Gå til innhold

[Løst] Spill-PC til 12K.

Anbefalte innlegg

Synes du sløser en del. Kjenner igjen hva jeg gjorde da jeg kjøpte min forrige stasjonære - det balla på seg, og jeg endte opp med å bruke noen tusen mer enn jeg hadde tenkt, uten egentlig å få noe særlig igjen for det.

• 850 W PSU er bare unødvendig når du kjører ett grafikkkort. Selv med GTX 560 SLI vil det holde med 750 watt. PSU-en er mest effektiv når du bruker ca 80 % av max, så du vil (1) spare penger på billigere PSU, og du vil bruke mindre strøm til daglig, som gir deg (2) lavere strømregning og (3) mindre varmeutvikling i kabinettet.
    http://www.anandtech.com/show/4254/triplegpu-performance-multigpu-scaling-part1/3
    36385.png
    .. og her er det snakk om å bruke tre grafikkkort som hver bruker mer enn ett 560.

• Til spillmaskiner er alt mer enn 4 GB RAM unødvendig. Men RAM er tross alt billig om dagen, og det kan hende vi får bedre utnyttelse etter hvert.
  • Vannkjøling?? Hva er poenget? Du får kjøligere prosessor og den lager mindre lyd - men det er uansett grafikkkortet du kommer til å høre. Med mindre du har planer om å overklokke voldsomt, er det liten vits. Og med den prosessoren kommer du ikke til å trenge det. Ingenting i veien med å kjøpe en kjøler HVIS du skulle trenge det seinere, heller.
    i5-2500K kan du klokke en del på standard vifte, men igjen - hvorfor? Bryte garantien for å gå opp fra 40 til 43 FPS i et spill?
  • Harddisk / SSD. Jeg så en velicioraptor i ett av oppsettene dine over - drop i alle fall den. Yter marginalt bedre enn en god 7200 RPM-disk, og koster mye mer per plass. Bråker mer, og krever mer strøm, også.
    For SSD: det beste du kan gjøre nå, om du ikke vil vente litt med å kjøpe, er å installere på en snurredisk og oppgradere når SandForce 2000-SSD-ene kommer ut, deriblant Vertex 3.
  • Å installere Windows er også en smal sak - du putter inn CD-en, restarter maskina, og gjør som du får beskjed om. Piratkopiering er heller ikke vanskelig, men det får du spørre om et annet sted. Evt. invitere en over gjennomsnittet PC-interessert kompis på pizza og Windows-cracking.

Gjør du litt av det jeg har foreslått over, sparer du flere tusen, som du kan la være å bruke, eller fordele på noe annet. God skjerm er viktig, se for eksempel på 120Hz-skjermen Agentspoon anbefaler i stickyen ("Den perfekte PC-pakke & bærbare", øverste tråd i kategorien). Skikkelig lyd er også herlig. Selv bruker jeg et stereoanlegg med en overdimensjonert høyttaler på hver side av skjermen.

Og tenk deg om to ganger før du kjøper komponenter som ser ut som et tivoli, særlig kabinett - ser flott ut på bilder, men upraktisk å ha i rommet du skal sove i, og hvor kult det er med masse neonlys kommer trolig til å gå litt ned med tida.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg går for Corsair AX 850W. Dessuten, burde jeg gå for Vertex 2 120gb eller vente på vertex 3? Dessuten så lurer jeg på kjøler til CPU. Har vurdert H70, men tenker faktiskt også på NOCTUA NH-D14. Hva synes dere?

Skal du klokke og dessuten bryr deg litt om støy så er NH-D14 klart det beste valget spør du meg.

Vil du heller at det skal se pent og ryddig ut inne i kabinettet så kan H70 være et alternativ.

H70 er langt fra noen dårlig kjøler, men NH-D14 yter bedre og er langt mer støysvak.

I begge tilfeller må du forsikre deg om at de passer inn i kabinettet.

Jeg fikk marginalt bedre temperaturer med H70, mot NH-D14, etter å ha bytta vifter til Gentle Typhoon AP-15. Prismessig er det ikke verdt det i det hele tatt, men det er interessant å merke seg. 2C er ikke det som gjør det mulig eller ikke mulig å nå en overklokk akkurat, men estetetisk sett var det en framgang, og jeg føler meg tryggere når jeg transporterer riggen til LAN

Synes du sløser en del. Kjenner igjen hva jeg gjorde da jeg kjøpte min forrige stasjonære - det balla på seg, og jeg endte opp med å bruke noen tusen mer enn jeg hadde tenkt, uten egentlig å få noe særlig igjen for det.

• 850 W PSU er bare unødvendig når du kjører ett grafikkkort. Selv med GTX 560 SLI vil det holde med 750 watt. PSU-en er mest effektiv når du bruker ca 80 % av max, så du vil (1) spare penger på billigere PSU, og du vil bruke mindre strøm til daglig, som gir deg (2) lavere strømregning og (3) mindre varmeutvikling i kabinettet.
    http://www.anandtech.com/show/4254/triplegpu-performance-multigpu-scaling-part1/3
    36385.png
    .. og her er det snakk om å bruke tre grafikkkort som hver bruker mer enn ett 560.

• Til spillmaskiner er alt mer enn 4 GB RAM unødvendig. Men RAM er tross alt billig om dagen, og det kan hende vi får bedre utnyttelse etter hvert.
  • Vannkjøling?? Hva er poenget? Du får kjøligere prosessor og den lager mindre lyd - men det er uansett grafikkkortet du kommer til å høre. Med mindre du har planer om å overklokke voldsomt, er det liten vits. Og med den prosessoren kommer du ikke til å trenge det. Ingenting i veien med å kjøpe en kjøler HVIS du skulle trenge det seinere, heller.
    i5-2500K kan du klokke en del på standard vifte, men igjen - hvorfor? Bryte garantien for å gå opp fra 40 til 43 FPS i et spill?
  • Harddisk / SSD. Jeg så en velicioraptor i ett av oppsettene dine over - drop i alle fall den. Yter marginalt bedre enn en god 7200 RPM-disk, og koster mye mer per plass. Bråker mer, og krever mer strøm, også.
    For SSD: det beste du kan gjøre nå, om du ikke vil vente litt med å kjøpe, er å installere på en snurredisk og oppgradere når SandForce 2000-SSD-ene kommer ut, deriblant Vertex 3.
  • Å installere Windows er også en smal sak - du putter inn CD-en, restarter maskina, og gjør som du får beskjed om. Piratkopiering er heller ikke vanskelig, men det får du spørre om et annet sted. Evt. invitere en over gjennomsnittet PC-interessert kompis på pizza og Windows-cracking.

Gjør du litt av det jeg har foreslått over, sparer du flere tusen, som du kan la være å bruke, eller fordele på noe annet. God skjerm er viktig, se for eksempel på 120Hz-skjermen Agentspoon anbefaler i stickyen ("Den perfekte PC-pakke & bærbare", øverste tråd i kategorien). Skikkelig lyd er også herlig. Selv bruker jeg et stereoanlegg med en overdimensjonert høyttaler på hver side av skjermen.

Og tenk deg om to ganger før du kjøper komponenter som ser ut som et tivoli, særlig kabinett - ser flott ut på bilder, men upraktisk å ha i rommet du skal sove i, og hvor kult det er med masse neonlys kommer trolig til å gå litt ned med tida.

+1 til dette. Meget gode tips. 750W er nok med mindre du skal kjøre et GTX 580 SLI, med OverCurrentProtection av og overklokke dem til de havner på skraphaugen.

Overklokking av prosessor er idag lett, men fordelene ved å gå fra 3.4 GHz til 4.5 GHz er veldig smått i spill, med mindre du skal spille alt med lave innstillinger (som i seg selv fjerner meningen med å kjøpe et kraftig skjermkort). Og fordelene ser du først ved 150 - 170 fps eller noe slikt

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle de kjappe svarene : )

Men jeg har noen spørsmål... igjen : p

1: Er det en PSU som dere kan anbefale? Jeg har ikke før nå innsett at Corsair er ganske så dyre i forhold til andre PSU'er som leverer samme Watt.

2: Vannkjøling (Eller CPU kjøling for det meste) ble jeg litt usikker på nå. Jeg vet ikke helt om jeg skal overklokke noe særlig med en gang, men i to-tre år så kan det kanskje hende jeg prøver meg. er det lurt å droppe en CPU kjøler da og bare gå for den som følger med?

3: Jeg har bestemt meg for Fractal Design Define R3 Black, men jeg lurer fortsatt på om det er et godt kjøp. Den har plass til (i mine øyne) mange vifter, og om man ikke vil ha altfor mange så kan man sette på en sånn isolerende greie. Dessuten så ser det ut til å være romslig i det kabinettet samt stilrent.

4: Sannsynligvis så blir ikke dette et kjøp før runt juli eller noe sånt, så det blir en lang ventestund. Dette er jo da grunnet pengemangel. Men da lurte jeg også på om det er eventuellt noen nye komponenter som vil komme som kan forbedre dette her før juli? Og er det en fastslått dato på Vertex 3?

Lenke til kommentar

1: Er det en PSU som dere kan anbefale? Jeg har ikke før nå innsett at Corsair er ganske så dyre i forhold til andre PSU'er som leverer samme Watt.

4: Sannsynligvis så blir ikke dette et kjøp før runt juli eller noe sånt, så det blir en lang ventestund. Dette er jo da grunnet pengemangel. Men da lurte jeg også på om det er eventuellt noen nye komponenter som vil komme som kan forbedre dette her før juli? Og er det en fastslått dato på Vertex 3?

1.

NZXT, mye av XFX, Seasonic, Antec HCG og HCP, OCZ er et greit merke

IKKE Chieftec eller Cooler Master, Silver Power bør du lese anmeldelser om.

4.

Hvorfor i alle dager spørre om hjelp nå da? Markedet endrer seg hele tiden, stopp dette tullet og kom tilbake i juni, da skal det ha kommet nye prosessorer på markedet fra AMD. Vertex 3 skal ha kommet da, grafikkort vil nok være ganske likt, men ellers vil det være mye som har skjedd og priser vil ha endret seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Strøm forsyningen heter som følgende: XFX Black Edition 750W Modular. Koster 870 kroner på Dustin.

Dessuten lurte jeg på en ting til angående operativsystem. Har sett noen ha OEM på og noen ikke. Jeg har googlet dette og sett at OEM er altså et engangs-operativsystem hvis jeg tenker riktig nå. Altså du kan bare installere det en gang, som om det skulle være "ferdig" kjøpt som fra butikken. Og ellers så er det den vanlige "retail" boksen, sant? Fordi da kan du installere flere ganger på forskjellige pcer.

Dette følges da opp med et kanskje idiotiskt spørsmål: Hvis jeg velger den engelske versjonen av Windows 7, kan jeg eventuellt bytte språket til Norsk da? Fordi den engelske versjonen er billigere enn den norske.

Endret av Visslarr
Lenke til kommentar

Folkens. Jeg har funnet en annen strømforsyning. Dyrere, men det er en 80 gold plus. Den heter Seasonic X-750 750W Modular. Den er ikke på lager ennå hos Dustin men jeg antar at den vil bli det snart.

Så har jeg et spørsmål angående vifter i kabinett: I Fractal Design Define R3 så er det jo mulighet til å ha enten vifter eller et lydisolerende materiale. Jeg lurer da på å ha to vifter foran på kabinettet, ett på toppen og ett på siden. Jeg husker ikke hvor mange vifter det følger med i kabinettet, men sannsynligvis så er det bedre med vifter fra noen andre. Jeg lurte derfor på om det er noen spesielle bra 120mm vifter som man kan få tak i på Dustin?

Lenke til kommentar

Takk for svar : ) Tror nok jeg går for den CPU-kjøleren som følger med i en god stund, fordi jeg har ikke tenkt å overklokke med en gang. Uff, har virkelig lyst å bestille delene nå, har så utrolig lyst til å bygge pc !

Lenke til kommentar

Ett spørsmål: Jeg har lest på masse benchmarks osv og sett disse poppe opp hele tiden:

1680x1050.

1920x1080.

2560x1600.

Jeg antar at dette har noe med skjermen å gjøre, men siden jeg ikke vet så mye innen det området der, så lurer jeg på hva disse tallene betyr.

Lenke til kommentar

Oppløsning. De aller fleste 23- og 24-tommere er på 1920x1080.

Oppløsning har mest å si på ytelsen i et spill, og du vil alltid kjøre spillet i samme oppløsningen som skjermen, da bildet blir uklart og stygt om du ikke gjør det.

Xbox 360 og PS3 kjører ikke spill i HD, men skalerer det opp på samme måte som du forstørrer et bilde i word. Derfor ser konsollspill forferdelige ut i forhold til PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...