Gå til innhold

Objektiv hjelp

Anbefalte innlegg

Hei

Long time reader first time poster i denne delen av forumet.

Jeg sitter med en Canon 450D kit. Kamera er helt top i lyse omgivelser men med en gang jeg skal ta bilder i mørkere rom blir bilder ikke bra. Dette er fordi shutter er åpen for lenge og all bevegelse fører til at bilder av personer er nesten mulige å ta. Jeg tar som regel bilder på auto uten blits, fant ut også at canon lenser har en egenskap F/X.X som forteller om hvor mye lys det slipper gjennom lensen.

Lensen min per i dag er f/1.4 (var feil les edit), spørsmålet mitt er skal jeg bare se etter lense som har høyre F/ verdig?

Jeg tar som regel bilder av mennesker innendørs om kveld.

Setter pris på alle svar, som dere ser ut av min post er jeg ikke noe flink men har lyst å lære å ta fine bilder :)

Skal en tur innom elkjøp i morgen for å kjøpe nytt lense hvis dere kan komme med en bra forslag.

EDIT:

Fant ut at jeg har en Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Endret av anicet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips: Jo lavere tallet bak f-tallet er - jo mer lyssterkt. Du får stort sett ikke noe mer lyssterkt enn f/1.4. Det er i så fall EF 50/1.2L og EF 85/1.2L - og selv de er bare et halvt blendertrinn mer lyssterke.

Hvis du tar bilder innendørs - kjøp en skikkelig blits! Ikke blitslys rett på - men blitslys reflektert i tak og vegger. Så blir hele rommet opplyst av behagelig, bløtt lys - det er noe helt annet enn teit blits innebygd i kameraet.

Anbefaler 430 EXII - en kjempeblits for pengene.

Når folk kjøper skikkelig blits er som regel kommentaren etterpå: "Hvorfor gjorde jeg ikke dette før??"

Og ja - les guiden om lukker, blender og ISO. Anbefaler å skyte i Av-modus - da velger du blender og kameraet lukker. Og - når det er for lang lukker - har du prøvd å gå litt opp i ISO?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Tips: Jo lavere tallet bak f-tallet er - jo mer lyssterkt. Du får stort sett ikke noe mer lyssterkt enn f/1.4. Det er i så fall EF 50/1.2L og EF 85/1.2L - og selv de er bare et halvt blendertrinn mer lyssterke.

Hvis du tar bilder innendørs - kjøp en skikkelig blits! Ikke blitslys rett på - men blitslys reflektert i tak og vegger. Så blir hele rommet opplyst av behagelig, bløtt lys - det er noe helt annet enn teit blits innebygd i kameraet.

Når folk kjøper skikkelig blits er som regel kommentaren etterpå: "Hvorfor gjorde jeg ikke dette før??"

Og ja - les guiden om lukker, blender og ISO. Anbefaler å skyte i Av-modus - da velger du blender og kameraet lukker. Og - når det er for lang lukker - har du prøvd å gå litt opp i ISO?

Takk for svar jeg fant ut 30min ago at jeg har en lense som er f/3.5-5.6

Gleder meg som en unge til i morgen skal ha en f/1.8

Setter stor pris på tilbake melding og forslag. jeg skal sjekke ut den blits og definitivt lese guiden!!

Takk

Endret av anicet
Lenke til kommentar

Setter stor pris på tilbake melding og forslag. jeg skal sjekke ut den blits og definitivt lese guiden!!

Takk

50mm 1.8 er et knallobjektiv. Her får du ekstremt mye for pengene. MEN, jeg vil ikke tro at en Elkjøp har det objektivet. De har det jeg har sett et jævlig dårlig utvalg av objektiver! Du har sikkert en annen fotobutikk i nærheten...

Lenke til kommentar

Når du bruker optikk som er lyssterk får du også et mindre fokusområde,dvs. det er vanskeligere og få fokuset riktig.

Canon 50mm f/1.8 er et kjempefin objektiv i forhold til prisen. Mange synes den er for trang,sett ditt nåværende objektiv på 50mm og se om du kan leve med den brennvidden.Er nesten 100% sikker på at selgeren vil at du skal bruke/kjøpe et UV-filter,det er ikke nødvendig det eneste du oppnår er og få dårligere kvalitet på bildene samt øker profitten til butikken.

Hvis du skal få fullt utbytte av dette objektivet må du lære deg bruken,spesielt det og bruke et fokuspunkt synes jeg er fint ved denne type objektiver.

Har svart endel angående dette i en annen post som omfatter 450D.

Når det gjelder blits ville jeg ikke anbefale og kjøpe uoriginal blits,uansett hva selgeren sier.De påstår at de fungerer greit på auto men de har et lite innovativt meny og hvis du kjøper et nyere kamera er det nesten garantert at blitsen må sendes inn til konfigurering.Det blitsen som gir deg mest for pengene er Canon 430 EX II,den har et konstant rødt hjelpefokuslys ikke korte blink for å hjelpe deg og fokusere, og hvis du senere oppgraderer kameraet er en god mulighet at du kan bruke blitsen trådløs av kameraet.

Du nevner Elkjøp,de har ikke 430 EX II,den blitsen de har er den gamle utgaven av samme blits "430 EX" som er mye dårligere på alt og de selger den til samme pris som den nye utgaven "430 EX II", så ville kjøpt den nye utgaven.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk

50mm 1.8 er et knallobjektiv. Her får du ekstremt mye for pengene. MEN, jeg vil ikke tro at en Elkjøp har det objektivet. De har det jeg har sett et jævlig dårlig utvalg av objektiver! Du har sikkert en annen fotobutikk i nærheten...

Fant denne på elkjøp Elkjøp

Lenke til kommentar

Lyssterkt objektiv er moro som pokker!

Men - som du også kan lese i guiden - hvis du bruker stor blenderåpning blir dybdeskarpheten mindre, og det er ikke like mye som er i fokus. Hvis du skal ta bilder av folk i et rom på forskjellig avstand, så vil jeg tro det beste klart er å gå for skikkelig blits. :)

Lenke til kommentar

Vil muligens anbefale trådstarter 30mm fremfor 50mm. På 3 meter og F/1.4 har man ca 3 ganger så høy dof på 30mm kontra 50mm.

For ikke å snakke om brennvidde... Anbefaler trådstarter på det sterkeste å reise i en fotobutikk og teste 30mm oppmot 50mm, særlig med tanke på brennvidde. Det er tråd opp og tråd ned om hvor mange som synes 50mm blir for trangt innendørs, og iallefall 85mm.

Regner med at trådstarter ikke KUN vil fotografere fotografere ansikter. 30mm er også et glimrende walkaround-objektiv, for MER en ansikter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...