Johnny Ointment Skrevet 1. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2011 Den amerikansk kvinnen Marie Wickham har forståelse for lovforslaget, men kommer likevel med denne treffende uttalelsen: "Loven er et brudd på personlige rettigheter. På et eller annet tidspunkt må man ta ansvar for sin egen dumskap." Jeg er i grunn enig, men med denne logikken kan vi også si at det ikke skal være påbudt med hjelm når man kjører motorsykkel, eller bilbelte. Edit: Altså bilbelte når man kjører bil, ikke motorsykkel. Nei, det burde ikke være PÅBUDT, det burde være ANBEFALT. Samme som at de fortsatt selger tobakk, selv om staten har advarsler mot å bruke det. Unnskyld at jeg spør, men er du virkelig så dum? En usikret person på 60 kg, i et kjøretøy som triller rundt, har nok masse og bevegelsesenergi til å drepe de rundt seg. Dette påbudet er også for å sikre de andre passasjerene i et kjøretøy. DET er noe du bør tenke over neste gang du setter deg inn i en bil med passasjerer som nekter å bruke bilbelte. 1 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2011 En usikret person på 60 kg, i et kjøretøy som triller rundt, har nok masse og bevegelsesenergi til å drepe de rundt seg.Dette påbudet er også for å sikre de andre passasjerene i et kjøretøy. DET er noe du bør tenke over neste gang du setter deg inn i en bil med passasjerer som nekter å bruke bilbelte. Dette er et annet poeng. Alle usikrede objekter i et kjøretøy er potensielt farlige. Selv nekter jeg å ha med passasjerer i baksetet som ikke bruker beltet. Om jeg skal ha med en passasjer som ikke bruker belte får de sitte ved siden av meg forran (veldig liten sjangs for å bli truffet av dem pga kjørerettning), og betale bot selv om jeg blir stoppet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) og betale bot selv om jeg blir stoppet.Boten er uansett personlig og går på den eller de som ikke bruker belte*. *Ett unntak er barn. De er det den ansvarlige i bilen som skal sikre og eventuelt må ta bot for ikke å ha sikret. Når jeg har voksne med selv spør jeg som regel før turen starter "Har alle fått på seg beltet?". Hvis jeg hører et nei så enten venter jeg eller så hjelper jeg de. Når det er små barn med sørger jeg for at en voksen sikrer de. Når det er større barn med sørger jeg for at en voksen sjekker at de har satt på beltet riktig. Som regel er denne voksne meg selv. En annen ting i samme sjanger: Jeg liker ikke at folk har tunge løse gjenstander i kupeen. F.eks håndbagasje til flyet. Det vil jeg helst ha i bagasjerommet og hvis det ikke er plass: Godt kilt ned mellom forseter og bakseter. Jeg liker heller ikke at det sitter noen i midten bak siden det ikke er hodestøtte der. På andre biler hever jeg som regel hodestøtten i midten til passe høyde før passasjerene setter seg inn. Endret 2. februar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2011 Man kunne ha moret seg en hel kveld hvis man hadde lst en bok om alle USA's lover Ikke fullt saa artig naar du finner den samme loven i en annen bok (Norges Lover) litt senere. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 <snip> Samme her egentlig, men jeg har hatt en passasjer fra tid til annen som har klaustrofobi eller absolutt ikke vil ha på seg beltet, og jeg tolererer det så lenge de sitter ved siden av meg forran, men jeg liker det ikke. Når det gjelder løse gjenstander gjør jeg også det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg