Arntfinn Skrevet 6. juli 2003 Del Skrevet 6. juli 2003 jeg sliter veldig med cfgmaker. hva er community@router ?? jeg skal kjøre mrtg på routern min, som kjører openbsd. det er rl0 jeg skal overvåke. Lenke til kommentar
hda Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 hva står det i /etc/snmpd.conf? Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 den har jeg ikke, men jeg synes og huske at jeg ikke trenger noe eget snmp program/demon fordi det er med i perldelen til mrtg eller no sånt? Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Mest sansynlig skal den være public@IP_TIL_RUTER G. Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 7. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2003 $ cfgmaker --global 'WorkDir: /home/www/mrtg' > --global 'Options[_]: bits,growright' > --output /home/www/mrtg/cfg/mrtg.cfg > [email protected] --base: Get Device Info on [email protected]: SNMP Error: no response received SNMPv1_Session (remote host: "193.217.144.51" [193.217.144.51].161) community: "public" request ID: 988774878 PDU bufsize: 8000 bytes timeout: 2s retries: 5 backoff: 1) at /usr/local/libdata/perl5/site_perl/SNMP_util.pm line 458 SNMPGET Problem for sysDescr sysContact sysName sysLocation sysObjectID on [email protected]: at /usr/local/bin/cfgmaker line 448 --base: Vendor Id: --base: Populating confcache ^C det gikk visst ikke. ip adressen jeg brukte er adressa til rl0, som jeg får via dhcp fra tele2 Lenke til kommentar
hda Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 $ cfgmaker --global 'WorkDir: /home/www/mrtg' > --global 'Options[_]: bits,growright' > --output /home/www/mrtg/cfg/mrtg.cfg > [email protected] --base: Get Device Info on [email protected]: SNMP Error: no response received SNMPv1_Session (remote host: "193.217.144.51" [193.217.144.51].161) community: "public" request ID: 988774878 PDU bufsize: 8000 bytes timeout: 2s retries: 5 backoff: 1) at /usr/local/libdata/perl5/site_perl/SNMP_util.pm line 458 SNMPGET Problem for sysDescr sysContact sysName sysLocation sysObjectID on [email protected]: at /usr/local/bin/cfgmaker line 448 --base: Vendor Id: --base: Populating confcache ^C Svaret du er på leting etter er 50-70 cm fra pannebrasken din. Du stirrer faktisk på det i dette øyeblikk [sNMPGET]. først: les igjennom all lett tilgjengelig dokumentasjon for å forstå hvordan mrtg egentlig fungerer. http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/ Hadde du lest manpage til cfgmaker ville du innsett at "Cfgmaker creates MRTG configuration files based on information pulled from a router or another SNMP manageable device". Når du kjører "cfgmaker --global ....." prøver skriptet å kjøre en snmpget på 193.217.144.51 public, da du ikke kjører snmpd; "no response received". Du kan selvsagt velge å ikke bruke snmpd, men da må du være beredt på å finne/kode skript selv. Egne skript brukes gjerne for å ta seg av det snmp normalt ikke støtter f.eks. squid, sendmail, pf, været, flo/fjære/ et. al. Sett opp snmpd med source=localhost community="passord" i /etc/snmpd.conf (localhost, gitt at du ikke tenker å ovevåke boksen eksternt). start opp snmpd:# /usr/local/sbin/snmpd -c /etc/snmpd.conf test snmpd:# snmpwalk "community" localhost lag mrtg.cfg: # /usr/local/bin/cfgmaker --global "WorkDir: /home/www/htdocs/mrtg" --global "Options[_]: growright,bits" --ifref=ip "passord"@localhost > /etc/mrtg.cfg greit å samle alle konfigurasjonsfilene i /etc samt at genererte filer og png er samlet i katalogen mrtg i DocumentRoot ikke ServerRoot (gitt at dette ikke er endret i httpd.conf), (alle innstillingene i mrtg.cfg kan du endre på selv etterpå i /etc/mrtg.cfg, cfgmaker gir deg bare et basic oppsett, sjekk http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools.../reference.html for tilgjengelige kommandoer++) start mrtg med:# /usr/local/bin/mrtg /etc/mrtg.cfg ip adressen jeg brukte er adressa til rl0, som jeg får via dhcp fra tele2 apropos ip: Hva skjer når du får tildelt en ny ip fra dhcp serveren til tele2 gitt at oppsettet ditt skulle fungere? edit: snodig formulering. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Hehe =) Må humre litt her på morgenskvisten. Strålende "retardproof" gjennomgang! Kanskje jeg skal teste mrtg selv? -Dante Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 apropos ip: Hva skjer når du får tildelt en ny ip fra dhcp serveren til tele2 gitt at oppsettet ditt skulle fungere? vel, det var det jeg også stussa litt over Hvis jeg måtte ha enda mrtg.cfg hver gang jeg får ny ip hadde jeg ikke giddi men jeg skal se om jeg klarer å få inn snmpd før jeg går på jobb hehe og jeg lese manpagen til cfgmaker. Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 8. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2003 nei, dette skjønner jeg intet av. I /usr/local/share/snmp/snmpconf/snmpd.conf/ ligger følgene filer: # ls /usr/local/share/snmp/snmpconf/snmpd.conf/ acl extending operation trapsinks basic_setup monitor system i snmpd mansiden er det /usr/local/share/snmp/snmpd.conf jeg skal bruke. i den har jeg følgende: source=localhost community=rocommunityte rocommunity er noe jeg fant i en av filene over. når jeg kjører snmpwalk får jeg bare unknown host. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå