk ligger rundt 1 l/pm i byen og rundt 0,7 på langkjøring.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Litt av poenget med en andrebil, er iallefall for min del at den skal være billig i drift.

Er jo ikke vits å betale en formue i forsikring og div. påkostninger på en bil som ikke blir brukt.

Så sant du ikke er hardbakka entusiast og har muligheten til å skru en del selv da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

POenget med en 2. bil er at det skal være kompromissløs morro:D

MR2 GTi er jo en god 2. bil:D

Midtmontert motor, RWD, og med så mye deler tilgjengelig at det bare er pengboken som setter grenser der.

Så sant du ikke er hardbakka entusiast og har muligheten til å skru en del selv da.
Lenke til kommentar

Bare fordi du er keen på Mazda, og ikke Mercedes som du faktisk jobber med, betyr det ikke at jeg ikke har peiling, tøffen :D

Har en kompis som har MX-5.. Totalt oppskrytt spør du meg, og personlig liker jeg ikke utseendet - noe jeg sa var subjektivt.

Det eneste jeg ser positivt med den bilen, er vell faktisk vekten. Men samtidig er det litt nedsig at bilen på under 1000 kg overskrider 1 tonn når man kjører den.

Lenke til kommentar

I mine øyne er ikke MX-5 perfekt til noe annet enn utstilling i frisørsalongen, men dette er jo veldig subjektivt.

Har trådstarter sjekket litt selv og funnet noen andre biler h*n liker utseendemessig?

Har ellers sett litt på Golf 4, Passat B5/5.5, Audi A3/A4/A6, Toyota Camry, Alfa Romeo 156, Fiat Coupe, Ford Focus/Mondeo, Seat Leon og litt annet. Noen som har noe formening om disse?

Endret av jooonas91
Lenke til kommentar

Har ellers sett litt på Golf 4, Passat B5/5.5, Audi A3/A4/A6, Toyota Camry, Alfa Romeo 156, Fiat Coupe, Ford Focus/Mondeo, Seat Leon og litt annet. Noen som har noe formening om disse?

Vell, om dette er biler du seriøst vurderer så ville jeg formulert meg litt anderledes i første post. Når du sier prelude så tenker jeg, og sikkert de fleste andre at du er ute etter en "lekebil" i tilegg til stasjonsvogna med barnesete og hundebur.

Men når du kommer med den lista der så ser man jo at det ikke er snakk om lekebil, men en bruksbil nr2, og da er de fleste bilene nevnt over her ubrukelig. Både MR2 og Mx5 er jo 2 setere, og prelude er vel 2+2, noe som vil si at det er plass til 2 voksne fremme og to handleposer bak.

Lenke til kommentar

Bare fordi du er keen på Mazda, og ikke Mercedes som du faktisk jobber med, betyr det ikke at jeg ikke har peiling, tøffen :D

Har en kompis som har MX-5.. Totalt oppskrytt spør du meg, og personlig liker jeg ikke utseendet - noe jeg sa var subjektivt.

Det eneste jeg ser positivt med den bilen, er vell faktisk vekten. Men samtidig er det litt nedsig at bilen på under 1000 kg overskrider 1 tonn når man kjører den.

MX-5 er noe av det aller beste du kan kjøpe om du er ute etter mye moro for lite penger. At du er forutinntatt er jo ikke vår feil.

Lenke til kommentar

Du er altså ute etter en bil som blir din nummer to du har eid? Eller er du ute etter en "andrebil", altså en bil i tillegg til en du allerede har? Det er vesentlig stor forskjell på disse tingene og etter hva du skriver her virker det som at du bare er interessert i å fornye bilen din, ikke kjøpe en bil nr. 2.

Lenke til kommentar

Tja. Du kan jo for eksempel høre med (flere av) de som lever av å teste biler. Er rimelig sikker på at de fleste vil fortelle deg at en MX-5 er det beste valget hvis du vil ha noe billig, morsomt og holdbart.

At du ikke klarer å kjenne forskjell på en bil med middels kjøreegenskaper, og en som er blandt de aller beste sin klasse, er ikke vårt problem.

Lenke til kommentar

Jeg har da på ingen måte kritisert kjøreegenskapene til MX-5? Jeg har heller ikke sammenlignet med biler som er i en annen klasse.

Hvis du skal overbevise om hvor god MX-5 er, kan du komme med konkrete kilder også. Jeg er nærmest sikker på at det også finnes folk som lever av å teste biler som IKKE liker MX-5.

Men trådstarter nevnte biler som Golf 4, Passat, A3 og A6, så hvor viktig det er med en billig og morsom bil vet ikke jeg ...

Lenke til kommentar

Det finnes sikkert noen av de også, men jeg kan garantere deg at de er i mindretall. Jeg kan ikke huske å ha snakket med én eneste norsk, eller utenlandsk, biljournalist som ikke syntes MX-5 er en veldig bra bil. (Av de jeg har snakket med det om, selvfølgelig.)

Hvis du ikke kritiserer kjøreegenskapene (som er det som i all hovedsak blir skrytt av på denne bilen), hva er det da som er "oppskrytt"?

Lenke til kommentar

Hører for eksempel masse snakk om store motorer, noe jeg ikke har sett i virkeligheten. Joda, det finnes sikkert en eller annen luring i statene som har bygget om en, men generelt på basis av de som går i Norge. Jeg mener ihvertfall at en sportsbil skal holde et høyere "motornivå" originalt, enn hva man finner i Golf 3.

Jeg synes heller ikke det var en grei bil å skru på.

Også mener jeg selvfølgelig at det finnes andre gode alternativer til en MX-5, som igjen er relativt subjektivt.

Men når en bil har solgt nærmere 1 million eksemplarer, er det vell ikke så mye å si på kvaliteten - men kvaliteten har jeg heller ikke "kritisert".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...