janbananas Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Hei Jeg har en samboer som ønsker å søke på Høyskole, sykepleier. I den forbindelse er det ikke helt klart for noen av oss om hun oppfyller kravene til generell studiekompetanse. Hun er 23 år og hennes historie er følgende: Grunnkurs formgivning Vk1 Frisør Vk2 Frisør (læretid i skole) IKKE BESTÅTT fagprøve Etter denne skolegangen jobbet hun ett år sammenhengende på bensinstasjon, deretter 2 år hjemmeværende med barn inkludert mammapermisjonen. Etter dette har hun jobbet fast ett år til på bensinstasjon. På den tiden hun var hjemme tok hun ett kurs som heter Generell studiekompetanse på NKI med følgende fag: Matematikk Praktisk vg1 og vg2 – 320 studietimer / 8 uketimer - 224 årstimer Engelsk – 200 studietimer / 5 uketimer / 140 årstimer Naturfag – 200 studietimer / 5 uketimer / 140 årstimer Samfunnsfag – 120 studietimer / 3 uketimer / 84 årstimer De ovennevnte fagene er fra Kunnskapsløftet. Norsk I bokmål – Reform 94 – 400 studietimer – 10 uketimer Norsk II nynorsk – Reform 94 – 160 studietimer – 4 uketimer Nyere historie – Reform 94 – 160 studietimer – 4 uketimer I følge NKI skulle dette kurset, sammen med hennes 2 år på yrkesfag (vet ikke om det tredje året duger til noe?) gi generell studiekompetanse. Vi har pratet med 4 forsjellige personer innen systemet og fått 4 forsjellige forklaringer. Håper noen har peiling på dette. Endret 28. januar 2011 av janbananas Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Fra Wikipedia. 3. året hennes teller ikke * Utdanning/praksis: Fullført og bestått eksamen fra 3-årig, videregående utdanning eller * Yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen (fylte 23 år i opptaksåret og minst 5 års praksis/utdanning). I tillegg til dette må man ha fullført følgende fag fra videregående: * Norsk 393 timer * Matematikk 224 timer * Engelsk 140 timer * Naturfag 140 timer * Samfunnsfag 84 timer * Historie 140 timer Merk at kravet til timer i matematikk under kunnskapsløftet er økt til 8 uketimer, gjeldende for opptak til høgskole/universitet skoleåret 2009/2010. Lenke til kommentar
janbananas Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 For meg så ser det ut som at det kurset hun tok på NKI + 2 år yrkesfag er nok? Kurset har jo alle de timene som trengs. Men skolen der hun tok privatist eksamenene sier at dette ikke kvalifiserer til vitnemål for generell studiekompetanse. Samordna opptak sier at det er kun ett vitnemål som teller ( ikke 2 forsjellige kompetansebevis). Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Da ville jeg spurt dem om hva som mangler, for det ser ikke jeg... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Jeg regner med at hun har fått et eller annet form for vitnemål eller kompetansebevis. Hvis du ønsker å være hundre prosent sikker så sender du enten en epost til samordna opptak eller bestiller en rådgivningtime hos en studieveileder hos din fylkeskommune. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå