Gå til innhold

Boikotter du Israel?

Boikotter du Israel  

184 stemmer

1. 1. Boikotter du Israel?

• Ja
      39
    • Nei
      113
    • Jeg buikotter Israel(Aktivt kjøper Israelske varer)
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte nok denne videon kom til å dukke opp, En ganske bra liste der!.

Jødiske oppfinnelser =/= Israelske varer som produseres i og skattes av til Israel.

Nei, jeg boikotter ikke Israel. Det gjør heller ingen andre her, selv om de måtte frastå fra å kjøpe varer som kommer fra Israel. Det eneste de boikotter er sivile israelere og deres levebrød, som forøvrig er legitimt det, men dere skader ikke de dere ønsker å skade (eller, ihvertfall forutsatt at motivasjonen er å skade staten Israel, det er mange som gjerne vil skade sivile israelere også).

Så de betaler ikke skatt i Israel?

Jeg som trodde at Israelske myndigheter ble drevet gjennom skattesystemet :(

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg som sivil i Norge passer på at ikke Norge okkuperer fremmede landområder, og forholder seg til internasjonal lov -- slik at vi slipper saklige boikotter fra andre vestlige land.

Hvis det var flere slike i Israel ville det ikke vært noen boikott, men tvert i mot gode muligheter for fred fordi Israel hadde vært villig til å forhandle realistisk.

Dessuten ville jeg støttet Israel, foruten okkupasjonen.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Nei, jeg boikotter ikke Israel. Det gjør heller ingen andre her, selv om de måtte frastå fra å kjøpe varer som kommer fra Israel. Det eneste de boikotter er sivile israelere og deres levebrød, som forøvrig er legitimt det, men dere skader ikke de dere ønsker å skade (eller, ihvertfall forutsatt at motivasjonen er å skade staten Israel, det er mange som gjerne vil skade sivile israelere også).

Så de betaler ikke skatt i Israel?

Jeg som trodde at Israelske myndigheter ble drevet gjennom skattesystemet :(

Å boikotte varer til privatpersoner for å svekke de slik at staten skal få en helt ubetydelig mindre andel skatt er jo tullete, det svekker ikke staten Israel på noen nevnevverdig måte. Men for all del gjør det og la meg samtidig påpeke at den typen "skade sivile for å skade/påvirke regimet"-tankegang er per definisjon terrorisme.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan kan boikott av varer være terrorisme?

Jeg sa at tankegangen om å skade sivile for å skape politiske endringer eller skade regimet er terrorisme. Å boikotte individuellt er ikke terrorisme, det er helt legitimt personlig valg, jeg bare påpeker at de eneste som faktisk blir reellt skadet av det er sivile og ikke staten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er derfor jeg som sivil i Norge passer på at ikke Norge okkuperer fremmede landområder, og forholder seg til internasjonal lov -- slik at vi slipper saklige boikotter fra andre vestlige land.

Hvis det var flere slike i Israel ville det ikke vært noen boikott, men tvert i mot gode muligheter for fred fordi Israel hadde vært villig til å forhandle realistisk

Langt ifra. Det er ikke sånn at problemene forsvinner fordi man er "snill". Bare se på Sverige. Det er Sverige, ikke Danmark som har opplevet nordens første muslimske terrorbombing. Og det er Sverige som opplever all kriminaliteten som kommer av innvandrerene. Hadde de hatt svensk toleranse ville de f.eks. ikke ha laget muren og ville kontinuelig blitt plaget av intifadaer og selvmordsbomber. Det vil alltid være noen i Palestina villig til å sprenge seg selv. De ville nok ha opplevet et nytt problem. Veibomber og påtente biler, fordi det er så lett å komme over grensen.

Nå siden Palestina er en egen stat og ikke bare Gaza så er det sannsynlig at Hamas har tatt over makten der også.

Lenke til kommentar

Hvis det var flere slike i Israel ville det ikke vært noen boikott, men tvert i mot gode muligheter for fred fordi Israel hadde vært villig til å forhandle realistisk

Langt ifra. Det er ikke sånn at problemene forsvinner fordi man er "snill". Bare se på Sverige. Det er Sverige, ikke Danmark som har opplevet nordens første muslimske terrorbombing. Og det er Sverige som opplever all kriminaliteten som kommer av innvandrerene. Hadde de hatt svensk toleranse ville de f.eks. ikke ha laget muren og ville kontinuelig blitt plaget av intifadaer og selvmordsbomber. Det vil alltid være noen i Palestina villig til å sprenge seg selv. De ville nok ha opplevet et nytt problem. Veibomber og påtente biler, fordi det er så lett å komme over grensen.

Nå siden Palestina er en egen stat og ikke bare Gaza så er det sannsynlig at Hamas har tatt over makten der også.

Det er heller ikke slik at problemene forsvinner fordi man er "slem".

Bare se på et hvilkensomhelst land som okkuperer andres land uten hensikt om å gi landet tilbake.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke slik at problemene forsvinner fordi man er "slem".

Bare se på et hvilkensomhelst land som okkuperer andres land uten hensikt om å gi landet tilbake.

Nei, man må være rasjonell. Altså, man kan ikke legge seg flat og aldri gjennomføre "slemme" forandringer, men man bør også vise toleranse. F.eks. jeg er imot bosetningene fordi de er helt unødvendige for Israels sikkerhet, og de er i Palestinsk område. Muren støtter jeg, fordi det hindrer sinte palestinere til å sprenge seg selv i Israel.

Lenke til kommentar

Sitter du på en Intel-PC? Lykke til med boikotten din :).

Asus Aspire med Vision AMD prosessor.

Og takk så mye, tøysekopp.

Da er vel akkurat du utenfor faresonen, men jeg skulle likt å se hvor mange som per dags dato ikke er klar over dette, og hvor mange av de som hadde kjøpt ny PC når de fant ut.

Lenke til kommentar

Boikott fungerer. Forbrukerboikott fungerer. Men også på andre arenaer, som kulturell boikott. Artister fra Santana til Elvis Costello har boikottet Israel. Israel får beskjeden om at okkupasjon og undertrykkelse IKKE er greit for verden.

Når Knessets komitéer for utenriks og kultur jobber med felles strategier for å behandle dette, viser det at det virker.

Ifølge det høyre-sionistiske Re'ut Institute fører boikotten til at Israel får et dårligere rykte internasjonalt, det svekker deres økonomiske modell, og går utover deres militære kapasitet. Dette viser også at det virker.

Det at israelvenner desperat forsøker å motbevise at det funker, eller fremstille det som om boikott i seg selv er galt (som da impliserer at boikott av Sør-Afrika også var galt!), beviser også at boikott virker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Boikott fungerer. Forbrukerboikott fungerer. Men også på andre arenaer, som kulturell boikott. Artister fra Santana til Elvis Costello har boikottet Israel. Israel får beskjeden om at okkupasjon og undertrykkelse IKKE er greit for verden.

Når Knessets komitéer for utenriks og kultur jobber med felles strategier for å behandle dette, viser det at det virker.

Ifølge det høyre-sionistiske Re'ut Institute fører boikotten til at Israel får et dårligere rykte internasjonalt, det svekker deres økonomiske modell, og går utover deres militære kapasitet. Dette viser også at det virker.

Det at israelvenner desperat forsøker å motbevise at det funker, eller fremstille det som om boikott i seg selv er galt (som da impliserer at boikott av Sør-Afrika også var galt!), beviser også at boikott virker.

Beklager for å bryte ditt enkle verdensbilde, men din boikott betyr ikke en dritt for Israel. Boikott fører ikke til at de får et verre rykte. Det er få som tenker, ååå de blir boikottet da kan ikke jeg like dem heller.

Økonomisk er din boikott smådråper i havet. Svar på dette, og når jeg sier svar på dette så mener jeg at du skal svare.

1. Benekter du at Israel kan selge sine varer til noen som ikke boikotter dem, og dereter selge det videre til deg?

2. Benekter du at New Zealand har 40% så mye eksport som Danmark, men allikavel har en godt fungerende økonomi.

3. Benekter du at de fleste produktene fra Israel er ikke mulig å boikotte og du ender opp med å boikotte jaffaapelsiner som du ikke ville ha kjøpt uansett.

4. Benekter du at selv en massiv boikott fra vestlige land, ville sannsynligvis bare ført til en 10-20% reduksjon i eksport. Og New Zealand har 60% lavere eksport enn Danmark per capita og de klarer seg fint.

Israel jobber naturligvis mot det, men fokuset er å få et godt rykte blandt den generelle norske befolkningen, ikke å ikke bli boikottet av tapere i Rød ungdom og blitz.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager for å bryte ditt enkle verdensbilde, men din boikott betyr ikke en dritt for Israel. Boikott fører ikke til at de får et verre rykte. Det er få som tenker, ååå de blir boikottet da kan ikke jeg like dem heller.

Det kan nok diskuteres hvem som har et enkelt verdensbilde.

Økonomisk er din boikott smådråper i havet. Svar på dette, og når jeg sier svar på dette så mener jeg at du skal svare.

1. Benekter du at Israel kan selge sine varer til noen som ikke boikotter dem, og dereter selge det videre til deg?

I utgangspunktet kan de det, men boikott-bevegelsen har avslørt flere slike forsøk på hvitvasking. Det er flere metoder for å avsløre hvor produkter kommer fra, ikke bare ved å se på merket.

2. Benekter du at New Zealand har 40% så mye eksport som Danmark, men allikavel har en godt fungerende økonomi.

Lær deg litt grunnleggende makro-økonomi, og prøv på nytt.

3. Benekter du at de fleste produktene fra Israel er ikke mulig å boikotte og du ender opp med å boikotte jaffaapelsiner som du ikke ville ha kjøpt uansett.

Det FINS produkter det ikke er verdt slitet å forsøke å boikotte (særlig mobil-deler), men de fleste produktene er fullt mulige å boikotte. Inklusiv Intel-deler til PCen. Det er også endel grønnsaker, hudpleieprodukter, skjønnhetsprodukter etc. som er fra Israel, og da som oftest fra palestinske områder som israelske settlere har stjålet i strid med folkeretten.

4. Benekter du at selv en massiv boikott fra vestlige land, ville sannsynligvis bare ført til en 10-20% reduksjon i eksport. Og New Zealand har 60% lavere eksport enn Danmark per capita og de klarer seg fint.

Jeg tror man kan klare en mye større prosentandel enn det der. Glem heller ikke at boikotten omfatter mye mer enn bare varer, det er også kultur, sport, kunst, akademia etc. Målet er ikke å boikotte 100%, men å sette et PRESS mot Israel, som viser de hva vi mener om deres ulovlige okkupasjon og inhumane behandling av palestinerne.

Israel jobber naturligvis mot det, men fokuset er å få et godt rykte blandt den generelle norske befolkningen, ikke å ikke bli boikottet av tapere i Rød ungdom og blitz.

Det er mange flere enn RU og Blitzere som boikotter Israel. Dette er en hersketeknikk uten grunnlag i virkeligheten. En meningsmåling i fjor viste at et flertall i befolkningen (av de som har gjort seg opp en mening) er FOR en boikott av israelske okkupasjonsvarer:

http://www.abctv.no/nyheter/politikk/100602/flertall-boikott-av-israel

Dette merker også vi palestina-aktivister når vi er på gata og tar til orde for boikott av israelske varer, og veldig mange støtter oss i dette, og er interesserte i hvilke varer de kan boikotte etc.

Var det noe mer du lurte på?

Lenke til kommentar

Grunnen til at det virker som mange flere er imot enn for iallefall for deg er at du anteligvis er i miljøer som er imot Israel du vet som Rødt, SV, Vigrid sånne folk. Jeg har faktisk selv spurt hva jeg kan boikotte når de har vært på et senter hvor de har spredd hat, bare for å så kjøpte Israelske varer som jeg lærte om.

Så selv om "mange" folk kommer bort å er interesserte kommer jo vanligvis de som ikke er for Israel, selv ikke engang for å slåss, noe man ikke kan si om Blitzere, Ny-Nazister og Venstre radikale(NKP f.eks) som angriper fredlige pro-Israel demonstrasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merk dere hvordan Geeder her

1) Overser linken min om at et flertall i folket er FOR boikott av Israel, og disse er IKKE blitzere.

2) Bruker uærlige metoder ved å sette antirasister på venstresida i samme bås som nynazister som Vigrid.

Er ikke dette litt for lavmåls for diskusjon.no?

Lenke til kommentar

Merk dere hvordan Geeder her

1) Overser linken min om at et flertall i folket er FOR boikott av Israel, og disse er IKKE blitzere.

2) Bruker uærlige metoder ved å sette antirasister på venstresida i samme bås som nynazister som Vigrid.

Er ikke dette litt for lavmåls for diskusjon.no?

1. Overser Pollen min som sier at de fleste er imot boikott.

:whistle:

2. NKP er Norges Kommunistiske Parti. :ermm:

3. Hvordan er 36%+10%=46% flertall? :hmm:

Endret av Geeder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Overser Pollen min som sier at de fleste er imot boikott.

Er du seriøs? Tror du virkelig denne pollen er representativ for norges befolkning? Seriøst?

2. NKP er Norges Kommunistiske Parti.

Det vet jeg. Du skrev: "som Rødt, SV, Vigrid sånne folk" - det var dette jeg refererte til. Uærlig og sleivete.

3. Hvordan er 36%+10%=46% flertall? :hmm:

Som jeg skrev: "et flertall i befolkningen (av de som har gjort seg opp en mening) er FOR en boikott av israelske okkupasjonsvarer"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...