pxK Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Til min overraskelse når jeg våknet idag og slo på datan så luktet jeg den litt for kjente stanken av brent/svidd elektronik, og det så var jammen meg en harddisk som haddde bestemt seg å svi en av chippene sine. Så jeg lurte på om det er mulig å erstatte chippen eller hente ut innholdet i harddisken på en eller annen måte? Det virker som harddisken ikke får strøm lenger og slår seg heller ikke på lenger, så jeg fryker at det meste har kortsluttet eller noe. Bilde av chippen som er brent/svidd seg. Lenke til kommentar
Philophobe Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Hmm... http://www.onepcbsolution.com/ blir vel den billigste løsningen. Ibas el. kan også gjøre det, men de tar seg godt betalt Tror chipen som er brent ut styrer motoren i hdd, så den vil nok ikke starte nei. Endret 28. januar 2011 av Philophobe Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Motorstyrings-chipen på en av mine disker ble svidd da harddisken ble kortsluttet. Den så riktignok ikke like herpet ut som din chip, men det går jo an å håpe at chippen er designet til å ryke før motoren. Jeg skiftet kretskortet og disken fungerte fint igjen. Det vanskeligste er vel å få tak i riktig kretskort. Siden Philophobe linker til ser egentlig bra ut. Jeg bestilte fra en side i Malaysia. Lenke til kommentar
pxK Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 Hmmm, det fins ikke norske butikker som selger kretskort til harddisker? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Omsetningen av slikt her til lands er alt for liten til at det skal kunne lønne seg. I så fall må det selges dyrt, akkurat som IBAS sikkert kan gjøre gjøre. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 (endret) Kan jo kjøpe en lik harddisk og så ta chippen fra den, eventuelt hele kretskortet? Endret 28. januar 2011 av RRhoads Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Kan jo kjøpe en lik harddisk og så ta chippen fra den, eventuelt hele kretskortet? Ikke sikkert det virker. Har klart det kunstykket en gang å bytte kontroller, men da var diskene innenfor samme produksjons serie. Har en annen gang prøvd med like disker uten at det gikk. Viste seg at der var litt forskjell på når de var produsert.. Men for guds skyld, man kan vøre heldig. Ellers så tviler jeg på at den chipen der er noe som du får kjøpt. Ser ut som en kontroller ic og de er spesialprogramerte... Lenke til kommentar
pxK Skrevet 28. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2011 Mest aktuelle er å bytte kretskort siden jeg ikke har null peiling på bytting av selve chippen. Lenke til kommentar
bollapinnsvin Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Et alternativ til Ibas er et firma som heter Ahlberg data. Jeg har brukt de en gang tidligere, og de fikset saken. Dessuten tror jeg de er billigere enn Ibas. www.ahlbergdata.no Ønsker deg lykke til uansett hva du ender opp med å gjøre. Det er ikke gøy å miste viktige data... PS: Husk backup. ;-) Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Litt sånn halvveis on/off topic. Motorstyrings-chipen på en av mine disker ble svidd da harddisken ble kortsluttet. Den så riktignok ikke like herpet ut som din chip, men det går jo an å håpe at chippen er designet til å ryke før motoren. Jeg skiftet kretskortet og disken fungerte fint igjen. Det vanskeligste er vel å få tak i riktig kretskort. Siden Philophobe linker til ser egentlig bra ut. Jeg bestilte fra en side i Malaysia. På den malaysiske siden der, så fant jeg noen ledninger som man visstnok skal kunne bruke til å få liv i Seagate Barracuda 7200.11 disker som har tatt kvelden (dukker ikke opp i bios, for eksempel). Nå har det seg slik at jeg er i en slik situasjon, så jeg lurer på hvor stor sjangse det er for å få liv i harddisken min dersom jeg kjøper en slik kabel, og hvor vanskelig prosedyren er. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Litt sånn halvveis on/off topic. På den malaysiske siden der, så fant jeg noen ledninger som man visstnok skal kunne bruke til å få liv i Seagate Barracuda 7200.11 disker som har tatt kvelden (dukker ikke opp i bios, for eksempel). Nå har det seg slik at jeg er i en slik situasjon, så jeg lurer på hvor stor sjangse det er for å få liv i harddisken min dersom jeg kjøper en slik kabel, og hvor vanskelig prosedyren er. Med forbehold om at jeg aldri har gjort dette (jeg oppgraderte firmware på mine 7200.11 med det samme jeg fikk dem, siden jeg var klar over problemet). Det er to problemer "LBA 0" og "BUSY". Det første ser rimelig enkelt ut å fikse siden det kun innebærer å koble en seriekabel (RS-232 til TTL) til kontrollerkortet og kjøre de rette kommandoene. Det andre problemet ("BUSY") er verre, siden det innebærer at du må koble kontrollerkortet fra selve harddisken, koble på strøm og seriekabel, og med strømmen på, koble kontrollerkortet på harddisken igjen. Som det står i beskrivelsen som det linkes til, hvis du gjør dette feil så risikerer du å kortslutte noe, og da er løpet kjørt. Men - i videoen som det linkes til, så brukes det et pappstykke mellom kontrollerkortet og harddisken, som du bare drar ut når du kommer til det punktet hvor kontrollerkortet skal kobles på harddisken, det minsker sjansen for at du kortslutter noe. Merk: som med alle slike ting; det kreves at du er nøyaktig, og at du dobbeltsjekker at du har skrevet rett kommando før du trykker enter - du får bare en sjanse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå