Gå til innhold

Boikotter du Israel?

Boikotter du Israel  

184 stemmer

1. 1. Boikotter du Israel?

• Ja
      39
    • Nei
      113
    • Jeg buikotter Israel(Aktivt kjøper Israelske varer)
      32

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Boikott Israel - Fritt Palestina

Fant en liste over hvordan du gjenkjenner israelske varer for flere år tilbake og boikotter dem konsekvent!

Du må vel kaste PCen din også da, siden mange av delene sannsynligvis er israelske.

Morsomt at de ikke ser ut til å liste noe relatert til teknologi. Er det bekvemmelighetsboikottere de kalles?

Lenke til kommentar

Med mindre det dreier seg om en internasjonal boikott, så tviler jeg på at en privat boikott vil ha noen effekt. Statlige boikotter har heller ikke så god effekt med mindre det ligger mer bak. Men skulle vi gjøre noe som nordmenn, så måtte det være å velge inn politikere som deler vår holdning til situasjonen i Israel/Palestina.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Boikott Israel - Fritt Palestina

Fant en liste over hvordan du gjenkjenner israelske varer for flere år tilbake og boikotter dem konsekvent!

Du må vel kaste PCen din også da, siden mange av delene sannsynligvis er israelske.

Morsomt at de ikke ser ut til å liste noe relatert til teknologi. Er det bekvemmelighetsboikottere de kalles?

Nevn én pc del som er israelsk, du liksom. :roll:

Lenke til kommentar

Først og fremst hadde jeg ikke klart å boikotte Israel dersom jeg ønsket det. Jeg hadde trolig endt opp som resten av de norske leke-boikotterne som kun tror det å boikotte israel er å ikke spise Jaffa appelsiner eller diverse frukt. En slik norsk leke-boikott hadde gitt meg null og niks. Uansett måtte jeg også ha boikottet palestinske produkter på samme vis dersom det skulle vær noen som helst konsekventhet i boikotten min, men problemet der vil trolig være det helt motsatte med Israelske produkter.

Lenke til kommentar

Nå er det generelt sett ikke uvanlig at appelsiner smaker litt bedre når du smaker det der de gros. Det samme gjelder utrolig nok også for tomater og epler. Mye av det er psykologi, en del er hvor man er. Men det ble en digresjon.

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe så alt for mange av IMIs produkter, så som luftvernmissiler, artilleri eller Merkava II-tanks. Men boikotter jeg Jaffaappelsinen går det stort sett bare ut over de som arbeider i det israelske landbruket, og da rammer man mange palestinere.

En boikott er en symbolhandling fremfor noe annet. En viser sin motstand mot en ulovlig okkupasjon, akkurat som man viste sin motstand mot en unaturlig og umenneskelig politikk i Sør-Afrika. Israel-lobbyen bør slutte å demonisere nordmenn for å støtte boikott, da fremstår Israel-lobbyen bare som useriøs hos dem den forsøker å omvende.

Lenke til kommentar

Nå er det generelt sett ikke uvanlig at appelsiner smaker litt bedre når du smaker det der de gros. Det samme gjelder utrolig nok også for tomater og epler. Mye av det er psykologi, en del er hvor man er. Men det ble en digresjon.

Jeg husker at når de ble solgt i Norge var de også MYE bedre enn spanske appelsiner, men det er forsåvidt sant at de smaker bedre når du får de et par timer etter de er plukket. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti at økologisk melk smaker mye bedre enn ikke-økologisk melk. Dette hadde faktisk sin forklaring i at den lokale melkebonden som leverte økologisk melk til Tines meieri sendte melka oftere enn de andre bøndene, og at den derfor ble fylt på kartong raskere.

More often than not er det slikt som spiller mest inn. :)

Men det er utvilsomt mulig å finne forskjeller. Klimatiske forskjeller mellom Israel og Spania antyder at det eksempelvis bør være litt søtere appelsiner i Israel, men her tror jeg ikke det trenger å være den helt store forskjellen. Hvilken type man gror vil også kunne spille inn, og ikke minst hvordan jordsmonn og andre faktorer spiller inn. Jeg antar de samme prinsippene som brukes for vindruer kan brukes på appelsiner også.

Jeg kan ikke si at jeg merker noen særlig forskjell, og det påstås at jeg har ganske gode ganer. :)

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at appelsinene smaker bedre fordi de kommer fra akkurat Israel, men de smaker bedre uansett hva det er som gjør det. Og derfor vil jeg ha Jaffa-Appelsiner og ikke de spasnke appelsinene...

Nå spiser jeg ekstremt lite appelsiner selv, men drikker titt og ofte appelsinjuice. Der er det hvertfall veldig stor forskjell, alt ettersom hva slags type appelsiner som har blitt brukt. Noen typer er veldig søte og gode i smaken, mens andre grenser opp mot det bitre. (Og man trenger overhodet ikke noen spesielt følsom gane for å merke dette). Slik jeg husker Jaffa appelsiner så var det mer på den søte siden.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...