Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Nekt eller samarbeid på avhør?

fredd5050

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Hvis politimannen som så dette ikke var på jobb, så har nok det endel å si. Tviler på at han må møte bare fordi en politimann så ham kjøre fort på fritia. Drit å møt opp og se hva som skjer du :)

Lenke til kommentar

Hvis politimannen som så dette ikke var på jobb, så har nok det endel å si. Tviler på at han må møte bare fordi en politimann så ham kjøre fort på fritia. Drit å møt opp og se hva som skjer du :)

Og dette sier du med bakgrunn i hvilken juridisk erfaring?

Dette er et JUSSFORUM folkens, ikke et synseforum!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil for orden skyld opplyse at mitt innlegg ble ikke postet i jussrommet.

På den annen side ar jeg aldri hørt om at noen blir hentet med makt i forbindelse med politiavhør. Skal du møte i retten, og uteblir, da kan du bli hentet med makt, men møter du ikke til politiavhør - og jeg trodde at det var det som det her vart snakk om - er det vanlig å tolke det som at du nekter å forklare deg, noe du har anledning til. I slike tilfeller blir saken brakt videre til retten.

Ja men jeg har ikke rett til å møte i avhør før jeg får skriflig brev,, viss han ringer igjen sier jeg at han må sende brev om dette,,, han har ingen bevis på at jeg kjørte bilen,., noe jeg ikke gjorde,,:p han kan ikke komme noen vej med dette,, men jeg har ikke rett til å møte opp før skriflig brev?

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

I følge politiinstruksen, skal det mye til for at en politibetjent kan ta loven i sine egne hender på fritiden.

3. Umiddelbart inngrep anses strengt nødvendig for å:

a. Forebygge eller stanse utførelsen av et grovt lovbrudd, eller

b. Pågripe personer ettersøkt som mistenkt for slike handlinger, sålangt dette ikke strir mot bestemmelser gitt i eller i medhold av lov.

Vet dette ikke dekker trådstarters problemstilling helt, men sånn som jeg ser det har han ingenting å tape på å ikke møte opp.

Lenke til kommentar

Ja men jeg har ikke rett til å møte i avhør før jeg får skriflig brev,, viss han ringer igjen sier jeg at han må sende brev om dette,,, han har ingen bevis på at jeg kjørte bilen,., noe jeg ikke gjorde,,:p han kan ikke komme noen vej med dette,, men jeg har ikke rett til å møte opp før skriflig brev?

Leste du overhodet det jeg postet fra Økokrim...?

Lenke til kommentar

Tja dere kan proeve med

Grunnloven:

§ 110c.

Det paaligger Statens Myndigheder at respektere og sikre Menneskerettighederne.

Deretter:

Universal Declaration of Human Rights

Article 3

Everyone has the right to life, liberty, and security of person.

Article 4

No one shall be held in slavery or servitude; slavery and the slave trade shall be prohibited in all their forms.

Article 5

No one shall be subjected to torture or to cruel, inhuman, or degrading treatment or punishment.

Article 13

1. Everyone has the right to freedom of movement and residence within the borders of each state.

Aa tvinge deg til møte for å fortelle at du ikke vil fortelle noe som helst kan beskrives som:

1. degrading treatment

2. servitude

3. elimination of freedom (of movement)

Dog, husk baade dommer og politi jobber for samme bedrift saa det er tvilsomt at du kommer noen vei. #1 er vel den som har stoerst mulighet vil jeg tro.

I det mindste har du en forklaring paa hvorfor du ikke foelger ordre som resten av saueflokken. Trolig hjelper det om du sier fra per telefon/brev at du ikke oensker aa uttale deg, og denne begrunnelsen for hvorfor du ikke oensker aa moete opp for aa si det.

Kan hende du da slipper siden Politiet heller ikke liker aa kaste bort sin tid selv om de liker aa dele ut "degrading treatment".

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

I følge politiinstruksen, skal det mye til for at en politibetjent kan ta loven i sine egne hender på fritiden.

3. Umiddelbart inngrep anses strengt nødvendig for å:

a. Forebygge eller stanse utførelsen av et grovt lovbrudd, eller

b. Pågripe personer ettersøkt som mistenkt for slike handlinger, sålangt dette ikke strir mot bestemmelser gitt i eller i medhold av lov.

Politiinstruksen § 6-2, som du siterer, fastslår at bestemmelsen regulerer i hvilke tilfeller en politimann har plikt til å gjøre tjeneste på fritiden. Du bruker det faktum at han ikke har plikt til å gripe inn til å forsvare hvorfor han ikke skulle ha rett til å gripe inn heller. Med mindre du har klare holdepunkter fra andre rettskilder for at politimannens rett og plikt er sammenfallende er argumentet feil.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...