Gå til innhold

Boikotter du Israel?

Boikotter du Israel  

184 stemmer

1. 1. Boikotter du Israel?

• Ja
      39
    • Nei
      113
    • Jeg buikotter Israel(Aktivt kjøper Israelske varer)
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Idiotisk å boikotte Israel. Landet får så jævli drittsnakk mot seg mtp Palestina. Verden vet jo ikke at Palestinerne har skutt ca 5000 missiler over til Israel de siste årene. Palestinske unger blir oppdratt til å hate Israel, til å drepe. Hva hjelper det? De har seg selv å takke for at det er krig mellom dem.

• Liker 4
Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan de det, men boikott-bevegelsen har avslørt flere slike forsøk på hvitvasking. Det er flere metoder for å avsløre hvor produkter kommer fra, ikke bare ved å se på merket.

Langt ifra. Selv stater har problemer med a finne ut slikt. Hvordan vet du hvor appelsinene dine kommer fra?

Lær deg litt grunnleggende makro-økonomi, og prøv på nytt.

Med tanke pa at jeg har studert okonomi pa bade universitetet og pa videregaende, sa er ikke det en sarlig passende kommentar. Faktumet er at du ikke klarer a benekte det. New Zealand har 40% av Danmarks eksport, men de har en godt fungerende okonomi. Hvorfor skulle reduksjon i eksport ha alvorlige konsekvenser for Israel?

Det FINS produkter det ikke er verdt slitet å forsøke å boikotte (særlig mobil-deler), men de fleste produktene er fullt mulige å boikotte. Inklusiv Intel-deler til PCen. Det er også endel grønnsaker, hudpleieprodukter, skjønnhetsprodukter etc. som er fra Israel, og da som oftest fra palestinske områder som israelske settlere har stjålet i strid med folkeretten.

Dette er produkter du aldri ville ha kjopt uansett. Din boikott pavirker omtrent ingenting og mange av produktene kjoper du uansett. Du kan ikke benekte det.

Jeg tror man kan klare en mye større prosentandel enn det der. Glem heller ikke at boikotten omfatter mye mer enn bare varer, det er også kultur, sport, kunst, akademia etc. Målet er ikke å boikotte 100%, men å sette et PRESS mot Israel, som viser de hva vi mener om deres ulovlige okkupasjon og inhumane behandling av palestinerne.

Det er mange flere enn RU og Blitzere som boikotter Israel. Dette er en hersketeknikk uten grunnlag i virkeligheten. En meningsmåling i fjor viste at et flertall i befolkningen (av de som har gjort seg opp en mening) er FOR en boikott av israelske okkupasjonsvarer:

http://www.abctv.no/nyheter/politikk/100602/flertall-boikott-av-israel

Dette merker også vi palestina-aktivister når vi er på gata og tar til orde for boikott av israelske varer, og veldig mange støtter oss i dette, og er interesserte i hvilke varer de kan boikotte etc.

Var det noe mer du lurte på?

Jeg tviler sterkt pa at man kan klare noe storre prosentandel. Du har allerede innrommet at du ikke kan boikotte en del Israelske produkter, og Iseral kan selge produktene sine til andre produsenter.

Beklager, noen SU-ere og Tjen Folket ma ogsa vare pa listen, men majoriteten av befolkningen driver ikke med aktiv boikott.

A vare for en boikott betyr ikke at du faktisk boikotter dem. Nordmenn har uansett blitt lurt trill rundt av norsk media. Jeg har pratet med mange nordmenn jeg ogsa og jeg kjenner mange pa norsk venstreside. Men omtrent ingen tar seg til bryet a boikotte dem. Du kan sikkert fa litt street cred av a boikotte Israel i Norge, men a tro at det faktisk hjelper er idioti pa hoyt niva. Svarene dine tyder pa at du ikke har noe motsvar. Israel kan selge varene sine til andre land som selger dem videre. Israel vil ikke bli pavirket noe sarlig om de far lavere eksport. Det er mange produkter som er vanskelig a boikotte og selv om det er ordentlig boikott fra vestlige forbrukere sa vil de ha lite pavirkning. Faktumet er at i dag sa er det bare tapere i SU og Blitz som boikotter Israel.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boikott fungerer. Forbrukerboikott fungerer. Men også på andre arenaer, som kulturell boikott. Artister fra Santana til Elvis Costello har boikottet Israel. Israel får beskjeden om at okkupasjon og undertrykkelse IKKE er greit for verden.

Når Knessets komitéer for utenriks og kultur jobber med felles strategier for å behandle dette, viser det at det virker.

Ifølge det høyre-sionistiske Re'ut Institute fører boikotten til at Israel får et dårligere rykte internasjonalt, det svekker deres økonomiske modell, og går utover deres militære kapasitet. Dette viser også at det virker.

Det at israelvenner desperat forsøker å motbevise at det funker, eller fremstille det som om boikott i seg selv er galt (som da impliserer at boikott av Sør-Afrika også var galt!), beviser også at boikott virker.

Selektiv boikott av kun ting man ikke hadde kjøpt uansett er ikke boikott. Det er dobbeltmoral og latskapsaktivisme.

Artister som boikotter får stå for det selv. De har åpenbart liten kunnskap om situasjonen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Sitter du på en Intel-PC? Lykke til med boikotten din :).

Hvorfor det?

Intel Israel on the map

<br class="Apple-interchange-newline">Intel Israel, which considered to be the largest private employer in the country today - with 6,600 employees in its development and production facilities in Haifa, Jerusalem, Kiryat Gat, Petach Tikva, Yakum and Yokneam - began operating in Israel in 1974 with five employees. In 2005, Intel, which is among Israel's leading export companies, registered an export volume of 1.2 billion$ - 14 percent of the sum total of the exports from the country's electronics and information industry.

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Intel Israel on the map

<br class="Apple-interchange-newline">Intel Israel, which considered to be the largest private employer in the country today - with 6,600 employees in its development and production facilities in Haifa, Jerusalem, Kiryat Gat, Petach Tikva, Yakum and Yokneam - began operating in Israel in 1974 with five employees. In 2005, Intel, which is among Israel's leading export companies, registered an export volume of 1.2 billion$ - 14 percent of the sum total of the exports from the country's electronics and information industry.

Ja, jeg vet at Intel har kontorer og fabrikker i Israel, men betyr dette at alle prosessorer og brikkesett fra Intel er designet og/eller produsert i Israel?

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Intel Israel on the map

Ja, jeg vet at Intel har kontorer og fabrikker i Israel, men betyr dette at alle prosessorer og brikkesett fra Intel er designet og/eller produsert i Israel?

Av det som blir solgt på Europa-markedet ja!

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Intel Israel on the map

Hvor har du denne informasjonen fra?

For øvrig har jeg tatt på mange Intel-prosessorer gjennom årene, men aldri sett noen som er produsert i Israel. Det har stort sett stått "Costa Rica" og "Malaysia" på dem.

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Intel Israel on the map

Hvor har du denne informasjonen fra?

For øvrig har jeg tatt på mange Intel-prosessorer gjennom årene, men aldri sett noen som er produsert i Israel. Det har stort sett stått "Costa Rica" og "Malaysia" på dem.

Topp sjefen tjener jo endel penger på det, og han må betale skatt til Israel og da tjener Israel til slutt på det. Forresten eier Intel 80.6% av mikroprosessor markedet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Både Rema 1000 og Kiwi har en god del produkter, frukt og grønt altså, fra Israel.

De siste måneden har jeg sett Dadler, Klementiner, Sitron, Rød, Gul og grønn Paprika, Poteter i butikkene. Det er hvertfall det jeg kommer på i farten. Klementinene var knallgode, beste jeg har smakt på lenge faktisk. Har ikke sett appelsiner fra Israel i Norge på en stund desverre.

israel-norge-115x250.jpg

Endret av Medlem-205774
Lenke til kommentar

Både Rema 1000 og Kiwi har en god del produkter, frukt og grønt altså, fra Israel.

De siste måneden har jeg sett Dadler, Klementiner, Sitron, Rød, Gul og grønn Paprika, Poteter i butikkene. Det er hvertfall det jeg kommer på i farten. Klementinene var knallgode, beste jeg har smakt på lenge faktisk. Har ikke sett appelsiner fra Israel i Norge på en stund desverre.

israel-norge-115x250.jpg

Jeg ser stadig vekk Israelske appelsiner på Ultra, der selger de utrolige mye Israelske produkter, verdt å sjekke :thumbup:

De beste appelsinene er enten fra Israel eller Marokko synes jeg.

Lenke til kommentar

Har heldigvis ikke sett israelske appelsiner her selv på lenge. Eneste israelske jeg har sett på lange tider vel poteter.

Det kan godt hende du har kjøpt Israelske poteter uten å vite det. På pakken av de jeg kjøpte for litt siden stod det POTETER FRA MIDDELHAVSOMRÅDET, under stod det at de kom fra Israel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...