Cerwell Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Hei folkens Jeg har behov for en laptop med RS232, men har problemer med å finne en. Har dere noen tips? (Ja jeg vet det er en standard på vei mot døden) God Fredag! Cerwell [Løst: RS232 via PCMCIA] Endret 3. februar 2011 av Cerwell Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Jeg vet ikke om du kan bruke dette adapteret uten problemer: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334530 Vet usb-adaptere kan være problematiske til tider. Lenke til kommentar
muuh Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 denne f.eks Min lenkehttp://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/no/product/Tecra-S11-119/1082020/toshibaShop/false/ bruker mye rs232 på jobb, og usb er no herk ja.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 http://www.tradeindia.com/Exporters_Suppliers/Exporters/hp/scripts/product_details.html?product_id=212488&catalog_id=13192 En løsning med PCMCIA kan være et brukbart alternativ. Ulempen med USB-donglene med RS-232 er at de har det med å bytte comport. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Hva med å prøve å eliminere behovet for RS232? Du vil nødvendigvis få problemer med å finne adaptere også med tiden og utstyr med RS232 er som regel erstattet av nyere tilsvarende utstyr med USB for evigheter siden. Er det ikke mulig å få tak i en nyere versjon med USB? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Det finnes jo utallige laptopper med dette fortsatt. http://www.prisjakt.no/category.php?k=353#rparams=l=s65136151 HP Probook 6555b og 6550b er jo ganske ypperlige. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 Takk for deres kunnskap! @Simen1: Jeg kobler til en del utstyr som for tiden kun er utstyrt med RS232. Når de bytter til et annet grensesnitt vil jeg og gjøre det, men inntil da har jeg ikke noe valg. @la7dfa.com: Takk. Jeg tolker det som at du har positive erfaringer med pcmcia->RS232. (?). Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Hva med å prøve å eliminere behovet for RS232? Du vil nødvendigvis få problemer med å finne adaptere også med tiden og utstyr med RS232 er som regel erstattet av nyere tilsvarende utstyr med USB for evigheter siden. Er det ikke mulig å få tak i en nyere versjon med USB? RS-232 Litt bakgrunnsinfo jeg tror muligens kan gjelde også for trådstarters del, uten at jeg er sikker på dette. Det er utrolig mye lettere å jobbe med elektronikk, mikrokontrollere osv over RS-232 kontra USB. USB er rett og slett en alt for avansert og kostbar protokoll for de enkleste funksjoner. Tilnærmet hvem som helst med litt kjennskap til programmering av mikrokontrollere kan lage sin egen RS-232 kommunikasjon. Med USB er dette mye verre. Mange tilbyr ferdige bibliotek og ferdige stacks, men å sette i gang med å kode hele USB-stacken selv er ikke lenger noe en gjør i løpet av en liten time. Når mikrokontrolleren gjerne bare klarer noen hundre bit i sekundet over et asynkront grensesnitt hva skal man da med USB uansett? Fra elektronikkutvikling vil ikke RS-232 forsvinne i de nærmeste 10-årene. Industrien bestiller ennå nye systemer med RS-232 og når disse skal brukes er det nødvendig med RS-232 også i fremtiden. For den vanlige PC bruker derimot er jeg helt enig i at RS-232 kan kastes på sjøen. Men jeg forstår veldig godt at noen ennå har behov for et grensesnitt som er enkelt. Endret 28. januar 2011 av Thorsen Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 @Thorsen: Når alt annet feiler har jeg Hyperterminal over RS232, så jeg står for dine ord Lenke til kommentar
msundvor Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Denne kabelen fra Clas Ohlson løste problemet for meg. - Wes Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Hva med å prøve å eliminere behovet for RS232? Du vil nødvendigvis få problemer med å finne adaptere også med tiden og utstyr med RS232 er som regel erstattet av nyere tilsvarende utstyr med USB for evigheter siden. Er det ikke mulig å få tak i en nyere versjon med USB? Ikke alltid like lett, det. Som servicemann selv, er det ofte utstyr som ikke har noe annet enn RS232. Dette er ofte dyre ting, som ikke lar seg skifte ut i en håndvending. Andre ting finnes ikke med USB, og hvis det gjør det, så er det ofte mer ustabilt enn RS232. Selv har jeg ikke hatt noen problemer med å bruke USB til RS232 adapter, men mine kollegaer har slitt litt, ofte med å velge COM-port og hastighet. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Leste ikke posten min da eller Cerwell? Eller skal du prøve adapter før kjøp av ny laptop? Endret 29. januar 2011 av fUsiOn Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 pmcia fungerer rimelig likt pci, så en rs232 port burde fungere akkurat som de gjør direkte på hovedkortet.... burde... Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 (endret) Angående eliminering av behovet for RS-232 så kommer det an på grunnen til at du trenger porten, hva utstyr du skal bruke den mot ? Bruker utstyret ditt TxD og RxD (uten handshake) vil normalt en USB til RS-232 fungere fint. RS-232 forbindelser med handshake derimot går dårlig på mange USB konvertere, dess flere dess verre. Husk også at mange programmer til mobiltelefoner reserverer like gode de 8-10 første COM-portene slik at du kan få problem å sette en USB-RS232 opp til COM1 eller COM2. Du må gjerne inn i "Enhetsbehandling" og sette interfacet til COMx du vil ha den på manuelt, noe som oftest går så lenge de andre programmet ikke forsøker å bruke den COM-porten. Om utstyret du skal bruke den mot er et produkt du jobber med (lager selv) vil jeg heller anbefale en USB til seriell krets (ikke RS-232 men en med interface direkte til USART på en CPU) Da kan FT232R være et godt alternativ. Du finner info der http://www.ftdichip.com/Products/ICs/FT232R.htm Har brukt denne i flere år mot Atmel AVR kontrollere uten andre problemer enn at den skifter COM-port om du kobler den til en annen USB port enn du pleier. Også trekke ut USB pluggen til den når et program har åpen port går dårlig da driveren oftest låser seg (men PCen fungerer alltid OK forøvrig) Må du ha RS-232 ville vel jeg også holdt en knapp på et pmcia interface. Det er nok det nærmeste du kan komme et "ekte" RS-232 interface på en bærbar i dag. Endret 29. januar 2011 av morten_b Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Jeg tolker det som at du har positive erfaringer med pcmcia->RS232. (?). Jeg har ikke dette selv, men vet at flere 'guruer' på DD-WRT-forumet bruker PCMCIA for comport og paralellport. Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 En ting som også er verd å merke seg er at selv om USB porten etter standarden skulle gi ut 5V og klare 500mA så er det mange leverandører som fusker og gir ut lavere spenning eller strøm. Det kan få konsekvenser for utstyr som kobles til. Jeg vet at Dell har levert bærbare som har 4.3V på USB porten, og da er det mange ting som ikke virker. Kan være lurt å sjekke databladet på bærbaren for å prøve å finne ut av dette. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 3. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2011 Takk for mange gode svar! Jeg kommer til å gå for RS232 via PCMCIA. Godt å ha folk som dere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå