enden Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Jeg var dum nok til å slå til på et kampanjetilbud på et Wirlpool kombiskap hos en av de store elektrokjedene i fjor, da "kjellerkjølekapet" mitt tok kvelden. Nå viser det seg at det har en tendens til å ikke like å være uten strøm. Ved to tilfeller har jeg tatt sikringen på kursen til dette skapet, og begge ganger stopper kompressoren i flere dager og vi får plutselig mye god middag som ikke er fryst i en ukes tid... Jeg har kontaktet Wirlpool, og varet jeg fikk var at dette ikke var noe de ville se på med mindre jeg kunne vise til at skapet står i et rom som holder over 15 grader til en hver tid. Det var normalt at skapet stopper hvis det mister strømmen, og at de tikke starter igjen med en gang hvis det er kaldt. Kan det virkelig stemme at dagens kjøleskap trenger så høy omgivelsestemperatur? Jeg vet at dagens miljøvennlig gass ikke er like effektiv som de gamle miljøbombene, men jeg trodde faktisk at man burde kunne forvente litt mer. Det er nå 8 grader i kjelleren min, og jeg tror ikke det blir vesentlig kaldere der. Det var i alle fall ikke kaldt sist gang vi hadde varm fryser. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Sjå i brukermanualen, dersom det ikkje står spesifisert ein brukstemperatur der ser eg ingen grunn til at Whirpool skal nekte deg hjelp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Er dette et kombiskap? Med en kompressor, som er felles for både kjøl og frys? Problemet da er at dersom du har dette i kjeller som er kald, vil det være kaldt nok i kjøledelen uten at kompressoren går ofte nok til at fryseren blir kald nok. Jeg har 3 kjellerskap selv, og det eneste som duger av kombiskap er de med 2 kompressorer og separat termostat for frysedelen. Lenke til kommentar
enden Skrevet 29. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2011 Det er et kombiskap ja, og jeg vil anta det bare har en kompressor. Er det virkelig sånn at termostaten kun sitter i kjøledelen, og ikke frysedelen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Stemmer. De som har bare en kompressor har sensor i kjøledelen, og det er årsaken til at de må stå i rom som har over 15 grader (se specs). Vi prøvde med et kombiskap med en kompressor i vår kjeller tidligere, men det fungerte dårlig, alt i fryseren tinte. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Stemmer. De som har bare en kompressor har sensor i kjøledelen, og det er årsaken til at de må stå i rom som har over 15 grader (se specs). Vi prøvde med et kombiskap med en kompressor i vår kjeller tidligere, men det fungerte dårlig, alt i fryseren tinte. Nyttig viten. Har faktisk aldri tenkt på det, men alikvel ganske fornuftig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Funker greit i rom med temp som i vanlige oppholdsrom. For kjellerskap er det helt uegnet, da må det være to kompressorer og termostat i både kjøl og frys. Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 Jaja, det får bli en ny tur på elketrosjappa i morgen. Noen som vil kjøpe et veldig pent og lite brukt 2 meter Wirlpool kombiskap? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) Bare vær rede til å forsvare kjøpet av et 2 kompressor skap. Selgeren på elkjip ville ikke selge meg et slikt skap for det var ikke i energiklasse A, men jeg fikk da skapet mitt nettop fordi jeg ikke vil ha et kombiskap der kjøleskapet bestemmer tempen i fryseren. Et kjøle/fryseseskap er i grunnen en utrolig enkel kjølemessig konstruksjon der kompressoren kun styres av termostaten. Man har kompressoren som driver hele prosessen ved at det suger undertrykk i en fordamper som er kjøleelementet. Der fordamper kjølemediet som kommer inn i væskeform og gjør det kaldt. Denne kalde gassen komprimeres av kompressoren og trykkes ut som varm gass i kjøleribbene bak skapet og avgir varme. Når gassen er avkjølt renner den ned i en kopperbeholder med et kapilærrør til kjøleelementet der det fordamper igjen. Når man i korte perioder tar strømmen av kjøle/fryseskapet så er vakuumet i fordamperen og trykket i kondensatoren for høy til at kompressoren rett og slett kommer i gang. Venter man litt vil trykket utlignes gjennom kompressor og kapilærrør og kompressoren kan startes igjen. Heldigvis er det et overbelastningsværn på kompressoren som skrur den av om den ikke kommer i gang. Dette er da et bimetall som vil forsøke å starte kompressoren gjenntatte ganger intil den greier å starte. En annen fordel med et kombiskap med 2 kompressorer er at du kan skru av fryseren mens kjøleskapet fortsatt fungerer for å tine is, istedenfir at hele skapet blir ubrukelig inntil fryseren er tint skikkelig. Endret 13. februar 2011 av perpyro 2 Lenke til kommentar
enden Skrevet 13. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2011 Det har blitt kaldt igjen, og skapet er av. Heldigvis er den kritiske grensen såpass lav at det er kaldt nok i rommet til at det meste holder seg kaldt nok Får bytte ut sjiten når jeg her fylt opp primærfryseren. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Om du får problemer igjen får du sette kjøleskapdøra på gløtt så starter det vel opp igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå